Elektroniczna Baza Danych Odpadowych od 1 stycznia 2020 r.
Elektroniczna Baza Danych Odpadowych od 1 stycznia 2020 r.
Rejestr BDO gromadzi dane o podmiotach gospodarujących odpadami oraz wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach. Od 1 stycznia 2020 r. sprawozdawczość i ewidencjonowanie odpadów są już prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej. Ma to uszczelnić system i umożliwić skuteczniejszą walkę z szarą strefą.
– Podstawowym organem, który dokonuje kontroli ewidencji, sprawozdawczości oraz wpisu do rejestru BDO są jednostki Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. W przypadku braku rejestracji kara przewidziana przez ustawodawcę jest bardzo wysoka. Jest to kara administracyjna od 5 tys. do nawet 1 mln zł. Ustawodawca przewidział również karę aresztu albo grzywny za podanie w rejestrze danych nieprawdziwych, czyli niezgodnych ze stanem faktycznym – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Modzelewski, prawnik kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy.
Elektroniczny rejestr BDO został uruchomiony przez ministerstwo środowiska w styczniu 2018 r. Wpisowi do rejestru podlegają wszystkie podmioty działające w obszarze gospodarowania odpadami. – Kwestia obowiązku wpisu do rejestru budziła od początku wiele kontrowersji. Nie ulega wątpliwości, że podmiotami zobowiązanymi do wpisu są te, które wytwarzają odpady i muszą je ewidencjonować. Są to również podmioty, które dokonują transgranicznego przemieszczania odpadów, jak również te podmioty, które wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach bądź produkty takie jak samochody, baterie, pojazdy czy opony – precyzuje Wojciech Modzelewski.
Rejestr BDO i lista wpisanych do niego podmiotów są ogólnodostępne. To oznacza, że podmioty, które prowadzą działalność w zakresie gospodarki odpadami, mogą sprawdzić legalność działalności prowadzonej przez potencjalnych kontrahentów, w tym odbiorców zbierających, transportujących, sprzedających lub przetwarzających odpady. – Rejestr BDO to system teleinformatyczny, który zawiera dane o produktach w opakowaniach oraz o gospodarujących odpadami. Ma służyć przede wszystkim zwalczaniu wszelkich nieprawidłowości, jakie powstają w tym sektorze. W 2020 r. rejestr zostaje rozszerzony o dwa moduły: moduł ewidencyjności oraz sprawozdawczości. To oznacza, że przedsiębiorcy, którzy są lub dopiero zostaną wpisani do rejestru BDO, będą prowadzili ewidencję i sprawozdawczość wyłącznie w tym systemie teleinformatycznym – mówi Wojciech Modzelewski
Do tej pory przedsiębiorcy mogli prowadzić ewidencję odpadów i wystawiać dokumenty takie jak karta przekazania odpadów (KPO) czy karta ewidencji odpadów (KEO) w formie papierowej bądź w elektronicznym systemie BDO – pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego. Jednak od 1 stycznia 2020 r. ewidencję trzeba obowiązkowo prowadzić już wyłącznie w formie elektronicznej.
Pełne uruchomienie wszystkich funkcjonalności BDO ma uszczelnić system, umożliwić skuteczniejszą kontrolę rynku gospodarki odpadami i walkę z szafą strefą. Pozwoli m.in. organom inspekcji ochrony środowiska na efektywną walkę z nieprawidłowościami. Ponadto dzięki BDO organy kontroli będą mogły sprawdzić zgodność faktycznie prowadzonej działalności w obszarze gospodarki odpadami z jej zakresem zadeklarowanym przez przedsiębiorcę w rejestrze.
O zasadach postępowania z odpadami medycznymi w gabinecie stomatologicznym mówi Jan Kęciek, prezes zarządu J.W.W. Triland.
Oprac. Aleksandra Filipiak-Graczykowska na podst. https://biznes.newseria.pl
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
11 września br. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie warunków występowania o sporządzenie dokumentu elektronicznego potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.Konieczność nowelizacji rozporządzenia wynikała ze zmian wpr...
8 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. W określonych przypadkach będzie można również wystawić recepty w postaci papierowej. Możliwość wystawiania recept w postaci papierowej po 8 stycznia 2020 r. do...
Ministerstwo zdrowia w specjalnym komunikacie przypomniało, że od 1 stycznia 2020 r. obowiązywać będą nowe zasady wystawiania, weryfikacji i realizacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, polegające przede wszystkim na stosowaniu nowego wzoru z...
Lekarze dentyści mogą korzystać z kolejnych cennych źródeł wiedzy dotyczących koronawirusa oraz zasad leczenia stomatologicznego w dobie pandemii. Tym razem specjalny dedykowany serwis uruchomiła Światowa Federacja Dentystyczna (FDI). Na stronie int...
Minister zdrowia Adam Niedzielski ogłosił kolejne ograniczenia związane z pandemią koronawirusa. Od 28 grudnia do 17 stycznia obowiązywać będzie tzw. narodowa kwarantanna. W tym czasie zamknięte będą m.in. galerie handlowe, stoki narciarskie i hotele...
Od 1 stycznia 2020 r. podatki PIT, CIT i VAT będzie można płacić do urzędu skarbowego wyłącznie na indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy. Numer mikrorachunku podatkowego można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzys...
Podczas sesji jesiennej 22% lekarzy nie zdało Lekarskiego Egzaminu Końcowego, a więc nie uzyskało prawa wykonywania zawodu – alarmuje w ministerstwie zdrowia prof. dr hab. Andrzej Wojtyła. Resort odpowiada: zostanie wprowadzona jawna baza pytań. – ...
Od 1 stycznia 2020 r. wszyscy przedsiębiorcy – w tym lekarze i lekarze dentyści – zapłacą podatki PIT, CIT i VAT wyłącznie za pomocą indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego). Numer mikrorachunku można sprawdzić już teraz w gene...
1 stycznia 2020 r. uruchomiony zostanie kolejny moduł bazy danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami (tzw. BDO) – moduł ewidencji odpadów i moduł sprawozdawczości. Muszą być w nim zarejestrowane wszystkie gabinety stomatologiczne. Baza ...
Ministerstwo zdrowia poinformowało, że termin uruchomienia bazy pytań PES dla lekarzy i lekarzy dentystów przesunięto do 31 grudnia 2022 r. Baza pytań do egzaminów LEK i LDEK wchodzi jednak w życie zgodnie z założeniami. Jak czytamy w komunikacie, w...
28 stycznia obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Przy tej okazji przypominamy, w jaki sposób należy chronić dane pacjentów w gabinecie stomatologicznym.Do maja 2018 r. gabinety stomatologiczne obowiązywała w zakresie ochrony danych osobowych pa...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji