Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Publikacja:
Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Pacjent nie zaakceptuje planu leczenia, którego nie rozumie. Trudno też mówić o sukcesie, kiedy pacjent godzi się na leczenie, ale nie ma pełnej świadomości potrzeb i metod tego leczenia. – Umiejętność rozmowy z pacjentem może być tym, co wyróżnia lekarza stomatologa na rynku – mówi w rozmowie z Dentonetem Kamil Kuczewski, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

Szkoli Pan polskich stomatologów w zakresie kompetencji pozamedycznych. Jednym z nowszych tematów szkoleń jest rozmowa z pacjentem na temat planu leczenia. Skąd taki temat?

Warto szukać umiejętności, które wyróżnią lekarza stomatologa na rynku. Jedną z nich jest umiejętność zwiększania akceptacji planów leczenia przez pacjenta. Ta umiejętność zawsze się przydaje. W dzisiejszych czasach mamy mnóstwo możliwości – multimedialnych aplikacji, produkcji wideo, grafik. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu takich możliwości nie było. Mamy szeroką gamę rozwiązań, których możemy używać w rozmowie z pacjentem.

Dlaczego sposób prowadzenia tej rozmowy jest tak istotny? Jakie błędy najłatwiej tu popełnić?

Pacjenci rzadko rozmawiają z lekarzem na temat tego, w jaki sposób wygląda zdrowie ich jamy ustnej. Nie potrafią zrozumieć np. co to jest most, kiedy lekarz tylko o tym opowiada. Dopiero wizualizacja pomaga. Pamiętajmy – jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów.

Trzeba mieć wyczucie – w jakim stopniu iść z pacjentem z rozmową, a na którym etapie się zatrzymać, powtórzyć, pokazać jeszcze raz. Rozmowę o planie leczenia warto urozmaicić prezentacjami graficznymi. To proste rozwiązanie, które tak wiele ułatwia.

Jak wygląda szkolenie z rozmowy z pacjentem?

U mnie na szkoleniach prowadzimy ćwiczenia z tabletami. Mamy odpowiednie aplikacje, wykorzystujemy animacje. Rozmawiamy między sobą, i uczymy się tym samym rozmawiać z pacjentem. W przedstawianiu planu leczenia jest kilka aspektów, które warto wypunktować. Trzeba podkreślić właściwe korzyści, używając właściwych słów. Trzeba rozmawiać o właściwych elementach planu leczenia. Pacjent musi zrozumieć swój problem stomatologiczny, zaakceptować go i chcieć podjąć się tego planu leczenia. To umiejętność, dzięki której łatwo wyróżnić się na rynku. A to bardzo zwiększa zyski dla lekarzy, którzy potrafią to robić.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Sposoby na ból dziąsła - Dentonet.pl
Produkty, które pomagają ograniczać periodontitis i gingivitis Lekarz

Czy używanie szczoteczki międzyzębowej jest pomocne w przeciwdziałaniu chorobom przyzębia, a przyjmowanie suplementów diety lub probiotyków poprawia stan przyzębia? Badacze z Uniwersytetu w Buffalo zgłębili tematykę produktów do higieny jamy ustnej, ...

CBD
Olejki CBD – 4 fakty, które warto znać! Pacjent

Popularność olejków CBD nie maleje, a wręcz przeciwnie – rośnie w siłę, przyciągając uwagę wszechstronnymi korzyściami dla zdrowia. W gąszczu informacji i krążących opinii postanowiliśmy przygotować cztery kluczowe fakty o olejkach CBD, które warto z...

Linkhouse
Czym wyróżnia się dobry sklep stomatologiczny? Pacjent

Jeśli z jakiegoś powodu potrzebny Ci sklep stomatologiczny - wiedz, że nie brakuje takich na mapie Polski. Znajdziesz specjalistów od narzędzi do higieny jamy ustnej w dużym wyborze, a zwłaszcza jeśli chodzi o sklep internetowy oferujący akcesoria st...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dziecko w gabinecie - Dentonet.pl
Dziecko w gabinecie: 5 porad, które usprawnią wizytę Lekarz

Wielu lekarzy dentystów obawia się przyjmować dzieci. Zakładają, że nie poradzą sobie z płaczem, napadami złości i brakiem współpracy malucha, który nijak nie chce zrozumieć, że leczenie służy jego zdrowiu. Oczywiście wskazane są wizyty adaptacyjne, ...

certyfikacja umiejetnosci
Certyfikacja umiejętności zawodowych lekarzy po nowemu Lekarz

Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Zgodnie z jego zapisami, certyfikacji umiejętności zawodowych dokonywać będą właściwe dla danej umiejętności polskie towarzystwa n...

dzieci w gabinecie
Dziecko u dentysty: które techniki behawioralne stosować? Lekarz

Leczenie pacjentów pediatrycznych odczuwających strach przed dentystą, a przy tym nie rozumiejących konieczności poddania się terapii, to poważne wyzwanie, przed którym staje wielu, jeśli nie większość stomatologów. Wskazane jest więc, by lekarze zna...

stomatologia NFZ
Które świadczenia stomatologiczne na NFZ wykonuje się najczęściej? Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił dane dotyczące najczęściej wykonywanych w 2022 r. świadczeń stomatologicznych finansowanych ze środków publicznych. W ubiegłym roku dentyści współpracujący z NFZ-em najczęściej przeprowadzali płukanie kieszonki dz...

Asysdent
ASYSDENT – wiedza, umiejętności, integracja, zabawa Asysta

Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...

Dental Tree
DentalTree – promocje, które można i warto łączyć! Lekarz

DentalTree to niekwestionowany lider sprzedaży internetowej w polskiej branży stomatologicznej. To także firma znana z imprez targowych ze znakomitej oferty handlowej, a tym samym największej frekwencji na stoisku, najdłuższych kolejek oraz niezliczo...

erozja zebow mlecznych
Które napoje odpowiadają za erozję zębów mlecznych? Asysta

Który rodzaj słodzonych napojów bezalkoholowych w największym stopniu odpowiada za  erozję zębów mlecznych u dzieci? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, badacze z Egiptu ocenili stan 52 usuniętych zębów trzonowych, które przez cztery tygodnie były um...