Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

Publikacja:
Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

W książce zatytułowanej „Pewność siebie: jak zaczynać i kończyć serie zwycięstw i porażek” (oryg. Confidence: How Winning Streaks and Losing Streaks Begin and End) Rosabeth Moss Kanter, była redaktorka „Harvard Business Review”, pisze o tym, że lepsze wyniki osiągają organizacje złożone z pracowników o wysokiej samoocenie. Krótką podpowiedź, jak na ten stan może wpłynąć lekarz-pracodawca przygotowali redaktorzy portalu „Denistry Today”.

Przesłanie jest proste: jeżeli Twój zespół ma więcej pewności siebie i wyższą samoocenę, Twoja praktyka będzie działać na wyższym poziomie, lepiej, sprawniej. Zrozumienie tej koncepcji na poziomie intelektualnym jest łatwe, najtrudniejszą częścią jest konsekwentne podnoszenie indywidualnej i grupowej samooceny zespołu. Oto cztery sposoby, jak tego dokonać.

1. Każdego dnia komplementuj wszystkich członków zespołu

Ludzie reagują na to gdy odnosimy się do nich pozytywnie. Może dlatego, że tak łatwo o negatywne reakcje – są one (niestety!) „ogólnodostępne”. Na ich tle tak bardzo wyróżniają się pozytywne opinie. Dr Michael Ray, emerytowany profesor ze Stanford University Graduate School of Business, wykazał w jednym ze swoich badań behawioralnych, że ludzie mają średnio cztery negatywne myśli na jedną pozytywną.

Komplement to pozytywna myśl, która trafia wprost do odbiorcy. Komplementy, które są wypowiadane konsekwentnie, dzień po dniu, tworzą synergię i sprawiają, że ludzie czują się lepiej, a co za tym idzie, chętniej oraz lepiej pracują.

2. Niech członkowie Twojego zespołu wiedzą, że ich cenisz

Problemem wielu szefów jest to, że nawet jeśli doceniamy nasz zespół, to nie okazujemy tego, a jeszcze rzadziej to werbalizujemy. Na podstawie własnych seminariów i webinarów autorka książki, Rosabeth Moss Kanter, napisała: – Jeśli chcesz, aby ktoś się o czymś dowiedział, musisz mu to powiedzieć. Zrób wszystko, znajdź powody, aby powiedzieć członkom swojego zespołu, jak bardzo ich doceniasz.

Może to być tak proste, jak przekazanie przez recepcjonistkę informacji lekarzowi o pacjencie lub właśnie przeprowadzonej rozmowie telefonicznej. Masz okazję od razu powiedzieć tej osobie, że doceniasz jej wysiłki. Możesz myśleć, że jest to tylko część jej pracy i zignorować to, ale tak naprawdę jest to okazja, by okazać jej wdzięczność – kontynuuje Rosabeth Moss Kanter.

3. Świętuj duże i małe wygrane

Niektóre praktyki niczego nie celebrują. Inni świętują tylko wielkie zwycięstwa (takie jak osiągnięcie celu produkcyjnego, zamknięcie dużego projektu itp.), dając premię lub zabierając zespół na kolację alboS nawet na wycieczkę. Ale prawdziwa szansa na zbudowanie poczucia własnej wartości leży w codziennych małych wygranych.

Pretekstem do małego świętowania mogą być takie sytuacje jak np. długo wyczekiwana decyzja pacjenta o rozpoczęciu leczenia kompleksowego albo otrzymanie od pacjenta zaległej płatności. Są to małe zwycięstwa, które często są pomijane lub, co gorsza, uznawane za coś naturalnego. Dlatego świętuj małe wygrane: kup lunch, przynieś pączki, wznieś toast szampanem na koniec dnia pracy albo pozwól pracownikowi wyjść do domu godzinę wcześniej.

Istnieją setki sposobów na świętowanie dużych i małych wygranych, więc codziennie zadawaj sobie pytanie: „Czy było dzisiaj coś, co warto uczcić?” Ale uwaga! Nie świętuj każdego dnia, ponieważ ryzykujesz, że stanie się to czynnością rutynową, a przez to mało ważną. Niemniej świętowanie – od czasu do czasu – dużych i małych wygranych jest jak najbardziej wskazane.

4. Nie zapomnij powiedzieć: „dziękuję!”

Dziękowanie ludziom jest formą wyrażenia im uznania. Poświęcenie czasu na osobiste podziękowanie pracownikom za wykonanie świetnej pracy podniesie poczucie własnej wartości jednego członka zespołu, a ostatecznie całego personelu.

Nie zapomnij podziękować pracownikowi, który zawsze wzorowo wykonuje swoją pracę, nawet jeśli się tego spodziewa. Zrób wszystko, by podziękować także osobie, która zrobiła coś dobrze po raz pierwszy lub drugi, doceń ją w ten sposób. Im częściej dziękujesz i okazujesz wdzięczność, tym więcej poczucia własnej wartości zbudujesz w takiej osobie.

Czy może to być aż tak proste? Pamiętaj o powyższych czterech punktach i bądź konsekwentny w ich realizacji – dzięki temu wkrótce zauważysz, że samoocena zespołu wzrośnie, wzrośnie także pewność siebie i wszyscy będą działać na wyższym poziomie. Oczywiście najłatwiej jest to zrozumieć, a najtrudniej wykonać. Niemniej jest to do zrobienia! Powodzenia!

Stomatologia dzisiaj to przede wszystkim zespoły. Lekarz, higienistka, asystentka stomatologiczna – wspólnie pracują z pacjentem. Ich pracę wspierają technicy czy recepcjonistki. Bez pracy zespołowej nie ma też wielospecjalistycznego leczenia. Skoro są zespoły, mogą pojawiać się też konflikty. Z czego wynikają? Jak ich unikać? Na te pytania odpowiada Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach.

T.H.

źródła: https://www.dentistrytoday.com/raise-your-teams-self-esteem/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

higienistki
Wielka Brytania: higienistki stomatologiczne uczczą swój jubileusz Asysta

Za rok – 6 lipca 2024 r. – platynową 75. rocznicę swojego istnienia będzie obchodziło Brytyjskie Towarzystwo Higieny i Terapii Stomatologicznej, czyli British Society of Dental Hygiene & Therapy (BSDHT). Aby jak najlepiej uczcić zbliżający się ju...

porady profilaktyczne
UK: pacjenci stomatologiczni a porady profilaktyczne Asysta

W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...

Malgorzata Bartoszcze Tomaszewska
Związek Pracodawców Stomatologii. "Platforma wymiany doświadczeń" Lekarz

– Związek Pracodawców Stomatologii powstał wiosną 2020 r. jako odpowiedź na rosnące problemy dentystów zajmujących się nie tylko leczeniem pacjentów, ale także prowadzeniem klinik stomatologicznych – mówi dr n. med. Małgorzata Bartoszcze-Tomaszewska,...

ROZWIŃ WIĘCEJ
jak dbac o zeby
Jak dbać o swoje zęby? Porady nie całkiem oczywiste Pacjent

Każdy z nas wie, że mycie zębów dwa razy dziennie rano i wieczorem to absolutne minimum. Jednak nie wystarczy myć samych zębów, należy dbać także o dziąsła, przestrzenie międzyzębowe i język. Wiele osób ogranicza się jedynie do szczotkowania zębów, z...

dentysta
Jak uwolnić swój ukryty potencjał? Lekarz

Wszyscy lekarze dentyści mogą robić niesamowite rzeczy. I to nie tylko w gabinecie, gdzie każdego dnia zmieniają życie swoich pacjentów, ale również prywatnie – w rodzinie i w gronie przyjaciół. Uświadomienie sobie, co możesz osiągnąć, jeśli się do t...

porady zywieniowe
BDJ Open: czas na porady żywieniowe u dentysty? Lekarz

Z badania opublikowanego w czasopiśmie naukowym „BDJ Open” należy wnioskować, że większość pacjentów jest zainteresowana otrzymywaniem porad dietetycznych w gabinecie dentystycznym. Pacjenci chętnie stosują się do zaleceń żywieniowych, które mają na ...

Jak zachęcić dzieci do mycia zębów - mama i córka w łazience myjące zęby
Jak zachęcić dzieci do mycia zębów? Praktyczne porady dla rodziców Pacjent

Troska o zęby to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim zdrowia. Niestety, wielu rodziców zmaga się z problemem niechęci dzieci do codziennej higieny jamy ustnej. Jak sprawić, by mycie zębów stało się dla maluchów normalną czynnością, a nie...

dentofobia
Jak radzić sobie z dentofobią pacjenta? Porady i wskazówki Asysta

Obawy pacjentów gabinetów stomatologicznych, które przybierają rozmiar fobii, stanowią poważną przeszkodę w tym, by osoby takie trafiły na fotel dentysty, a jeśli się to uda – aby udało się u nich przeprowadzić leczenie. O tym, jak postępować w takim...

zespol stomatologiczny 1
Dentysto, czy ufasz swojemu zespołowi? Lekarz

Pracujemy z ludźmi, którzy – jak my wszyscy – mają zalety, ale i wady, miewają też lepsze i gorsze dni. A od ich postawy, poczucia odpowiedzialności za wykonywane obowiązki, rzetelności i uczciwości w znacznym stopniu zależy to, jak funkcjonuje gabin...