Igła, wiertło i nieuwaga – urazy studentów stomatologii
Igła, wiertło i nieuwaga – urazy studentów stomatologii
Spis treści
Z badania, którego rezultaty zostały zaprezentowane podczas wirtualnego spotkania Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań Stomatologicznych (International Association for Dental Research; IADR), wynika, że za większość urazów, do których dochodzi podczas zajęć na uczelniach dentystycznych, odpowiadają zakłucia igłą lub niezabezpieczonym wiertłem.
Naukowcy z University of Louisville (USA) dokonali oceny danych na temat urazów zawodowych, zebranych w ramach programu bezpieczeństwa i kontroli zakażeń Szkoły Stomatologii na tamtejszym uniwersytecie.
Łącznie 345 urazów na 1,5 miliona wykonanych zabiegów
W ciągu jednej dekady – pomiędzy 2009 a 2019 rokiem – w School of Dentistry w Louisville w trakcie ponad 820 000 wizyt pacjentów przeprowadzono 1,5 miliona zabiegów. Podczas ich wykonywania studenci stomatologii doznali 345 urazów powodujących przerwanie ciągłości tkanek.
Najczęściej zgłaszanymi urazami były zakłucia igłą (31,0%) lub wiertłem dentystycznym (22,8%). Do większości urazów dochodziło, gdy adepci zawodu stomatologa sięgali po narzędzie (15,2%), wstrzykiwali miejscowy środek znieczulający (13,2%) lub podczas czyszczenia narzędzia (11,7%). Urazy dotyczyły najczęściej dłoni i palców, przede wszystkim kciuka. Niewielki odsetek zdarzeń (4 przypadki) dotyczył zranień, do których doszło w obrębie jamy ustnej.
Z danych School od Dentistry wynika, że najwięcej urazów odnieśli studenci III roku stomatologii, którzy zgłosili 37% wszystkich udokumentowanych przypadków zranień. Jednocześnie studenci III roku byli grupą, która najczęściej nie przestrzegała protokołów bezpieczeństwa, z którymi zostali zapoznani. Z kolei studenci IV roku stomatologii doznali 34% wszystkich urazów z przerwaniem ciągłości tkanek. Do zdarzeń tych dochodziło nieco częściej podczas zajęć popołudniowych niż rano.
Procedury bezpieczeństwa nie zawsze przestrzegane
Jak zauważyli autorzy badania, w zdecydowanej większości przypadków (96%) techniczne środki kontroli nie były stosowane, choć były dostępne i znane studentom, ponieważ Szkoła Stomatologiczna na Uniwersytecie w Louisville wdrożyła program kontroli bezpieczeństwa już ponad 20 lat temu.
Autorzy badania wyrazili przekonanie, że tego typu programy mają istotne znaczenie, ponieważ badają tendencje występujące w przypadku urazów zawodowych, a zarazem pozwalają podejmować odpowiednie działania zapobiegawcze.
– Zajęcia, które można przeprowadzić zdalnie, są organizowane w taki właśnie sposób. Natomiast nauczanie stomatologii wymaga zajęć praktycznych, i takie też organizujemy – mówi w rozmowie z Dentonetem prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
T.H.
źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=bai&pag=dis&ItemID=328979
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W Wielkiej Brytanii studenci kierunkach medycznych, w tym stomatologii, będą mogli ubiegać się o wyższe o 50% wsparcie finansowe na przejazdy na szkolenia oraz zakwaterowanie w ramach rządowych planów zwiększenia liczby kursów zawodowych dla medyków....
Trwa pierwszy, internetowy etap Olimpiady Studentów Stomatologii – wydarzenia, w ramach którego studenci kierunku lekarsko-dentystycznego z całego kraju mogą sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności, przygotować się do egzaminu OSCE, a także wygrać atra...
Takiego projektu w polskiej stomatologii jeszcze nie było! Adepci kierunku lekarsko-dentystycznego z całego kraju powalczą w najbliższych tygodniach o tytuł Najlepszego Studenta Stomatologii i cenne nagrody w ramach I Olimpiady Studentów Stomatologii...
Studenci V roku kierunku lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego mogą wziąć udział w trzech kursach realizowanych w ramach projektu "Integration – zintegrowany rozwój Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie". Dla student...
Do Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – w tym Zakładu Stomatologii Zachowawczej, Zakładu Stomatologii Dziecięcej oraz Zakładu Protetyki Stomatologicznej – trafił nowoczesny sprzęt, który ma podnieść jakość praktycznego kształcenia studentów. Warto...
Julita Marcinkowska – studentka V roku kierunku lekarsko-dentystycznego na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi – została zwyciężczynią I Olimpiady Studentów Stomatologii zorganizowanej przez Grupę Dentonet we współpracy z Polskim Towarzystwem Studentów S...
Egzamin OSCE – obowiązkowy dla studentów kierunku lekarsko-dentystycznego od roku akademickiego 2024/2025 – był przedmiotem dyskusji podczas ostatniego posiedzenia Rady ds. Rozwoju Stomatologii. Jej efektem jest uchwała mająca na celu standaryzację t...
Od roku akademickiego 2024/2025 egzamin Objective Structured Clinical Examination (OSCE) będzie obligatoryjny dla wszystkich uczelni kształcących lekarzy i lekarzy dentystów. Studenci stomatologii będą zdawać go na V roku nauki. – To dobre i potrzebn...
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach rozpoczął nabór wniosków o stypendium w ramach „Systemu zachęt KPO do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych”. Jest on skierowany również do studentów stomatologii. Stypendium ...
10 października w auli Centrum Dydaktycznego WUM odbyło się uroczyste ślubowanie 520 osób, które zaczynają właśnie studia na nowym Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym, powstałym z połączenia Wydziału Medycznego i Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego. ...
Na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku zakończyła się instalacja 23 unitów dla studentów stomatologii, zakupionych z dotacji przyznanej uczelni przez ministerstwo zdrowia. Jak poinformowano, sprzęt podniesienie jakość praktycznego kształcenia stude...