Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Z pewnością w zawodzie stomatologa jest nieuniknione, by informować pacjentów o kosztach leczenia. W szpitalu nikt nie mówi o cenach, ani nie przestawia różnych wariantów leczenia, które inaczej kosztują. Dlatego stomatolodzy niejednokrotnie mogą odczuwać dyskomfort psychiczny i mogą czuć się skrępowani, by rozmawiać o pieniądzach w swoim gabinecie. Co więcej – w różnych gabinetach ceny są różne i niejednokrotnie trzeba wytłumaczyć pacjentowi, skąd te różnice się wzięły. Z pewnością takie rozmowy to wyzwanie komunikacyjne dla lekarza stomatologa. Z jednej strony wymaga ono odwagi i swobody do podjęcia takiej rozmowy oraz umiejętności jej przeprowadzenia. Z drugiej – odpowiedniego zareagowania w sytuacji, gdy koszty leczenia przewyższają możliwości pacjenta (by nie czuł się on z tym źle). Jeśli lekarz nie ma takich umiejętności – może zdarzyć się, że nie zaproponuje pacjentowi odpowiedniego leczenia z obawy na jego reakcję. Jednak (co ciekawe) kodeks etyki lekarskiej wymaga przedstawienia pacjentowi pełnych informacji o możliwościach jego leczenia. Nie wiemy też, w jakiej pacjent jest faktycznie sytuacji materialnej – niejednokrotnie pozory mylą.

Rozmowa o pieniądzach wymaga rzeczowości. Ważne jest w jej prowadzeniu, by potrafić uzasadnić pacjentowi, dlaczego leczenie jest drogie. Zazwyczaj jakość ma swoją cenę. Pacjent potrzebuje mieć pewność, że leczenie, które jest mu proponowane, jest warte swojej ceny i faktycznie mu potrzebne. Taką rozmowę należy przeprowadzić w sposób elegancki, używając odpowiedniej argumentacji, będąc samemu przekonanym co do słuszności proponowanego zabiegu i zasadności jego kosztów. Lepiej jest nie mówić tego, na co nie mamy potwierdzenia. Jeśli nie będziemy pewni siebie w przekazywaniu tych informacji, sami będziemy się wahać i będziemy skrępowani – może to wzbudzić podejrzenia pacjenta, że próbujemy go naciągnąć.

Źródło:
Mariusz Oboda „Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym”.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie implantologiczne - Dentonet.pl
Dentystka z czasowym zakazem leczenia implantologicznego Lekarz

Dentystka z Poznania została zawieszona w możliwości leczenia implantologicznego – wykonała zabiegi niezgodnie z zasadami sztuki lekarskiej i niestarannie. Kolejne sprawy dentystki czekają na rozpoznanie przez Izbę Karną Sądu Najwyższego – informuje ...

periodontologia - Dentonet.pl
EFP: nie przerywajcie leczenia periodontologicznego! Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (European Federation of Periodontology; EFP) przypomina pacjentom, że powinni kontynuować leczenie stomatologiczne, przestrzegając przy tym, że zaniedbanie zdrowia jamy ustnej – nawet na niezbyt długi czas – może ...

stomatologia - Dentonet.pl
Oficjalnie: są nowe wytyczne ws. leczenia stomatologicznego Lekarz

Ministerstwo zdrowia wreszcie opublikowało nowe wytyczne dotyczące leczenia stomatologicznego w czasie zagrożenia epidemiologicznego związanego z koronawirusem. W porównaniu do pierwszych wytycznych, opracowanych jeszcze w marcu, obecnie złagodzono n...

ROZWIŃ WIĘCEJ
leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
USA: zaktualizowane wytyczne dla leczenia stomatologicznego Lekarz

Mimo trwającej pandemii COVID-19, w niemal wszystkich stanach USA następuje stopniowe „odmrażanie” branży stomatologicznej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom tysięcy praktykujących lekarzy dentystów, Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) wyda...

wytyczne stomatologia - Dentonet.pl
Zaktualizowano wytyczne dotyczące leczenia stomatologicznego Lekarz

5 maja 2020 r. ministerstwo zdrowia przedstawiło szczegółowe zaktualizowane zalecenia postępowania przy udzielaniu świadczeń stomatologicznych w czasie stanu epidemii związanej z wirusem SARS-CoV-2. Są one dostępne w formacie PDF na stronie Warszawsk...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres