Przychodzi pacjent do gabinetu… O roli asystentki w budowaniu pierwszego wrażenia pacjenta
Przychodzi pacjent do gabinetu… O roli asystentki w budowaniu pierwszego wrażenia pacjenta
W biznesie od lat znana jest zasada, że zdobycie klienta wcale nie jest trudne – o wiele trudniejsze jest jego utrzymanie. Znajduje ona zastosowanie także w usługach zdrowotnych, a kluczowe jest pierwsze wrażenie pacjenta podczas wizyty w danym gabinecie. Sporo do zrobienia w tej kwestii ma również asystentka stomatologiczna lub recepcjonistka.
Pierwsza wizyta pacjenta w danym gabinecie stomatologicznym jest wydarzeniem, które w praktyce wielokrotnie decyduje o tym, czy kiedykolwiek do niego wróci. Wbrew pozorom, w większości przypadków pierwszego kontaktu z pacjentem nie nawiązuje lekarz, ale recepcjonistka lub asystentka stomatologiczna, do zadań której należy prowadzenie recepcji. To od niej tak naprawdę zależy zaprezentowanie gabinetu w profesjonalny, ale i ciekawy sposób.
Pierwszy kontakt z pacjentem może mieć formę osobistą, telefoniczny i mailowy (więcej informacji na temat zasad mailowego kontaktu z pacjentem można znaleźć tutaj). Szanse na jego pozyskanie i – co ważniejsze – utrzymanie znacznie rosną, jeśli w trakcie pierwszych interakcji zostanie potraktowany z empatią oraz zrozumieniem. Konieczne jest przestrzeganie wszystkich podstawowych formuł grzecznościowych. Z pewnością pacjent sam poinformuje o tym, jakiej konkretnie pomocy szuka u dentysty, ale warto zapytać go o to, skąd dowiedział się o istnieniu placówki – po pierwsze jest to okazanie mu zainteresowania, a z drugiej – pomaga dowiedzieć się, jakie są najbardziej efektywne drogi dystrybucji informacji o gabinecie.
Nowy pacjent gabinetu stomatologicznego oczekuje od asystentki/recepcjonistki przede wszystkim odpowiedzi na nurtujące go pytania, dotyczące np. możliwego terminu wizyty, zakresu oferowanych usług czy obowiązującego cennika. Dlatego zarówno terminarz, jak i cennik powinny znajdować się na przysłowiowe wyciągnięcie ręki – wówczas będzie można sprawdzić, czy istnieje szansa na spotkanie z lekarzem w oczekiwanym terminie lub na jakie wydatki związane z leczeniem musi przygotować się pacjent. Wszystko to wpływa na odbiór gabinetu jako miejsca profesjonalnego.
Równie ważna jest estetyka recepcji w gabinecie stomatologicznym. Choć oczywiście wystrój miejsca, jego umeblowanie czy wyposażenie zależą od właściciela placówki, to jednak także asystentka/recepcjonistka może zadbać o szczegóły, które zbudują pozytywny obraz gabinetu. Recepcja powinna być czysta i uporządkowana, na widoku lepiej nie też zostawiać rzeczy prywatnych. Nie wolno również zapominać o schludnym stroju oraz ogólnie zadbanym wyglądzie.
Kultura, pozytywne wrażenie, właściwa forma rozmowy przez telefon – to zdaniem dr Magdaleny Szumskiej podstawy profesjonalnej recepcji w gabinecie stomatologicznym. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) powinny być pierwszym wyborem w leczeniu ostrego bólu zęba po ekstrakcji lub w celu tymczasowego złagodzenia dolegliwości bólowych zębów. Taki wniosek płynie z pracy opublikowanej w „American Journal of Emerge...
W przypadku problemów stomatologicznych na pomoc mogą liczyć nie tylko ludzie – zabiegi dentystyczne wykonywane są również u zwierząt, m.in. tych mieszkających w ogrodach zoologicznych. W rozmowie z portalem Dentistry.co.uk tajniki pracy weterynarza ...
Nietrudno zauważyć, że świat handlu detalicznego z każdym rokiem coraz bardziej przegrywa z zakupami dostępnymi online. Znacznie szersza oferta niż w tradycyjnych sklepach, szybkość transakcji i realizacji zamówienia, możliwość zwrotu nietrafionego z...
W wiosennym postępowaniu kwalifikacyjnym na szkolenia specjalizacyjne złożonych zostało łącznie 3339 wniosków. W ramach pierwszego etapu rekrutacji 2517 osób zostało zakwalifikowanych na wolne miejsca specjalizacyjne: w tym 1620 w ramach rezydentury ...
Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
We wrześniu 2024 r. w Szpitalu Uniwersyteckim w Kioto ruszą badania kliniczne pierwszego na świecie leku na wzrost zębów. Naukowcy mają nadzieję, że trafi on na rynek w 2030 r. Jako pierwsza lek przetestuje grupa 30 mężczyzn w wieku od 30 do 64 lat z...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Z roku na rok rośnie zainteresowanie pacjentów leczeniem wad zgryzu. Coraz częściej zdają sobie oni sprawę, że jest to problem zarówno estetyczny, jak i zdrowotny (m.in. choroba okluzyjna), a zatem trzeba go leczyć. Z drugiej strony, pacjenci chcą, a...
Rozmowa z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem, pomysłodawcą i kierownikiem naukowym Ogólnopolskiej Konferencji Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT. Dziesiąta edycja ASYSDENTU za nami – rozpoczynamy nową dekadę? Tak, to prawda, udało ...