Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Czy polscy stomatolodzy docenią zalety telemedycyny?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Czy polscy stomatolodzy docenią zalety telemedycyny?

Czy polscy stomatolodzy docenią zalety telemedycyny?

Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” co roku dochody z telemedycyny rosną w Polsce o połowę. Ten szybki wzrost posiada dwojakie uzasadnienie. Z jednej strony pacjenci oczekują nowoczesnych, szybkich i łatwo dostępnych rozwiązań ułatwiających dostęp do lekarza i usprawniających proces leczenia. Z drugiej – niewydolność polskiej służby zdrowia jest silnym impulsem przemawiającym za wdrożeniem rozwiązań obniżających koszty leczenia.

Zalety telemedycyny
Telemedycyna – czyli medycyna na odległość – stanowi obecnie najnowocześniejszą formę świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej. Usługa łączy w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Pacjentom ułatwia dostęp do specjalistycznej opieki medycznej i szybkiej diagnozy, natomiast lekarzom daje duże oszczędności wynikające z usprawnień administracyjnych – korzyści ze wdrożenia usług telemedycznych odnoszą więc obie strony. Ten fakt silnie akcentuje działająca od 2001 r. Sekcja Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, skupiająca dyrektorów szpitali i klinik, luminarzy polskiej medycyny oraz lekarzy różnych specjalności.

Telemedycyna w praktyce
Jak na razie, zalety medycyny na odległość doceniają prywatne placówki oraz – co może być pewną niespodzianką – wiodące towarzystwa ubezpieczeniowe. Z usług telemedycznych oferowanych przez Medicover korzysta już kilkadziesiąt tysięcy osób miesięcznie. Spółka pracuje również nad aplikacją na smartfony, która ma wspierać kontrolę cukrzycy.

Z kolei Lux Med uruchomił teleradiologię – zdalne opisy i konsultacje badań obrazowych. Usługa ta jest dostępna przez całą dobę, a jej wdrożenie nie wymaga zakupu żadnej dodatkowej infrastruktury. Czas oczekiwania na opis – w zależności od przypadku – zajmuje od jednej godziny do kilku godzin.

Także jeden z największych polskich ubezpieczycieli oferuje na swojej stronie wideo-czat ze lekarzami różnych specjalności. Pięć dni w tygodniu, całkowicie za darmo, pacjenci mogą korzystać z konsultacji online i porozmawiać o swoich problemach zdrowotnych z internistą, ortopedą, dietetykiem, kardiologiem, a także fizjoterapeutą i laryngologiem. Aby skorzystać z konsultacji na odległość, wystarczy jedynie założyć konto.

Telemedycyna w stomatologii
Zalety medycyny na odległość doceniają również stomatolodzy – na razie jednak nie polscy, a amerykańscy. Już teraz w USA duże sieci klinik dentystycznych oferują pacjentom rozmaite udogodnienia telemedyczne, a przy okazji znacząco obniżają koszty i skracają czas leczenia. Najczęściej są to mobilne aplikacje usprawniające proces diagnozy, zdarzają sie jednak bardziej nietypowe pomysły. Przykładem takiego ciekawego rozwiązania jest np. wirtualna wizyta profesjonalnej higienistki, która online obserwuje pacjenta myjącego zęby i koryguje popełniane przez niego błędy. Duże kliniki oferują również wideo czaty, podczas których pacjenci np. po lecznieniu kanałowym, wszczepieniu implantów lub trudnej ekstrakcji mogą szybko skonsultować z lekarzem niepokojące objawy i nie muszą w tym celu odwiedzać gabinetu. Najczęściej taka wideokonferencja trwa godzinę i jest dostępna jedynie dla stałych pacjentów. Ponadto mobilne aplikacje na tablet i komórkę są wykorzystywane przez amerykańskich stomatologów do informowania o akcjach profilaktycznych, najnowszych promocjach, szybszych terminach wizyt, rabatach i upustach.

Czas pokaże, czy tego typu rozwiązania zyskają uznanie polskich dentystów. Obserwując jednak błyskawiczny rozwój rynku usług telemedycznych, należy przypuszczać, że przynajmniej niektóre pomysły wcześniej czy później staną się popularne także  w naszym kraju. Tym bardziej, że obecnie koszty  wdrożenia usług telemedycznych są znacznie mniejsze, niż kilka lat temu.

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

telestomatologia - Dentonet.pl
Telestomatologia – zalety wizyty online Lekarz

Diagnoza pacjenta w gabinecie stomatologicznym niekiedy wymaga – zwłaszcza w bardziej złożonych przypadkach – uzyskania opinii innego lekarza. Może być to jednak trudne: trzeba ponownie umówić się na wizytę, co wymaga czasu i generuje dodatkowe koszt...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Naczelna Rada Lekarska: są wytyczne dla teleporad Lekarz

Zespół ds. telemedycyny Naczelnej Rady Lekarskiej we współpracy z członkami Telemedycznej Grupy Roboczej przygotował wytyczne dotyczące udzielania teleporad lekarskich. Jak czytamy na stronie internetowej NRL, po wprowadzeniu powszechności świadczeń...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Samorząd chce opracowania standardów dla udzielania teleporad Lekarz

- Pandemia koronawirusa COVID-19 ukazała, jak istotna dla systemu opieki zdrowotnej, w tym dla ochrony pacjentów oraz personelu medycznego, jest możliwość udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łąc...

ROZWIŃ WIĘCEJ
usługi medyczne - Dentonet.pl
Epidemia koronawirusa mocno uderza w prywatne usługi medyczne Lekarz

Ograniczenie liczby zabiegów, redukcja etatów, podniesienie cen usług oraz mniejsza liczba pacjentów to nowy krajobraz prywatnego rynku usług medycznych w okresie „odmrażania gospodarki”. Przyczyniły się to tego nie tylko wyższe koszty zabiegów, któr...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Pandemia koronawirusa przyspieszy rozwój telemedycyny Lekarz

Pandemiczne restrykcje wymusiły na służbie zdrowia wdrożenie nowych procedur postępowania z pacjentami, aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Do powszechnego użytku weszły rozwiązania z pogranicza robotyki i telemedycyny, które u...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres