Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?
Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?
Piaskowanie jest podstawowym zabiegiem profesjonalnej higienizacji, który powinien być wykonywany u pacjentów mniej więcej dwa razy w roku. Jak każda procedura medyczna, również piaskowanie zębów jest obarczone ryzykiem powikłań, a jednym z nich jest pozabiegowa nadwrażliwość. Czy pacjent może w takiej sytuacji oskarżyć wykonującą piaskowanie higienistkę o uszczerbek na zdrowiu i żądać od niej zadośćuczynienia?
Nadwrażliwość zębów to częsty problem zdrowotny. W jego przebiegu dochodzi do odsłonięcia silnie unerwionej zębiny, co w praktyce oznacza występowanie bólu przy kontakcie z czynnikami zewnętrznymi takimi jak zimno i ciepło, podczas szczotkowania czy jedzenia słodkich lub kwaśnych pokarmów.
Nadwrażliwość zębów może mieć różne podłoże. Bywa ona efektem nieprawidłowej higieny, która skutkuje obecnością osadu i kamienia nazębnego, niewłaściwej techniki szczotkowania, używania szczoteczki o twardym włosiu czy nadużywania silnych past wybielających, powodujących uszkodzenie szkliwa. Ryzyko nadwrażliwości wzrasta wraz z wiekiem i może być ona wywołana przez zapalenie dziąseł czy bruksizm – patologiczne zgrzytanie zębami.
Niestety, nadwrażliwość zębów może być również skutkiem ubocznym niektórych zabiegów stomatologicznych, takich jak wybielanie, skaling, a nawet piaskowanie. Czy pacjent, u którego po wykonanym piaskowaniu pojawiła się nadwrażliwość może oskarżyć higienistkę o uszczerbek na zdrowiu? Otóż może, a wpływ na to ma kilka czynników. Po pierwsze – pacjenci są obecnie o wiele bardziej świadomi swoich praw. Jeśli po wykonanych u nich zabiegach stomatologicznych występują jakiekolwiek skutki uboczne, nawet stosunkowo niegroźne, chcą wyciągnięcia odpowiedzialności od wykonującej zabieg osoby. Po drugie – niestety coraz mocniej rozpowszechnionym zjawiskiem są tzw. pacjenci roszczeniowi, którzy inspirując się niekiedy bardzo medialnymi przypadkami liczą, że w przypadku udowodnienia błędu medycznego otrzymają idące w tysiące złotych odszkodowanie. Warto być odpowiednio przygotowanym na takie sytuacje.
Przekonała się o tym pani Katarzyna, prowadząca własny gabinet, higienistka z Wrocławia. Po przeprowadzonym zabiegu piaskowania jeden z pacjentów zaczął się skarżyć na uciążliwą i – w jego opinii – bardzo silną nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie oraz jedzenie posiłków. Okazało się, że problem wymagał odpowiedniego leczenia. Prowadzący je lekarz dentysta zalecił stosowanie odpowiednich past do zębów i płukanek do jamy ustnej, wykonany musiał zostać także zabieg laserowego leczenia nadwrażliwości. Pacjent poniósł koszt wizyty u stomatologa, środków do higieny jamy ustnej oraz laserowego leczenia, które wyniosły ponad 800 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER – pani Katarzyna miała bowiem wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 000 EUR. Pacjent otrzymał również zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.
Dobre ubezpieczenie OC pozwala zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów, a zwrot kosztów leczenia powikłań oraz wypłacane zadośćuczynienie może uchronić higienistkę przed skierowaniem sprawy do sądu.
Materiał zewnętrzy partnera
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Firma Haleon zaprasza na konferencję "Zrozumieć nadwrażliwość – interdyscyplinarne spojrzenie", która odbędzie się online już 3 grudnia o godz. 19:00. Będzie to wyjątkowa okazja, by kompleksowo zgłębić zagadnienie nadwrażliwości zębów, którą należy t...
Nadwrażliwość dziąseł to dolegliwość, która często bywa bagatelizowana – całkowicie niesłusznie, bo może prowadzić do znacznych trudności w codziennym funkcjonowaniu, a zarazem być objawem toczących się w obrębie dziąseł stanów zapalnych. Dlatego na ...
W środę 30 października o godz. 20:00 na platformie Haleon Health Partner odbędzie się webinar "Nadwrażliwość zębów u pacjentów z chorobami przyzębia – dlaczego pacjenci boją się zabiegów skalingu i piaskowania?" prowadzony przez prof. dr hab. n. med...
Odruch wymiotny u pacjenta stomatologicznego może wystąpić np. podczas pobierania wycisku tradycyjną metodą, przymiarki nowych protez, wykonywania obrazów CBCT, po przyjęciu leków lub po prostu w trakcie przedłużającego się zabiegu. Jak lekarz stomat...
Nadwrażliwość zębów jest problemem rozpowszechnionym wśród pacjentów, a zarazem dość mocno bagatelizowanym – wiele osób odczuwających objawy nadwrażliwości decyduje się np. na zmianę nawyków żywieniowych, a nie szuka profesjonalnej pomocy. Tymczasem ...
Zbyt długie i zbyt intensywne szczotkowanie zębów przy użyciu past wybielających o silnym działaniu ścierającym, zakup w Internecie niesprawdzonych produktów do wybielania, nieprzestrzeganie zaleceń producentów dotyczących używania środków wybielając...
Nadwrażliwość zębiny wiąże się z nawykami higieny jamy ustnej oraz spożywaniem kwaśnych pokarmów i napojów. Problem ten pojawia się najczęściej u osób szczotkujących zęby zbyt mocno. W efekcie, głównie na powierzchniach policzkowych zębów dochodzi do...
Ekstrakcja zęba to zabieg, który bywa wykonywany z różnych powodów – począwszy od zaawansowanej próchnicy, przez poważne urazy mechaniczne zębów, choroby przyzębia aż po przygotowanie np. do leczenia ortodontycznego. Dzięki zdobyczom współczesnej sto...
Nadwrażliwość zębów to problem, który dotyka milionów osób na całym świecie, wywołując dyskomfort i ból podczas codziennego spożywania posiłków czy picia napojów. Czym jest nadwrażliwość zębów? Jakie są jej przyczyny i objawy? Jak można leczyć nadwra...
Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...
Już blisko 30 webinarów przeznaczonych dla asystentek i higienistek stomatologicznych znaleźć można w serwisie edukacyjnym Akademia Sensodyne. Wybielanie, nadwrażliwość, współczesna ortodoncja – to tylko kilka zagadnień poruszanych podczas webinarów....