Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Opinia na temat lekarza dentysty po sześciu minutach?

Publikacja:
Opinia na temat lekarza dentysty po sześciu minutach?

Opinia na temat lekarza dentysty po sześciu minutach?

Jakie znaczenie mają pozamedyczne kompetencje lekarza dentysty? Kiedy możemy mówić o pełnej satysfakcji pacjenta? Czym jest mapa podróży pacjenta i dlaczego warto ją przenalizować? Wreszcie, jak zbudować autorytet i z niego korzystać oraz co to jest tzw. storytelling? O tym wszystkim w ten weekend rozmawiamy z Kamilem Kuczewskim, który szkoli polskich lekarzy dentystów w zakresie komunikacji z pacjentem. Zapraszamy na pierwczą część wywiadu. Druga – już w niedzielę.

W jakim stopniu o sukcesie praktyki stomatologicznej decydują kompetencje pozamedyczne lekarzy i pozostałej części załogi? Czy możesz oszacować to procentowo?

Oczywiście, że kompetencje pozamedyczne pomagają. Przeprowadziliśmy analizę ponad 500 internetowych opinii na temat satysfakcji z leczenia. Wyniki były zaskakujące.

Okazuje się, że ponad 24% pacjentów ocenia lekarza na podstawie jego umiejętności komunikacji – to zdumiewająco wysoki wynik, szczególnie w zawodzie, który powinien być oceniany głównie na podstawie efektów z leczenia.

22% pacjentów mówi o satysfakcji gdy mają poczucie „wysokiej jakości w dobrej cenie”. To jest subiektywne odczucie pacjenta. Cena usług znacznie się waha i każdy detal ma wpływ na poczucie jakości- nawet sposób wypowiedzi asystentki, makijaż na twarzy dentysty. Należy więc zadbać o absolutnie każdy szczegół podczas wizyt pacjenta.

Ostatnią rzeczą w ‘złotej trójce’ czynników wpływających na satysfakcję z leczenia jest autorytet lekarza – 27% opinii. To oczywiste, że pacjent chce leczyć u kogoś z potwierdzonymi efektami. Sprawdzone znaczy skuteczne. O tym za chwilę.

Aż 63% opinii na temat satysfakcji z leczenia dotyczy czynników, na które w 100% wpływ ma lekarz dentysta. Dzisiejszy świat stomatologii to rozumie, dlatego szkolenia z komunikacji stają się tak popularne.

wykres ok

Co składa się na tak pożądaną przez lekarzy „satysfakcję pacjenta”? Kiedy możemy o niej mówić?

Kiedyś czytałem amerykańskie badania na temat ‘pierwszego wrażenia’ i o ile większość osób wie, że pierwsza ocena powstaje w ciągu zaledwie 6-7 sekund, to już niewiele osób zdawało sobie sprawę, że ukształtowana opinia nt. dentysty wyrabia się po zaledwie 6 minutach wizyty. Ten czas często nie starcza nawet, żeby rozpocząć leczenie. Zaskakujące!

Satysfakcja jest czymś niebywale nieuchwytnym i zależy od grupy pacjentów, którą chce obsługiwać gabinet (grupy te różnią się też liczbą potencjalnych pacjentów). To przypomina granie w piłkę nożną – Legia Warszawa może być mistrzem Polski, ale mecz w Lidze Mistrzów kończy się 6 bramkową porażką. Satysfakcja pacjentów zależna jest od ‘ligi pacjentów, z którą chcesz grać’ – im wyżej celujesz, tym trudniej będzie spełnić ich oczekiwania.

Jeśli chcesz osiągnąć maksymalną satysfakcję pacjentów dla ‘swojej ligi’ to po pierwsze warto stworzyć procedury obsługi na podstawie tzw. ‘map podróży’. Następnie każdy proces trzeba ocenić w skali 1-5 według priorytetów, np. Pan Marcin Kruwczyk w swoim artykule „Jak oswoić przerażonego pacjenta”, przedstawia badania pokazujące, że 58% pacjentów boi się bólu – udoskonalanie tego procesu polegać będzie, np. na stosowaniu komputerowego znieczulenia i sedacji, usunięciu zapachów medycznych z gabinetu, ulepszenie komunikacji podczas leczenia, zastosowanie ‘panic button’, zmianę wystroju gabinetu. To może znacznie podnieść ogólną satysfakcję z leczenia.

Trzeba udoskonalać procesy, aż do znacznego przekroczenia oczekiwań pacjentów. Szkolenie z komunikacji pozwala na uświadomienie zachodzących relacji i ich poprawę stosunkowo niskim kosztem.

Czym obsługa pacjenta pierwszorazowego różni się od obsługi osoby, która odwiedza klinikę regularnie?

Pytanie czy taki gabinet w ogóle posiada standardy obsługi pacjentów. Rzadko który gabinet stworzył tzw. „mapę podróży pacjenta” – taka mapa uświadamia procesy w gabinecie i pozwala na ich udoskonalanie na bardzo szczegółowym poziomie.

Dzięki mapie możemy lepiej zrozumieć motywację, działania pacjenta, jego oczekiwania względem naszej marki, jej doświadczenia i dzięki temu można m.in. trafniej zaplanować rozwój naszej usługi lub produktu, czy też usprawnić pracę zespołów i procesy wewnętrzne.

Obsługa stałego pacjenta zawsze różni się od obsługi pierwszorazowego. Z nowym pacjentem lepiej ‘obchodzić się jak z jajkiem’ – nie zna placówki, nie ma z nią silnych relacji, więc zdecydowanie szybciej zmieni lekarza lub wystawi negatywną opinię. Na każdego pacjenta trzeba jednak patrzeć jak na ‘worek ze złotem’ – każdy poleca Cię innym, więc trzeba dbać o wszystkich prywatnych i NFZ-towych pacjentów.

Druga część wywiadu z Kamilem Kuczewskim w portalu Dentonet.pl już jutro.

Jak sprawić, aby pacjent zaakceptował plan leczenia? Nie zaakceptuje, jeśli nie zrozumie. Umiejętność rozmowy z pacjentem może być tym, co wyróżnia lekarza stomatologa na rynku. Dlatego warto ten temat sobie przybliżyć – mówi Kamil Kuczewski, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Teresa Szupiany Janeczek
Abfrakcja i jej leczenie w praktyce lekarza dentysty Lekarz

– Do występowania abfrakcji predysponuje wiele czynników związanych ze zgryzem i okluzją. Natomiast z punktu widzenia klinicznego to nie sama przyczyna jest istotna, ale to, czy jesteśmy w stanie ją usunąć. W innym przypadku ubytek powstanie na nowo ...

niespokojny mezczyzna w pomieszczeniu z przodu
Stres w pracy lekarza dentysty – jak sobie z nim radzić? Lekarz

Stres nieodłącznie wiąże się z pracą bardzo dużego odsetka, a w zasadzie większości lekarzy stomatologów. Brytyjski portal branżowy Dentist.co.uk proponuje kilka prostych, dostępnych dla każdego sposobów, jak skutecznie odreagowywać trudne sytuacje, ...

studia medyczne3
Kierunki lekarskie z negatywną opinią PKA bez limitu miejsc Lekarz

Minister zdrowia Izabela Leszczyna oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek ustalili, że kierunki lekarskie na uczelniach z negatywną opinią Polskiej Komisji Akredytacyjnej nie otrzymają limitu miejsc. Oznacza to, że nie powinny r...

ROZWIŃ WIĘCEJ
leczenie stomatologiczne
Areszt w Wejherowie poszukuje lekarza dentysty dla osadzonych Lekarz

Dyrektor Aresztu Śledczego w Wejherowie ogłosił konkurs ofert dotyczący leczenia stomatologicznego osób osadzonych w placówce. Dentysta miałby pracować w wymiarze od 8 do 24 godzin miesięcznie. Jak czytamy w komunikacie, miejscem udzielania świadcze...

kalendarz NIL
Kalendarz lekarza dentysty przedsiębiorcy od NIL Lekarz

Na stronie Naczelnej Izby Lekarskiej opublikowany został „Kalendarz lekarza dentysty przedsiębiorcy” zawierający informacje o najważniejszych obowiązkach, jakie przepisy prawa nakładają na lekarzy dentystów jako przedsiębiorców prowadzących podmioty ...

stomatologia18
Zakład karny w Krzywańcu szuka lekarza dentysty Lekarz

Dyrektor zakładu karnego w Krzywańcu ogłosił konkurs dotyczący udzielania świadczeń stomatologicznych osadzonym w oddziale zewnętrznym w Lubsku. Stomatolog miałby pracować raz w tygodniu przez 8 godzin. Jak czytamy w ogłoszeniu, umowa miałaby obowią...

USA
Stany Zjednoczone: gdzie do lekarza, w tym do dentysty? Lekarz

Dane statystyczne za rok 2023 na temat amerykańskich systemów opieki zdrowotnej obejmują także informacje dotyczące leczenia stomatologicznego, w tym liczby lekarzy dentystów praktykujących w danym stanie w porównaniu do liczby mieszkańców. Amerykań...

PWZ mObywatel
Prawo wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty w mObywatelu 2.0 Lekarz

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiły się dwa nowe dokumenty: Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza oraz Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza Dentysty. Dzięki nim swoje uprawnienia zawodowe potwierdzi prawie 200 tys. osób w Polsce. W mObywatelu 2.0 można już zn...

zdrowie psychiczne dentystow
Zdrowie psychiczne lekarza dentysty – jak o nie dbać? Lekarz

Choć zawód lekarza dentysty cieszy się wysokim prestiżem społecznym, niesie ze sobą także szereg obciążeń psychicznych, które często są pomijane w debacie środowiskowej. Permanentna presja, wysokie wymagania otoczenia, odpowiedzialność za zdrowie pac...

Strzelec KDO grafika 2
Jak minimalizować ryzyka prawne w zawodzie lekarza dentysty? Lekarz

– Z mojego wykładu dowiecie się Państwo, jak skutecznie minimalizować ryzyka odpowiedzialności prawnej, jak prawidłowo pozyskiwać zgody na leczenie i jak dobrze, skutecznie i bezpiecznie się ubezpieczyć – mówi mec. Paweł Strzelec, jeden z wykładowców...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Zakład karny w Hrubieszowie szuka lekarza dentysty Lekarz

Zakład karny w Hrubieszowie ogłosił konkurs ofert na udzielanie świadczeń zdrowotnych osadzonym w placówce m.in. w zakresie leczenia stomatologicznego. Dla dentysty przewidziano około 40 świadczeń w miesiącu. Jak czytamy, w formularzu ofertowym nale...