Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Publikacja:
Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Osoba z epilepsją (padaczką) to jeden z najtrudniejszych typów pacjentów w gabinecie stomatologicznym. Choroba ta objawia się nagłymi napadami padaczkowymi, które w bezpośredni sposób mogą zagrażać życiu i zdrowiu chorego. Dlatego profesjonalny zespół stomatologiczny powinien znać zasady obowiązujące w pracy z tego typu osobami.

Według rozmaitych statystyk, epilepsja – zwana również padaczką – dotyka około 1-3% populacji na całym świecie. Jeśli chodzi o nasz kraj, to dokładne dane dotyczące częstotliwości występowania choroby nie są znane. Szacuje się jednak, że z padaczką boryka się nawet około 0,5% Polaków. Będące głównym objawem schorzenia napady padaczkowe mogą przydarzyć się wszędzie, także w gabinecie stomatologicznym. Zespół musi więc znać zarówno czynniki, które mogą wywołać atak, jak i zasady pierwszej pomocy.

Do głównych czynników mogących powodować wystąpienie napadu epileptycznego zalicza się m.in. gorączka, brak snu czy zmęczenie, a są to stany często występujące przy problemach z zębami. Infekcje jamy ustnej często powodują bowiem podwyższenie temperatury, zaś ból zęba niejednokrotnie uniemożliwia normalny, efektywny nocny wypoczynek. Dlatego niezwykle istotne jest przeprowadzenie wywiadu w tym kierunku.

Chory na padaczkę w gabinecie stomatologicznym jest narażony na oddziaływanie bodźców świetlnych, które również mogą sprokurować atak. Dlatego wykorzystanie lampy dentystycznej powinno zostać ograniczone do minimum: nie należy jej pozostawiać włączonej przez dłuższy czas oraz nie kierować jej w stronę oczu pacjenta.

Napady padaczkowe często bywają spowodowane także stresem oraz odczuwanym bólem. Dlatego pacjenta należy uspokajać przez każdą wykonywaną czynnością, uprzedzać o możliwych dolegliwościach bólowych (np. ukłuciu igłą), jak również tłumaczyć kolejne etapy zabiegu.

Bardzo istotna dla całego zespołu stomatologicznego jest wiedza dotycząca pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia ataku padaczkowego w gabinecie. Choć napady są stosunkowo krótkie (trwają około 3-5 minut), mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta. Pierwsza pomoc w takich przypadkach przedstawia się następująco:

• zabezpieczenie pacjenta przed urazami (np. upadkiem z fotela, stłuczeniem głowy),
• opuszczenie fotela do pozycji leżącej i zabezpieczenie głowy (należy to zrobić również w sytuacjach, gdy pacjent upada na podłogę),
• zadbanie o drożność dróg oddechowych, rozluźnienie kołnierzyka, odpięcie górnych guzików koszuli,
• pacjentowi nie wolno na siłę rozwierać ust (jeśli doszło do szczękościsku), wkładać żadnych przedmiotów do jamy ustnej ani podawać napojów,
• u niektórych pacjentów podczas ataku dochodzi do mimowolnego oddania moczu lub kału, co jest dla nich bardzo krępujące, należy więc udzielić adekwatnej pomocy,
• jeżeli po ustąpieniu ataku pacjent jest osłabiony lub o to prosi, można wezwać pogotowie lub kogoś bliskiego w celu odebrania go z kliniki.

Jednym z trudniejszych dla zespołu stomatologicznego przypadków są również pacjenci z bardzo silnym lękiem przed bólem oraz negatywnymi skojarzeniami dotyczącymi gabinetu, narzędzi stomatologicznych czy metod leczenia. Fachowo stan taki określa się jako dentofobia.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

zespol stomatologiczny 1
Kompetentna asysta - atut każdego zespołu stomatologicznego Lekarz

W ciągu ostatnich lat w stomatologii ma miejsce niezwykle dynamiczny rozwój, związany m.in. z coraz szerszym zastosowaniem technologii cyfrowych. Jeżeli asystentka ma dotrzymać kroku zmianom, jakie wprowadzane są w klinice i coraz wyższym kompetencjo...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

komunikacja z pacjentem2
Komunikacja medyczna z pacjentem – bezpłatny kurs CMKP Lekarz

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...