Apel o zmianę formuły egzaminów końcowych dla przyszłych medyków
Apel o zmianę formuły egzaminów końcowych dla przyszłych medyków
W minionym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej oraz studentów kierunków medycznych. Jego tematem był poziom nauczania i przygotowania zaplecza dydaktycznego na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym. Obie strony zgodziły się, że zmian wymagają również formuły egzaminów LEK i LDEK. Obecnie nie pozwalają one na weryfikację jakości kształcenia.
Przypomnijmy – na mocy ustawy przygotowanej przez rząd, kierunki medyczne mogą otwierać także szkoły wyższe niebędące uniwersytetami medycznymi. Zdaniem ministerstw zdrowia i nauki, zwiększenie liczby studentów kierunków medycznych poprawi sytuację kadrową w polskiej ochronie zdrowia i pozwoli wykształcić lekarzy, którzy uzupełnią luki pokoleniowe wśród specjalistów.
Zgodę na uruchomienie kierunków medycznych otrzymało już kilkanaście uczelni, także tych specjalizujących się dotąd w kształceniu zawodowym. Sprzeciwia się temu samorząd lekarski. – Rozwiązania, które miałyby przeciwdziałać brakom specjalistów w publicznej ochronie zdrowia, nie mogą skutkować obniżeniem jakości kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. Nieważne, czy te uczelnie zatrudnią 12 nauczycieli akademickich, jak to przewiduje ustawa – nadal nie będą miały odpowiedniego zaplecza, właściwych warunków studiowania. Poza tym nikt nie zastanowił się czy dla absolwentów tych kierunków będzie zapewnione niezbędne w zawodzie lekarza kształcenie podyplomowe – czy będą miejsca na stażu podyplomowym, miejsca rezydenckie? Krótko mówiąc rząd wprowadza na nowo felczerów – twierdzi NIL.
Spotkanie samorządu lekarskiego ze studentami
W minionym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej oraz studentów kierunków medycznych. Jego tematem był poziom nauczania i przygotowania zaplecza dydaktycznego na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym. Studenci również opowiadają się utrzymaniem kształcenia medyków na najwyższym poziomie, bo tylko odpowiednio wykwalifikowani lekarze będą mogli dbać o bezpieczeństwo pacjentów.
Dyskutowano również o koniecznych zmianach w formule przeprowadzanych egzaminów końcowych dla absolwentów kierunków medycznych (LEK i LDEK). Obie strony twierdzą, że obecnie nie dają one oczekiwanych rezultatów. – W sytuacji gdy egzaminy te przeprowadzane są w formie pisemnych testów składających się z 30% nowych pytań i 70% pytań wybranych z jawnej bazy, zawierającej jedynie około 2000 pytań, a do uzyskania pozytywnego wyniku tego egzaminu wystarczające jest zdobycie 56% maksymalnej liczby punktów, egzaminy te nie sprawdzają ani wiedzy zdających, ani też nie pozwalają na weryfikację jakości kształcenia na uczelniach kształcących studentów na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym – czytamy w komunikacie.
Prezydium NIL zaapelowało więc o opracowanie nowej formy weryfikowania wiedzy przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów, służącej poprawie bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości kształcenia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym.
– Jeśli lekarz dentysta ma na głowie mniej formalnych obowiązków związanych z wykonywanym zawodem, ma więcej czasu dla pacjentów. Będziemy dążyć, by lekarze mogli skupić się na wykonywaniu własnego zawodu, bo dziś jest mnóstwo zadań, które lekarz musi wypełnić urzędowo – mówi przewodniczący Komisji Stomatologicznej Naczelnej Rady Lekarskiej i wiceprezes NRL dr Paweł Barucha.
Źródło: https://nil.org.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Centrum Egzaminów Medycznych opublikowało terminy Państwowych Egzaminów Specjalizacyjnych (PES) dla specjalizacji stomatologicznych. Wszystkie zaplanowane są na październik br. Zgodnie z informacją podaną na stronie CEM, harmonogram Państwowych Egza...
Położony na zachód od Berlina kraj związkowy Saksonia-Anhalt to jeden z najmniej zamożnych landów Niemiec. Mimo stopniowego niwelowania różnic w poziomie życia i poziomie płac między „Wessie” i „Ossies” wielu mieszkańców dawnej NRD wciąż decyduje się...
Czerniak amelanotyczny (ang. amelanotic melanoma; AM) stanowi poważne wyzwanie diagnostyczne ze względu na częstość występowania (najrzadsza postać czerniaka), szeroki obraz kliniczny, brak pigmentacji i zróżnicowany wygląd histologiczny. W czasopiśm...
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...
Znane są terminy Państwowych Egzaminów Specjalizacyjnych z dziedzin stomatologicznych w sesji jesiennej 2024 r. Jako pierwszy 2 października odbędzie się egzamin PES ze stomatologii dziecięcej. Harmonogram Państwowych Egzaminów Specjalizacyjnych z d...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wystosowało do ministra zdrowia apel o podjęcie prac zmierzających do zmiany formy przeprowadzania Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego. – Wyniki Lekarskiego Egzaminu Końcoweg...
Dwóch wykładowców z Wydziału Stomatologii Uniwersytetu w Buffalo otrzymało granty, które zostaną przeznaczone na badania nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w kształceniu przyszłych lekarzy dentystów, w tym na opracowanie specjalnych gogli...
Mistrzostwo w sztuce leczenia – właśnie to hasło najlepiej oddaje istotę Konferencji Przyszłych Mistrzów Stomatologii – wyjątkowego wydarzenia dla młodych lekarzy dentystów, które odbędzie się 6 grudnia 2025 r. w Łodzi. W jego trakcie uczestnicy będą...
W badaniu opublikowanym na początku lipca we „Free Radical Biology and Medicine” podano, że hipotensyjne działanie soku z buraka bogatego w azotany u osób starszych jest związane ze specyficznymi zmianami, jakie zachodzą w składzie mikrobiomu jamy us...
Problematyka pytań egzaminacyjnych odnosząca się do programu studiów, a nie stażu podyplomowego, rezygnacja z określenia kolejności przeprowadzenia LEK i LDEK, wyższe opłaty za kolejne podejścia do egzaminów – m.in. takie zmiany zakłada opublikowany ...
W Auli Rektoratu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie odbyło się kolejne absolutorium – tym razem kierunku lekarsko-dentystycznego Wydziału Medycyny i Stomatologii. Jak czytamy w komunikacie, uroczystość poprowadził prodziekan Wydziału M...