Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Udział w reklamach nie dla lekarzy i stomatologów

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Udział w reklamach nie dla lekarzy i stomatologów

Udział w reklamach nie dla lekarzy i stomatologów

Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej dr Grzegorz Wrona wystosował specjalny komunikat w sprawie lekarzy oraz lekarzy stomatologów biorących udział w reklamach. Przypomniano w nim, że tego typu działania są złamaniem Kodeksu Etyki Lekarskiej.

Zgodnie z art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej, żaden lekarz oraz stomatolog nie powinien wyrażać zgody na wykorzystywanie swojego wizerunku i nazwiska dla celów komercyjnych. Tymczasem w ostatnich tygodniach do Naczelnej Izby Lekarskiej wpłynęło kilka informacji o udziale lekarzy w reklamach. Specjalny komunikat w tej sprawie wydał Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej dr Grzegorz Wrona. – Lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach – dotyczy to nie tylko reklamy leków (produktów leczniczych), co do których jest to zabronione na mocy przepisów prawa farmaceutycznego, ale także wszelkich innych produktów, włącznie z produktami będącymi wyrobami medycznymi czy suplementami diety – poinformowano w komunikacie.

Udział lekarzy oraz stomatologów w reklamach produktów farmaceutycznych oraz suplementów diety jest najczęściej spowodowany nieznajomością przepisów Kodeksu Etyki Lekarskiej. Za tego typu działania grożą poważne kary – postępowania wszczynają najczęściej rzecznicy odpowiedzialności zawodowej, którzy wnoszą wnioski o ukaranie konkretnych osób do sądów lekarskich. Postępowania kończą się zazwyczaj orzeczeniem winy oraz karą w postaci upomnienia oraz grzywny pieniężnej. Według różnych statystyk, w 2015 r. tego typu spraw było kilkanaście.

Niewielu lekarzy oraz stomatologów wie ponadto, że udział w reklamach produktów leczniczych jest złamaniem art. 55 prawa farmaceutycznego (ustawa z 6 września 2001 r.). Zgodnie z jego zapisami, kierowana do publicznej wiadomości reklama produktu leczniczego nie może polegać na prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne bądź sugerujące posiadanie takiego wykształcenia, a także odwoływaniu się do zaleceń tychże osób. Prawo farmaceutyczne nie zakazuje jednak reklamowania suplementów diety – w tym przypadku lekarzy oraz stomatologów obowiązują przepisy Kodeksu Etyki Lekarskiej.

AF

Fot. jarmoluk, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

maseczki - Dentonet.pl
Ważny apel lekarzy i lekarzy dentystów do obywateli Polski Lekarz

Naczelna Izba Lekarska regularnie publikuje apele - do premiera, ministrów czy osób zarządzających wszelkimi instytucjami publicznymi. Jeden z ostatnich apeli wystosowanych przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej skierowany jest jednak do... obywat...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zakażenia lekarzy - Dentonet.pl
Gdzie zgłaszać zakażenia wśród lekarzy i lekarzy dentystów? Lekarz

Naczelna Rada Lekarska przygotowała specjalny formularz, przed który można zgłaszać przypadki zakażeń koronawirusem wśród lekarzy i lekarzy dentystów. – W związku ze skierowaną do Okręgowych Izb Lekarskich prośbą o zgłaszanie do Naczelnej Izby Lekar...

PTS Lublin - Dentonet.pl
Pandemia wirusa SARS-CoV-2: ankieta dla lekarzy stomatologów Lekarz

Lekarze dentyści mogą wziąć udział w ankiecie dotyczącej problemu zakażeń COVID-19 oraz związanych z tym ograniczeń w wykonywaniu zabiegów. Ankieta jest prowadzona w ramach wspólnych prac naukowców/lekarzy dentystów i psychologów z Uniwersytetu Medy...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres