Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Publikacja:
Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Z pewnością w zawodzie stomatologa jest nieuniknione, by informować pacjentów o kosztach leczenia. W szpitalu nikt nie mówi o cenach, ani nie przestawia różnych wariantów leczenia, które inaczej kosztują. Dlatego stomatolodzy niejednokrotnie mogą odczuwać dyskomfort psychiczny i mogą czuć się skrępowani, by rozmawiać o pieniądzach w swoim gabinecie. Co więcej – w różnych gabinetach ceny są różne i niejednokrotnie trzeba wytłumaczyć pacjentowi, skąd te różnice się wzięły. Z pewnością takie rozmowy to wyzwanie komunikacyjne dla lekarza stomatologa. Z jednej strony wymaga ono odwagi i swobody do podjęcia takiej rozmowy oraz umiejętności jej przeprowadzenia. Z drugiej – odpowiedniego zareagowania w sytuacji, gdy koszty leczenia przewyższają możliwości pacjenta (by nie czuł się on z tym źle). Jeśli lekarz nie ma takich umiejętności – może zdarzyć się, że nie zaproponuje pacjentowi odpowiedniego leczenia z obawy na jego reakcję. Jednak (co ciekawe) kodeks etyki lekarskiej wymaga przedstawienia pacjentowi pełnych informacji o możliwościach jego leczenia. Nie wiemy też, w jakiej pacjent jest faktycznie sytuacji materialnej – niejednokrotnie pozory mylą.

Rozmowa o pieniądzach wymaga rzeczowości. Ważne jest w jej prowadzeniu, by potrafić uzasadnić pacjentowi, dlaczego leczenie jest drogie. Zazwyczaj jakość ma swoją cenę. Pacjent potrzebuje mieć pewność, że leczenie, które jest mu proponowane, jest warte swojej ceny i faktycznie mu potrzebne. Taką rozmowę należy przeprowadzić w sposób elegancki, używając odpowiedniej argumentacji, będąc samemu przekonanym co do słuszności proponowanego zabiegu i zasadności jego kosztów. Lepiej jest nie mówić tego, na co nie mamy potwierdzenia. Jeśli nie będziemy pewni siebie w przekazywaniu tych informacji, sami będziemy się wahać i będziemy skrępowani – może to wzbudzić podejrzenia pacjenta, że próbujemy go naciągnąć.

Źródło:
Mariusz Oboda „Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym”.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pieniadze
Składka członkowska na izbę lekarską w firmowych kosztach Lekarz

Okręgowa Izba Lekarska w Białymstoku przypomina, że lekarze i lekarze dentyści opłacający składki członkowskie na izby lekarskie mogą uwzględniać je w kosztach uzyskania przychodu. Analizę dotyczącą tej kwestii przygotowała Irena Kuryłowicz – główna...

dokumentacja medyczna
Placówka medyczna ma obowiązek wysłać pacjentowi jego dokumentację Lekarz

Jeśli pacjent wyrazi takie żądanie, placówka medyczna ma obowiązek wysłać mu pocztą jego dokumentację – taki wyrok zapadł 15 maja przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie. Jednocześnie placówka może obciążyć pacjenta kosztami takiej wysył...

Mariusz Lipski videonews
Specyfika leczenia kanałowego seniorów [VIDEO] Lekarz

Węższy kanał korzeniowy, przyjmowane leki, problemy z wysiedzeniem kilku godzin na fotelu – leczenie endodontyczne seniorów może różnić się od terapii pacjentów z młodszych grup wiekowych. – Seniorzy wymagają w tym zakresie innego postępowania – mówi...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Katarzyna Mocny Pachonska news
Powikłania periodontologiczne leczenia wad zgryzu Lekarz

– Dobrze jest, jeśli przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego skierujemy pacjenta na konsultacje do periodontologa. Oceni on dokładnie fenotyp dziąsła, a to może pomóc wykluczyć późniejsze powikłania – mówi dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska, sp...

wyceny swiadczen
GUS: ceny leczenia stomatologicznego dynamicznie rosną Lekarz

Według najnowszych danych GUS-u, w lutym 2023 r. wzrost cen usług stomatologicznych wyniósł 15,9% wobec średniej 10,1% w całym sektorze ochrony zdrowia. Inflacja w Polsce w lutym 2023 r. wyniosła 18,4% rok do roku. To najwyższy odczyt od grudnia 199...

jak przygotowac pacjenta do leczenia ortodontycznego
Jak przygotować pacjenta do leczenia ortodontycznego? Asysta

Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...

pozew dentysta
Dentysta pozwany za… odmowę oddania pacjentowi usuniętych zębów Lekarz

W stanie Arizona (USA) 18-letni pacjent złożył na policji zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez stomatologa, który odmówił oddania nastolatkowi czterech usuniętych zębów trzonowych. Pacjent złożył też skargę w biurze Prokuratora G...

muzyka3
The Lancet: Boli po zabiegu? Włącz pacjentowi muzykę! Lekarz

Muzyka może być sposobem na pomoc pacjentom w zmniejszeniu bólu i lęku w okresie pooperacyjnym. Tak wynika m.in. z badań poświęconych wpływowi muzyki na pacjentów po zabiegach chirurgicznych, których wyniki opublikowano w „The Lancet”. Do metaanaliz...

Ewa Czochrowska videonews 2
Przeciwwskazania do leczenia ortodontycznego u seniorów Lekarz

Niewystarczająca liczba pozostałych zębów własnych, niedostateczny poziom higieny jamy ustnej, zły stan zdrowia przyzębia, w niektórych przypadkach również wielochorobowość i wielolekowość – to, zdaniem prof. dr hab. n. med. Ewy Czochrowskiej, najpow...

Andrzej Wojtowicz
Przeciwwskazania do leczenia implantologicznego w praktyce Lekarz

Lista przeciwwskazań bezwzględnych do podjęcia u pacjentów leczenia implantologicznego jest stosunkowo krótka. Znajdują się na niej m.in. leczenie bisfosfonianami, przewlekła terapia immunosupresyjna oraz zmiany nowotworowe w obrębie jamy ustnej. Ina...