„Odwołuję, nie blokuję” po raz trzeci
„Odwołuję, nie blokuję” po raz trzeci
Spis treści
2 października w ministerstwie zdrowia odbyła się konferencja prasowa inaugurująca trzecią edycję akcji „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt lekarskich i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych.
NFZ monitoruje nieodwołane wizyty w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. nieodwołanych wizyt było prawie 1,3 mln – 420 tys. z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, ponad 180 tys. z fizjoterapii ambulatoryjnej, blisko 120 tys. z endokrynologii oraz prawie 100 tys. z onkologii.
To właśnie nieodwoływanie wizyt jest jedną z przyczyn długich kolejek do świadczeń medycznych w Polsce i widzą to również pacjenci – z badania przeprowadzonego przez Fundację „My Pacjenci” wynika, że aż 78% ankietowanych uważa, iż brak odwoływania wizyt lekarskich przez pacjentów to ważny temat dla sprawnego funkcjonowania ochrony zdrowia.
Trzecia edycja kampanii „Odwołuję, nie blokuję”
To właśnie problemowi nieodwoływanych wizyt lekarskich poświęcona jest kampania „Odwołuję, nie blokuję”. 2 października w ministerstwie zdrowia odbyła się konferencja prasowa inaugurująca jej trzecią edycję. Kampania ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwią kontakt i poinformowanie o planowanej absencji.
W ramach konferencji odbyło się sześć paneli dyskusyjnych z przedstawicielami ministerstwa zdrowia, podmiotów leczniczych, organizacji pacjenckich i ekspertów ochrony zdrowia. Ich uczestnicy zgodnie podkreślali, że temat nieodwołanych wizyt to wciąż ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko wielostronna współpraca wszystkich stron może stać się kluczem do zmiany sytuacji.
Organizatorem kampanii jest Centrum Medyczne CMP. Wśród partnerów merytorycznych akcji znajdują się Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, Fundacja My Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Fundacja Nie Widać Po Mnie.
Centralna e-rejestracja pomoże rozwiązać problem?
Jednym z narzędzi, które ma pomóc w walce ze zjawiskiem nieodwoływanych wizyt, ma być centralna e-rejestracja.
– Zgodnie z założeniami system e-Rejestracji zapewni możliwość samodzielnego umawiania się na wybrane świadczenia – bez wychodzenia z domu, w każdej chwili przez IKP (Internetowe Konto Pacjenta) lub przez Infolinię Centralnej e-Rejestracji oraz wygodną możliwość odwołania wizyty lub zmiany terminu. Ponadto Centralna e-Rejestracja ułatwi sprawdzanie na bieżąco terminów wizyt i będzie przypominała o terminie wizyty przez konsultanta, IKP, SMS albo e-mail, w sposób wskazany przez pacjenta – informowało jakoś czas temu ministerstwo zdrowia.
W sierpniu br. resort zdrowia uruchomił pilotaż programu, który obejmuje badania mammograficzne, cytologiczne oraz wizyty w poradni kardiologicznej. Jak dotąd do ministerstwa trafiło 68 wniosków od podmiotów zainteresowanych udziałem w projekcie.
Bon na leczenie stomatologiczne dzieci i młodzieży to jedna z obietnic złożonych w kampanii wyborczej, która – jak zapewnia minister zdrowia – zostanie zrealizowana. – Na razie są zapowiedzi, nie wiemy jeszcze, jak dokładnie to będzie realizowane, więc potrzeba jeszcze chwili na podsumowanie – mówi dr n. med. Dariusz Paluszek, wiceprezes ORL w Warszawie, przewodniczący Komisji ds. Lekarzy Dentystów.
Źródła: https://www.sejm.gov.pl/
https://nil.org.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich to koszty dla systemu ochrony zdrowia i wydłużające się kolejki do lekarzy. Pod koniec września zainaugurowano drugą edycję kampanii „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodw...
Około 30% medyków w Polsce cierpi na stany depresyjne lub lękowe. Niestety wielu wstydzi się do tego przyznać i nie szuka pomocy. W konsekwencji grozi im wypalenie zawodowe. Wielu popada także w uzależnienia. 14 września przypada Dzień Walki z Wypale...
Z badania opublikowanego w czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” (JADA) wynika, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat wzrósł odsetek dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych, którzy deklarują codzienne nitkowanie zębów. Mniej optym...
Duża rotacja personelu w brytyjskich firmach, w tym także w praktykach stomatologicznych, ma wiele przyczyn – są to m.in. konsekwencje obciążeń, będących skutkiem pandemii oraz kwestie finansowe. Do najważniejszych zaliczyć należy również kompetencje...
Z najnowszego raportu przygotowanego przez organizację analityczną Charm Economics wynika, że w Stanach Zjednoczonych aż 31 milionów osób w wieku 55 lat i starszych, czyli prawie 31% przedstawicieli tej grupy wiekowej, nie posiada żadnego ubezpieczen...