Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne na studiach przygotowujących do wykonywania m.in. zawodu lekarza przewiduje projekt noweli rozporządzenia opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji.
Na stronie RCL ukazał się projekt noweli rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
– Celem projektowanego rozporządzenia jest uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Z projektu wynika, że studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2021/2022 będą wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności. Zaznaczono, że jest to rozwiązanie epizodyczne.
– Rozwiązanie to pozwoli, aby wykonywanie przez studentów czynności polegających np. na przeprowadzaniu przez telefon wywiadu epidemiologicznego, pomocy w monitorowaniu stanu osób odbywających, kwarantannę lub podlegających izolacji, czy uczestniczeniu w sprawowaniu opieki nad pacjentami, mogło zostać zaliczone przez uczelnię w roku akademickim 2021/2022, jako odbycie części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z nabyciem lub pogłębieniem przez studentów umiejętności w danym zakresie – czytamy w uzasadnieniu.
W myśl nowych przepisów uczelnia będzie mogła dokonać zaliczenia studentowi przedmiotowych zajęć, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.
Jak napisano, proponowane rozwiązania mają stanowić mechanizm zachęcający studentów kształcących się na tych studiach do podejmowania działań wspierających podmioty lecznicze i służby sanitarno-epidemiologiczne w przeciwdziałaniu epidemii wirusa SARS-CoV-2.
Dlaczego uczniowie wybierają stomatologię? Rozmawiamy ze studentami łódzkiego Uniwersytetu Medycznego.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z East Tennessee State University, mężczyźni chorujący na cukrzycę są bardziej narażeni na wystąpienie paradontozy niż kobiety-diabetyczki. Na potrzeby badania grupa naukowców pod kierownictwem p...
Wyciągi elastyczne zostały wprowadzone do leczenia ortodontycznego w 1892 r. przez Calvina S. Case'a i od tego czasu są cennym elementem pomocniczym do korekty poszczególnych wad zgryzu. Istnieje kilka sposobów klasyfikacji wyciągów – ze względu na s...
Z projektu rozporządzenia ministerstwa zdrowia, który w poniedziałek (9 września) trafił do konsultacji publicznych wynika, że łączny limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025 wyniesie 1410 miejsc. Zgodę na uruchom...
Powszechnie wiadomo, że alkohol pity w zbyt dużych ilościach wywiera negatywny wpływ na zdrowie spożywających go osób – i to bez względu na wiek. W badaniu przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych przyjrzano się wpływowi alkoholu na zdrowie osób z róż...
Minister zdrowia publicznego Szkocji Jenni Minto z aprobatą przyjęła wprowadzenie przez rząd premiera Wielkiej Brytanii przepisów, które zakazują sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom urodzonym 1 stycznia 2009 r. lub później, a także zezwalają na bard...
15 stycznia 2025 r. rozpocznie się nabór wniosków instytucji chętnych do udziału w programie „Stomatologia bez barier”, w ramach którego organizowane będą różnego rodzaju zajęcia adaptacyjne mające na celu oswojenie osób niepełnosprawnych z gabinetem...
Ministerstwo zdrowia opublikowało i przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia, który określa limit przyjęć na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025. Na studia na kierunku lekarsko-dentystycznym projektowany...
Student Wydziału Stomatologii Uniwersytetu w Toronto w ramach swojego start-upu zaprojektował odpowiednik koferdamu, który umożliwia pacjentom łatwiejsze oddychanie, a tym samym czyni cały zabieg bardziej komfortowym. Jego wynalazek to odpowiedź na p...
Pacjenci chorujący na nieswoiste zapalenia jelit (NZJ) są bardziej narażeni na rozwój zapalenia przyzębia, co podkreśla znaczenie regularnych badań przesiewowych. Badanie przeglądowe dotyczące tego zagadnienia ukazało się 31 marca w czasopiśmie nauko...
Jak wskazują szacunki, liczba zgonów z powodu nowotworu jelita wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii przed 50. rokiem życia wzrośnie w ciągu zaledwie sześciu lat o około 30%. Jako kluczowe czynniki tej zmiany wymienia się otyłość i nadwagę, brak aktywn...
– Kobiety są bardziej odporne na infekcje wirusowe. Przede wszystkim decydują o tym geny, bo to w nich zapisany jest sposób, w jaki reaguje nasza odporność. Potwierdzony został również wpływ hormonów na sprawność układu odpornościowego – przekazała P...