Grupowa sprzedaż usług medycznych
Grupowa sprzedaż usług medycznych
Żyjemy w czasach zdominowanych przez wszechobecną reklamę. Przybiera ona coraz bardziej wyszukane i wyrafinowane formy.
Od pewnego czasu coraz większa popularność zdobywają grupowe sprzedaże towarów i usług, czego przykładem jest Groupon.
Ostatnio pojawiły się na nim również świadczenia medyczne, wśród których prym wiodą usługi stomatologiczne. Ale także można tam znaleźć m.in. badania krwi, markery nowotworowe, czy świadczenia dermatologiczne lub chirurgiczne.
O ile można dyskutować o dość płynnej granicy pomiędzy dozwolona informacją medyczna a już niedozwolona reklamą – o tyle w przypadku medycznego Groupona sprawa wydaje się być oczywista. To przecież reklama w najczystszej postaci.
Nie wszyscy tak uważają. Wielu lekarzy obstaje przy tym, że ogłoszenia o usługach medycznych i oferowanie ich w nich niższych cen to nadal forma informacji, a nie reklamy.
W tej sprawie wypowiedział się nasz samorząd lekarski.
– Lekarz nie może w żaden sposób reklamować swoich usług – wyjaśnia Maciej Hamankiewicz, prezes NRL. – Usługa polegająca na ratowaniu zdrowia i życia nie jest tym samym, co usługi fryzjerskie – dodaje.
Stefan Bednarz, przewodniczący Komisji Etyki NRL, przestrzega przed praktykami grupowej sprzedaży usług medycznych.
– Wszelkie takie działania przypominają mi trochę handel – mówi dr Bednarz. – Radzę kolegom, by zaniechali tego sposobu pozyskiwania pacjentów – dodaje.
Dobre rady dr. Bednarza to jedno a reklamowa rzeczywistość to drugie. Co prawda w wydanej jeszcze w grudniu ubiegłego roku uchwale, NRL zakazuje, w myśl Ustawy o izbach lekarskich i działalności leczniczej, reklam lekarzom i dentystom, ale jak wygląda praktyczne egzekwowanie tych przepisów?
Chyba niezbyt dobrze, skoro dziennikarzowi TOK FM odmówiono informacji na ten temat w jednej z lokalnych izb lekarskich.
A przecież nasz lekarski samorząd wyraźnie wskazuje i zaleca, aby ofertami i promocjami świadczeń medycznych zajmowały się Okręgowa Izba Lekarska i rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy, ale zgłaszanych przypadków jest ponoć niewiele.
A kary wymierzone przez lekarski sąd za tego typu wykroczenia mogą być teoretycznie dotkliwe.
– Lekarski sąd może wymierzyć stosowną karę od upomnienia, przez kary finansowe, aż do odebrania prawa wykonywania zawodu – ostrzega prezes Hamankiewicz.
– My musimy zdobywać naszych pacjentów solidną pracą i rzetelnym wykonywaniem zawodu lekarza, a nie reklamą. To nie jest godne zawodu lekarza – podsumowuje.
na podstawie TOK FM/wyborcza.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do 15 marca 2024 r. podmioty wykonujące działalność leczniczą mają obowiązek złożyć sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu nimi za 2023 r. Obowiązek składania przez podmioty wykonujące działalność leczniczą sprawozdań o odpadach wyn...
Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje o możliwości nieodpłatnego udostępnienia danych niezbędnych do przeprowadzenia analiz i wycen procedur z zakresu leczenia stomatologicznego, a dokładniej – wybranych świadczeń z chir...
Centrum e-Zdrowia z ministerstwem cyfryzacji ruszają z nowym bezpłatnym cyklem szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, skierowanym do podmiotów zajmujących się działalnością leczniczą. Jak czytamy w komunikacie, szkolenia mają na celu zwiększenie wi...
WHO szacuje, że do listopada 2021 r. wyprodukowano około 87 tys. ton dodatkowych medycznych odpadów "pocovidowych" - przede wszystkim zużytych rękawiczek, maseczek, strzykawek i fiolek po szczepionkach. Stanowią one bardzo poważne zagrożenie dla zdro...
W czwartek 16 listopada przypada Światowy Dzień Rzucania Palenia. Przez kilka dekad Polska była przykładem skutecznie i konsekwentnie prowadzonej walki z nałogiem tytoniowym, jednak od kilku lat notowany jest gwałtowny wzrost konsumpcji papierosów w ...
Wartość rynku usług stomatologicznych w Polsce w segmencie publicznym i prywatnym wyniosła w 2020 r. 8,6 mld zł - wynika z najnowszego raportu PMR "Rynek usług stomatologicznych w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026". Stan...
Jednorazowy zastrzyk pokaźnej gotówki to tylko jedna z wielu i jak się okazuje, wcale nie najważniejsza, korzyść wynikająca ze sprzedaży udziałów centrum stomatologicznego. Właściciele placówek, którzy zdecydowali się na taki ruch, wskazują przede ws...
W czwartek 15 lutego rozpoczęła się otwarta sprzedaż biletów na 11. Ogólnopolską Konferencję Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2024, która odbędzie się 11 maja 2024 r. w Łodzi. ASYSDENT to największe w kraju wydarzenie edukacyjne dl...
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2021 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 7,8% (przy wzroście cen towarów – o 8,1% i usług o – 6,6%). Ceny usług stomatologicznych wzrosły o 7,1% rok do roku - najwięcej w sekt...
W sierpniu 2023 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 13,7% rok do roku oraz 0,4% miesiąc do miesiąca – podał Główny Urząd Statystyczny. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosł...
Rozpoczęła się sprzedaż biletów na IX Ogólnopolską Konferencję Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2022, która odbędzie się w Łodzi 23 kwietnia br. Program konferencji, sylwetki wykładowców i formularz zakupu biletów znaleźć można na ...