Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Publikacja:
Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Piaskowanie jest podstawowym zabiegiem profesjonalnej higienizacji, który powinien być wykonywany u pacjentów mniej więcej dwa razy w roku. Jak każda procedura medyczna, również piaskowanie zębów jest obarczone ryzykiem powikłań, a jednym z nich jest pozabiegowa nadwrażliwość. Czy pacjent może w takiej sytuacji oskarżyć wykonującą piaskowanie higienistkę o uszczerbek na zdrowiu i żądać od niej zadośćuczynienia?

Nadwrażliwość zębów to częsty problem zdrowotny. W jego przebiegu dochodzi do odsłonięcia silnie unerwionej zębiny, co w praktyce oznacza występowanie bólu przy kontakcie z czynnikami zewnętrznymi takimi jak zimno i ciepło, podczas szczotkowania czy jedzenia słodkich lub kwaśnych pokarmów.

Nadwrażliwość zębów może mieć różne podłoże. Bywa ona efektem nieprawidłowej higieny, która skutkuje obecnością osadu i kamienia nazębnego, niewłaściwej techniki szczotkowania, używania szczoteczki o twardym włosiu czy nadużywania silnych past wybielających, powodujących uszkodzenie szkliwa. Ryzyko nadwrażliwości wzrasta wraz z wiekiem i może być ona wywołana przez zapalenie dziąseł czy bruksizm – patologiczne zgrzytanie zębami.

Niestety, nadwrażliwość zębów może być również skutkiem ubocznym niektórych zabiegów stomatologicznych, takich jak wybielanie, skaling, a nawet piaskowanie. Czy pacjent, u którego po wykonanym piaskowaniu pojawiła się nadwrażliwość może oskarżyć higienistkę o uszczerbek na zdrowiu? Otóż może, a wpływ na to ma  kilka czynników. Po pierwsze – pacjenci są obecnie o wiele bardziej świadomi swoich praw. Jeśli po wykonanych u nich zabiegach stomatologicznych występują jakiekolwiek skutki uboczne, nawet stosunkowo niegroźne, chcą wyciągnięcia odpowiedzialności od wykonującej zabieg osoby. Po drugie – niestety coraz mocniej rozpowszechnionym zjawiskiem są tzw. pacjenci roszczeniowi, którzy inspirując się niekiedy bardzo medialnymi przypadkami liczą, że w przypadku udowodnienia błędu medycznego otrzymają idące w tysiące złotych odszkodowanie. Warto być odpowiednio przygotowanym na takie sytuacje.

Przekonała się o tym pani Katarzyna, prowadząca własny gabinet, higienistka z Wrocławia. Po przeprowadzonym zabiegu piaskowania jeden z pacjentów zaczął się skarżyć na uciążliwą i – w jego opinii – bardzo silną nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie oraz jedzenie posiłków. Okazało się, że problem wymagał odpowiedniego leczenia. Prowadzący je lekarz dentysta zalecił stosowanie odpowiednich past do zębów i płukanek do jamy ustnej, wykonany musiał zostać także zabieg laserowego leczenia nadwrażliwości. Pacjent poniósł koszt wizyty u stomatologa, środków do higieny jamy ustnej oraz laserowego leczenia, które wyniosły ponad 800 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER – pani Katarzyna miała bowiem wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 000 EUR. Pacjent otrzymał również zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.

Dobre ubezpieczenie OC pozwala zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów, a zwrot kosztów leczenia powikłań oraz wypłacane zadośćuczynienie może uchronić higienistkę przed skierowaniem sprawy do sądu.

Materiał zewnętrzy partnera


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Konferencja Haleon 1a
Zrozumieć nadwrażliwość. Ekskluzywna konferencja online już 3 grudnia! Lekarz

Firma Haleon zaprasza na konferencję "Zrozumieć nadwrażliwość – interdyscyplinarne spojrzenie", która odbędzie się online już 3 grudnia o godz. 19:00. Będzie to wyjątkowa okazja, by kompleksowo zgłębić zagadnienie nadwrażliwości zębów, którą należy t...

ROZWIŃ WIĘCEJ
freepik  the style is candid image photography with natural  2514
Pacjent z odruchem wymiotnym – jak pomóc może dentysta? Lekarz

Odruch wymiotny u pacjenta stomatologicznego może wystąpić np. podczas pobierania wycisku tradycyjną metodą, przymiarki nowych protez, wykonywania obrazów CBCT, po przyjęciu leków lub po prostu w trakcie przedłużającego się zabiegu. Jak lekarz stomat...

Miesiac nadwrazliwosci
Nadwrażliwość – problem rozpowszechniony i... bagatelizowany Asysta

Nadwrażliwość zębów jest problemem rozpowszechnionym wśród pacjentów, a zarazem dość mocno bagatelizowanym – wiele osób odczuwających objawy nadwrażliwości decyduje się np. na zmianę nawyków żywieniowych, a nie szuka profesjonalnej pomocy. Tymczasem ...

Anna Makowka news 2a
Błędy w domowym wybielaniu zębów a nadwrażliwość Asysta

Zbyt długie i zbyt intensywne szczotkowanie zębów przy użyciu past wybielających o silnym działaniu ścierającym, zakup w Internecie niesprawdzonych produktów do wybielania, nieprzestrzeganie zaleceń producentów dotyczących używania środków wybielając...

Nadwrażliwość zębów - kobieta z grymasem bólu na twarzy trzymająca w ręce kubek
Nadwrażliwość zębów. Przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby Pacjent

Nadwrażliwość zębów to problem, który dotyka milionów osób na całym świecie, wywołując dyskomfort i ból podczas codziennego spożywania posiłków czy picia napojów. Czym jest nadwrażliwość zębów? Jakie są jej przyczyny i objawy? Jak można leczyć nadwra...

komunikacja z pacjentem
Jak pacjent może upoważnić do udzielania informacji innej osobie? Lekarz

Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...