Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Publikacja:
Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Kiedy lekarze stomatolodzy rozmawiają z pacjentami, bardzo często popełniają błąd, który polega na tym, że proponują im rozwiązania problemów, z którymi oni przychodzą, na zasadzie: pojawia się konkretny przypadek – trzeba poszukać rozwiązania. A zatem można powiedzieć, że zdarza się stomatologom dany przypadek „przepuszczać” przez filtr rozwiązań (akademicki model podejścia do zagadnienia). Jednak – co ważne podkreślenia – w bezpośredniej rozmowie z pacjentem potrzebne są emocje, ponieważ motywacja jest emocją – przekonuje w rozmowie z portalem Dentowizja.pl Mariusz Oboda (Oboda Consulting & Training Group).

W związku z tym rodzą się pytania – jak wywołać u pacjenta emocję zwaną motywacją oraz czy lekarze uczeni są, jak to zrobić? Wielu odpowie, że nie są tego uczeni, ale równie wielu będzie miało wątpliwości, czy należy je wywoływać.
Jednak – jeśli nie będziemy tego robić, zaczniemy poruszać się jedynie na poziomie racjonalnym (charakterystycznym dla edukacji uniwersyteckiej) i bardziej odpowiednim dla relacji lekarz-lekarz. Natomiast w relacji lekarz-pacjent muszą pojawić się emocje, ponieważ bez nich nie ma motywacji.

Z czym wiąże się motywacja u pacjenta? Po pierwsze z uświadomieniem problemu, po drugie – z wyznaczeniem celu, który chce on osiągnąć. Jeżeli pacjent nie jest zmotywowany, oznacza to, że nie ma świadomości problemu i/lub nie ma wyznaczonego celu. Bardzo często jest to związane z jego brakiem świadomości co do stanu jamy ustnej oraz czy stan ten stanowi dla niego problem. I – czy przedstawiony mu cel (leczenie) jest dla niego atraktorem.

A zatem naszym celem jako lekarzy powinno być umiejętne zmotywowanie do leczenia jak największej liczby pacjentów. Chodzi o to, by kierowali się oni własnym przekonaniem i chęcią do leczenia, a nie stwierdzeniem lekarza „pan musi” czy „powinien pan”. Stomatolog ma być swego rodzaju liderem i przewodnikiem, za którym pacjent będzie z całkowitym zaufaniem podążał na drodze do realizacji swojego celu.

Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że stomatolodzy, którzy umiejętnie motywują pacjentów do leczenia, są w stanie zwiększyć rentowność swojej praktyki nawet o 70% w ciągu roku.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Philips Sonicare webinar implanty artykul 1
Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny [webinar] Asysta

Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...

Romident wystroj gabinetu
Pacjent z dentofobią? Wystrój gabinetu ma znaczenie! Lekarz

Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

Ewa Rusyan
Pacjent z zaburzeniami odżywiania u dentysty [VIDEO] Lekarz

– Pacjentów z anoreksją rozpoznajemy w gabinecie stomatologicznym relatywnie łatwo. Ale mogą do nas trafić także pacjenci z bulimią – będą to zwykle osoby dorosłe, a nawet starsze. Uszkodzenia zębów będą u nich nie tylko efektem wymiotów, ale także z...

Ukraina
Badanie: jak się ma medyk i pacjent z Ukrainy w Polsce? Lekarz

Fundacja Rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej zbadała, jak przebywający w Polsce Ukraińcy korzystają z polskiego systemu opieki zdrowotnej oraz jak swoją sytuację widzą medycy z krajów Europy Wschodniej, którzy pracują lub starają się o pracę w polskic...

Paulina Pakula
Higienistka i pacjent z cukrzycą. „Edukacja i profilaktyka” Asysta

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy. – W Polsce około 3,5 mln osób ma zdiagnozowaną cukrzycę. Kolejny 1 mln jeszcze o tym nie wie. Dlatego musimy uświadamiać pacjentów, edukować ich i zachęcać do badań profilaktycznych – mówi dypl. h...

komunikacja z pacjentem4
Jak poprawić komunikację na linii dentysta – pacjent? Lekarz

Wizyta u dentysty to nie tylko zabieg medyczny – to także interakcja, w której kluczową rolę odgrywa komfort psychiczny pacjenta. Coraz częściej podkreśla się, że skuteczność leczenia stomatologicznego zależy nie tylko od umiejętności dentysty, ale r...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

stomatologia NHS
Anglia: Nowy pacjent nie dostanie się do dentysty NHS Lekarz

Na nic pełne emocji dysputy w parlamencie, utyskiwanie na bezczynność kolejnych rządów i dramatyczne doniesienia o pacjentach zmuszonych do „samoleczenia” – jak w epoce wiktoriańskiej. Nic nie wskazuje na to, by w brytyjskiej stomatologii miał wkrótc...