Prawo.pl: lekarze będą mogli reklamować się w social mediach
Prawo.pl: lekarze będą mogli reklamować się w social mediach
Zgodnie z nowym Kodeksem Etyki Lekarskiej (KEL), który ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., lekarz będzie miał prawo do informowania o swojej działalności, jednak zgodnie z zasadami etyki. Według zapisów aktualnego jeszcze do końca tego roku kodeksu, wszelkie reklamowanie się przez lekarza jest zabronione – przypomina Prawo.pl.
– To bardzo dobra zmiana, która wpisuje się w szerszy trend. Broniłem lekarzy w absurdalnych sprawach. Na przykład lekarz napisał w mediach społecznościowych, że wykonał dwa tysiące zabiegów, co zostało uznane za reklamę – mówi dr hab. n. praw. Radosław Tymiński, cytowany przez Prawo.pl.
Serwis podaje granice, które będą obowiązywały lekarzy w informowaniu o swojej działalności. – Lekarz nie może deprecjonować innych lekarzy chwaląc siebie, mówić, że jest jedyny, najlepszy. Trzeba jednak powiedzieć, że granice będą wyznaczane w zależności od danego przypadku. Samorząd lekarski może pewne formy informowania uznać za niedopuszczalne – wyjaśnia Radosław Tymiński na łamach Prawo.pl.
Według Oskara Lutego, adwokata z Kancelarii Fairfield, cytowanego przez Prawo.pl, najnowszy Kodeks Etyki Lekarskiej stanowi zarzewie sporów dotyczących wielu aspektów działalności reklamowej lekarzy, przykładowo związanych z udziałem lekarza w badaniach. Art. 57 stanowi, że lekarzowi nie wolno uczestniczyć w badaniach naukowych, których wyłącznym celem jest promocja produktów. – A co z badaniami użytkowymi albo badaniami, które oprócz celu naukowego mają równolegle charakter promocyjny? Przepisy art. 59 i 60 odnoszą się do sytuacji przyjmowania wynagrodzenia od producentów leków i wyrobów medycznych, nie wspominając nic o innych przedsiębiorcach: dystrybutorach, importerach ani innych produktach: suplementach, środkach spożywczych – zauważa Oskar Luty w serwisie Prawo.pl.
Nowością są regulacje dotyczące sztucznej inteligencji (AI). Zgodnie z nowym KEL lekarz może korzystać z algorytmów sztucznej inteligencji pod pewnymi warunkami. Musi poinformować o tym pacjenta, uzyskać jego świadomą zgodę, zastosować algorytmy z certyfikatami. Zastrzeżono też, że ostateczną decyzję diagnostyczną i terapeutyczną zawsze podejmuje lekarz. – Nie mamy definicji, czym jest sztuczna inteligencja. Czy niezwykle skomplikowany algorytm nim jest czy nie? To przepis niezwykle ciekawy, jest odpowiedzią na współczesne czasy, ale niewątpliwie będzie rodził wiele pytań – komentuje Radosław Tymiński na łamach Prawo.pl.
Więcej na Prawo.pl: https://www.prawo.pl/zdrowie/zakaz-reklamowania-sie-w-kodeksie-etyki-lekarskiej-od-1-stycznia-2025-r,527313.html
– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że „dzięki pani zacząłem myć zęby” albo „zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę” – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social media dr n. med. Anna Wasiewicz, ortodontka, która m.in. prowadzi prężnie działające konta na TikToku i Instagramie. – Nie chodzi tylko o reklamę, chodzi o komunikację – dodaje.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia określający wzory dokumentów Prawo wykonywania zawodu lekarza (PWZL) i Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty (PWZLD) w wersji mobilnej. Będą one dostępne w aplikacji mObywatel. Ministerstw...
W tym roku liczba medyków, którzy wyjadą z Polski, może osiągnąć poziomy nieobserwowane od wielu lat. Tylko do końca kwietnia br. pobrano aż 224 zaświadczenia potrzebne lekarzom i lekarzom dentystom ubiegającym się o uznanie kwalifikacji w innych kra...
– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że "dzięki pani zacząłem myć zęby" albo "zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę" – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social ...
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała spotkanie, w którym wzięli udział lekarze i lekarze dentyści aktywni w mediach społecznościowych. Omówiono podczas niego m.in. kwestie wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty w social mediach, Kodeksu Etyki Le...
19 maja odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji stałej ds. nowelizacji prawa karnego, podczas której omawiano propozycję zaostrzenia kar za błędy medyczne. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Naczelnej Izby Lekarskiej. Przypomnijmy – w lu...
Z dostępnych szacunków wynika, że obecnie ponad 84% Brytyjczyków jest aktywnych w social mediach. Społeczność internetowa ma wiele zalet, niemniej pod pewnymi względami może też wywierać szkodliwy wpływ na użytkowników. Przykładem są poprawiane na wi...
Obecność w mediach społecznościowych już od lat jest codziennością wielu z nas. Social media stały się częścią naszego życia prywatnego, ale coraz częściej dostrzegamy ich wartość w naszej pracy zawodowej, ponieważ tam są też nasi obecni i potencjaln...
Śląska Izba Lekarska zachęca lekarzy i lekarzy dentystów do wypełnienia ankiety, której celem jest zebranie opinii na temat zasadności podjęcia próby wprowadzenia w Polsce płatnego urlopu regeneracyjnego dla medyków. Podobne rozwiązania funkcjonują j...
Podczas prac nad ustawą rząd wycofał się z propozycji kształcenia lekarzy na uczelniach zawodowych. Ustawa, którą przyjął w czwartek Sejm, przewiduje szersze możliwości aplikowania uczelni o prowadzenie kierunków lekarskich oraz zmiany w kredytach na...
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała drugie spotkanie dotyczące aktywności lekarzy i lekarzy dentystów w social mediach. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. znaczenie wypowiedzi medyków w mediach społecznościowych, ich merytoryczna poprawnoś...
Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi zaapelowała do NRL o podjęcie prac nad uchwałą określającą jednolite zasady prezentowania przez lekarzy informacji o prowadzonej działalności leczniczej i udzielanych świadczeniach – w szczególności z uwzględnieniem pre...