Uczelnie medyczne przeszkolą personel w walce z COVID?
Uczelnie medyczne przeszkolą personel w walce z COVID?
Minister edukacji i nauki zaapelował do rektorów uczelni medycznych o prowadzenie z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej szkoleń dla personelu dotyczących pomocy chorym na COVID-19. Zaleca też, by centra te udostępniać dla ćwiczeń i krótkich kursów.
List do rektorów nadzorowanych przez MEiN uczelni kształcących przyszłe kadry medyczne opublikowano w piątek na stronie resortu nauki. Z upoważnienia szefa resortu sygnował go wiceminister Wojciech Maksymowicz.
– Pragnę zwrócić się do Państwa Rektorów o (…) zlecenie prowadzenia w Centrach Symulacji Medycznej szkolenia przed- i podyplomowego na potrzeby przygotowywania kadry medycznej do udzielania świadczeń chorym na COVID-19 – czytamy w liście.
Minister apeluje też, by Centra Symulacji Medycznej były udostępniane także dla ćwiczenia obsługi respiratora i czynności z zakresu intensywnej terapii, w tym krótkich kursów podyplomowych. – Szczególnie istotne jest przygotowanie studentów kształcących się na ostatnim roku studiów przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych, w szczególności na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo oraz ratownictwo medyczne – zaznacza ministerstwo w opublikowanym w piątek komunikacie.
W liście minister zwraca także uwagę na dostosowanie harmonogramu szkolenia praktycznego prowadzonego z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej w sposób umożliwiający uzyskanie umiejętności niezbędnych w walce z epidemią.
Minister przypomina, że 27 października br. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Umożliwia ona studentom kierunków medycznych udzielanie wsparcia podmiotom leczniczym lub służbom sanitarno-epidemiologicznym w ramach walki z epidemią.
Studenci, którzy w roku akademickim 2020/2021 wykonywali czynności w ramach zadań w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, mogą ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z osiągnięciem efektów uczenia się podczas wykonywania tych czynności.
Jak wyglądają zabiegi periodontologiczne w czasach COVID-19? – Przy zabiegach niechirurgicznych wprowadziliśmy kilka zmian. Natomiast w przypadku chirurgicznych, wróciliśmy w całości do standardowego leczenia – mówi w rozmowie z Dentonetem periodontolog prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz.
Oprac. AF, źródło: PAP Nauka w Polsce
Fot. padrinan, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naukowcy z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN zaprojektowali i zsyntetyzowali materiały kompozytowe zdolne samoczynnie i nieustannie zabijać bakterie i zapobiegać rozwojowi ich kolonii. Kompozyty można wprowadzać do innych substancji np. do wypełnień dent...
Wymiary osobowości modelu zwanego „Wielką Piątką”, takie jak ugodowość, sumienność oraz potencjalna skłonność do zachowań neurotycznych, mogą być powiązane z wyborem zawodu wykonywanego w branży stomatologicznej. Taki wniosek płynie z badania, któreg...
Uniwersytet Jagielloński (łącznie z Collegium Medicum), Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny – to najlepsze polskie uczelnie medyczne według rankingu The Center for World University Rankings 2025 (CWUR 2025). Po raz ...
Stosowane przez pacjentów metody codziennej higieny jamy ustnej mają ogromne znaczenie w redukcji płytki nazębnej. W czasopiśmie „Journal of Dental Hygiene” pojawił się artykuł podsumowujący badania dotyczące skuteczności profesjonalnego szczotkowani...
Owadożerna rosiczka pomaga naukowcom niszczyć biofilm, jakim bakterie odgradzają się od antybiotyków. Nawet najbardziej zjadliwe bakterie na cewnikach czy materiałach opatrunkowych mają znacznie mniejszą szansę rozwoju i tracą swoją antybiotykooporną...
W ostatnich latach rekrutacja nowych członków zespołu w gabinecie stomatologicznym zmieniła się diametralnie. Minęły czasy pisania ogłoszeń o pracę, w których opisywano wymagane kwalifikacje oraz podawano wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia. Obecni...
Uczelniom, które nie spełniają odpowiednich warunków, będą odbierane uprawnienia do kształcenia lekarzy, zaś kształcącym się tam osobom zostaną zaproponowane studia na innych, renomowanych uczelniach – zapowiedział wiceminister nauki i szkolnictwa wy...
Uniwersytet Jagielloński znalazł się na 383. miejscu w rankingu The Center for World University Rankings (CWUR). Za nim jest Uniwersytet Warszawski – na 409. pozycji. 602. miejsce zajęła Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Wśród polskich uczelni m...
Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Queensland w Brisbane i University of Bristol w Wielkiej Brytanii dowiodły, że substancje zawarte w jagodach oraz żurawinie mogą pomagać w zapobieganiu próchnicy. Hamują one namnażanie bakterii w...
Uczelnie medyczne w Polsce widzą potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej i komunikacji z pacjentem – wynika z analizy ankiet wypełnionych przez 19 uczelni medycznych na potrzeby raportu na temat warunków kształcenia na...
– Wierzę w to, że szanse przeniesienia kształcenia higienistek stomatologicznych na poziom uczelni wyższych są realne. Na pewno jednak nie stanie się to w ciągu najbliższych 2-3 lat, bo są do tego potrzebne duże zmiany systemowe – mówi dypl. hig. sto...