Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?
Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?
Spis treści
Według danych OECD, statystyczny Polak odwiedza dentystę rzadziej niż raz do roku i robi to dopiero wtedy, gdy ból zębów uniemożliwia mu normalne funkcjonowanie. Kiedy jednak pacjent już pojawi się w gabinecie, rolą zespołu stomatologicznego jest zmotywowanie go do regularnych wizyt, także profilaktycznych. Jak to robić?
Istnieje kilka obszarów motywacyjnych, na które zespół stomatologiczny może zwracać szczególną uwagę podczas rozmowy z pacjentem. Ważne jest jednak to, aby w żadnym wypadku nie straszyć pacjenta, ale w rzeczowy i profesjonalny sposób zwracać uwagę na korzyści płynące z regularnych wizyt w gabinecie oraz niebezpieczeństwa związane z bagatelizowaniem zdrowia jamy ustnej.
1. Zdrowie
W świadomości wielu osób próchnica czy paradontoza to choroby, które nie mają wpływu na ogólną kondycję ludzkiego organizmu. Oczywiście jest to błędne założenie. Badania naukowe udowodniły, że nieleczona próchnica zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca, może być przyczyną bakteryjnych zapaleń poszczególnych narządów wewnętrznych, a w przypadku kobiet ciężarnych – prowadzić do niskiej masy urodzeniowej noworodka, a nawet przedwczesnych porodów. Wszystkie te aspekty warto przedstawić pacjentowi, aby wiedział, jakie skutki niesie ze sobą bagatelizowanie stanu zdrowia zębów.
2. Estetyka
Dla wielu pacjentów – zwłaszcza z młodszych grup wiekowych – skuteczną motywacją do regularnych wizyt w gabinecie stomatologicznym może być podkreślanie kwestii estetycznych. Świetnym pomysłem jest fotografowanie uzębienia pacjentów przed leczeniem i już po jego zakończeniu. Kiedy dana osoba na własne oczy zobaczy, jak bardzo różnią się jej zęby, a w konsekwencji – uśmiech i wygląd twarzy, może być bardziej skłonna do częstszego odwiedzania dentysty.
3. Finanse
Kwestie finansowe wciąż w bardzo wielu przypadkach determinują podjęcie leczenia stomatologicznego – usługi oferowane w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ są na tyle ograniczone, że pacjenci szukający pomocy często trafiają do gabinetów prywatnych. Zespół stomatologiczny powinien wówczas zwrócić uwagę pacjentowi, że koszt dwóch wizyt profilaktycznych w ciągu roku, połączony nawet z odpłatnością za leczenie niewielkich ubytków, będzie o wiele mniejszy niż koszty ewentualnego leczenia protetycznego czy implantologicznego jeśli choroby jamy ustnej osiągną bardziej zaawansowane stadium.
Praca z pacjentem w praktyce stomatologicznej to nie tylko praca przy unicie. To także praca dotycząca edukacji pacjentów oraz ich motywacji – żeby nie bali się leczenia, rozumieli jego potrzebę i korzyści z tego wynikające.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
Zbudowanie zaufania na linii pacjent-lekarz i dobra współpraca są niezbędne w fazie podtrzymującej leczenia choroby przyzębia. – Dzięki temu możemy sprawdzić, na ile pacjent wykonuje nasze zalecenia oraz skorygować jego zachowania, np. w zakresie hig...
Z badań firmy Cleanbill wynika, że średnia cena kontrolnej wizyty u dentysty w Australii wynosi około 230 dolarów. Koszty opieki stomatologicznej sprawiają, że coraz więcej mieszkańców Australii maksymalnie opóźnia profilaktyczną wizytę u dentysty lu...
Dentysta z północnego Kentucky (USA) został skazany na 20 lat więzienia za nielegalne przepisywanie opioidów, które doprowadziło do śmierci jednego z jego pacjentów w wyniku przedawkowania morfiny. Jak wynika z dokumentów sądowych, 61-letni dr Jay M...
Aż 68% Hiszpanów ograniczyło wizyty u dentysty z powodów finansowych – wynika z najnowszego raportu tamtejszej Fundacji IDIS. Niski poziom inwestycji publicznych w opiekę stomatologiczną i rosnące koszty prywatnego leczenia prowadzą do coraz większyc...
Rolą lekarza dentysty – oprócz leczenia zmian próchnicowych oraz działań mających na celu utrzymywanie prawidłowej estetyki i funkcjonalności całego narządu żucia – jest także profilaktyka próchnicy, na którą składa się m.in. nauczenie pacjenta prawi...
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniono dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt. – To gotowe rozwiązania, które placówki mogą u siebie wprowadzić bądź zmodyfikować je do swoich potrzeb – czytam...
Lekarz stomatolog ze stanu Waszyngton dobrowolnie zrzekł się licencji na wykonywanie zawodu z powodu zarzutów o poważne zaniedbania i pracę poniżej określonych standardów. Bezpośrednim powodem podjętej decyzji była śmierć pacjenta wskutek powikłań, d...
Brytyjski rząd zapowiada zorganizowanie dodatkowych 700 tys. wizyt w gabinetach dentystycznych współpracujących z NHS w celu rozwiązania kryzysu w publicznej stomatologii. W samym tylko Londynie ma zostać sfinansowanych 52 tys. wizyt. Brytyjski rzą...
Wybarwienie biofilmu na zębach, wykonanie fotografii i zademonstrowanie jej pacjentowi – to, zdaniem dypl. hig. stom. mgr Anny Makówki, najlepszy sposób motywowania pacjenta do zmiany codziennych nawyków higienicznych. – Mocno Was do tego namawiam, b...
Szeroko opisane w literaturze fachowej znaczenie dobrego stanu zdrowia jamy ustnej kobiety ciężarnej nie budzi wątpliwości, a przy tym ma bezpośredni wpływ zarówno na przyszłą mamę, jak i rozwój jej dziecka. Niestety dostęp kobiety w ciąży do lecze...