Cyfryzacja usług w polskiej służbie zdrowia nabiera tempa
Cyfryzacja usług w polskiej służbie zdrowia nabiera tempa
Connected Care, czyli model opieki medycznej oparty o rozwiązania telemedycyny i internetu rzeczy, szybko zyskuje na popularności. Do 2022 r. z systemów telemedycznych ma korzystać już 16,5 mln Europejczyków. Również w Polsce nastąpiło duże przyspieszenie w cyfryzacji publicznej służby zdrowia, czego przykładem są e-zwolnienia, e-recepty czy Internetowe Konto Pacjenta.
Connected Care oznacza szereg korzyści zarówno dla pacjentów, lekarzy i placówek, jak i finansów publicznych. Zintegrowana opieka, oparta na rozwiązaniach z zakresu e-zdrowia i telemedycyny, pozwala zaoszczędzić i efektywniej wydawać środki, poprawić efektywność leczenia i bezpieczeństwo pacjentów oraz ułatwić pracę personelowi medycznemu.
Resort zdrowia prognozuje, że rozwój e-zdrowia w Polsce może zapewnić oszczędności rzędu 0,35% PKB oraz umożliwić przyjęcie 2% więcej pacjentów. Natomiast z raportu „Zdrowe oszczędności”, opracowanego przez ekspertów Pracodawców RP i Polskiej Unii Onkologii, wynika, że efektywniejsze wydatkowanie środków na służbę zdrowia mogłoby ograniczyć niezbędny wzrost publicznych nakładów na ten cel o około 0,5% PKB rocznie.
– W ostatecznym rozrachunku na zmianach najbardziej skorzystają pacjenci. Otrzymają lepsze świadczenia, a ich leczenie będzie skuteczniejsze, dzięki czemu wzrosną szanse wyzdrowienia i dłuższego życia w lepszym zdrowiu. W tym kontekście często słyszymy pytanie, czy pacjenci są gotowi na zdigitalizowaną służbę zdrowia? Z naszych obserwacji wynika jednoznacznie, że tak – mówi agencji Newseria Biznes Henk Siebren de Jong, szef rynków międzynarodowych w Philips.
Według szwedzkiej firmy badawczej Berg Insight w 2022 r. z systemów telemedycznych będzie korzystać już 16,5 mln Europejczyków (wobec 5,9 mln w 2016 r.). Do tego czasu model Connected Care ma się rozwijać w tempie 18,7% rocznie, a w 2022 r. przychody związane z tym segmentem przekroczą 6 mld euro.
Również polski system opieki zdrowotnej zmierza w kierunku cyfrowej dojrzałości. W tym zakresie w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy. Przykładem jest chociażby powstanie Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa czy wprowadzenie e-zwolnień czy e-recept.
– W przyszłości cyfryzacja obejmie też inne obszary, szpitale i gabinety lekarskie, a kolejnym etapem tej podróży będzie wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Podsumowując, sądzę, że Polska jest na dobrej drodze – mówi Reinier Schlatmann. Jak podkreśla, cyfryzacja jest sprawdzonym sposobem poprawy efektywności w służbie zdrowia, czego dowodzi m.in. przykład Holandii, Szwecji albo Estonii, gdzie chociażby e-recepty są rozwiązaniem stosowanym już od ośmiu lat.
Ze względu na duże przyspieszenie w cyfryzacji publicznej służby zdrowia w tym roku Polska dołączy do globalnego raportu Future Health Index, który pokazuje, jak kraje na całym świecie kształtują przyszłość opieki zdrowotnej. – Dzięki dołączeniu Polski do Future Health Index będzie można śledzić gotowość kraju do wdrożenia i korzystania z rozwiązań w obszarze e-zdrowia oraz nastawienie do nich społeczeństwa i lekarzy, a także porównać dynamikę zmian z innymi krajami. Myślę też, że będzie to doskonałe źródło informacji na temat m.in. rozwoju digitalizacji służby zdrowia w Polsce – mówi Reinier Schlatmann.
Według firmy doradczej Deloitte, do 2022 r. cyfrowe technologie już niemal całkiem zrewolucjonizują sektor opieki medycznej (raport „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”). Cyfryzacja w służbie zdrowia obejmuje nie tylko zarządzanie zasobami czy przetwarzanie danych administracyjnych – coraz popularniejsze będą e-wizyty lekarskie, telemedycyna i monitorowanie stanu zdrowia za pomocą urządzeń mobilnych. Z badań Deloitte wynika, że 74% pacjentów udziela różnym lekarzom tych samych informacji, a 60% wielokrotnie wykonuje te same testy. Cyfryzacja może usprawnić zarządzanie danymi pacjentów, a – według ekspertów – lekarzom i placówkom docelowo będzie się płacić nie za liczbę wizyt czy wykonanych badań, ale za jakość opieki i jej rezultat.
Jak działa oprogramowanie dokumentacji medycznej? Pokazujemy na przykładzie aplikacji Infotel stworzonej do działania w klinikach.
Oprac. AF na podst. Newseria Biznes
Fot. Unsplash, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Dental Medicenter i Best Dent to dwie warszawskie placówki, które w czerwcu tego roku dołączyły do grupy stomatologicznej Dentity. W skład centrów zlokalizowanych na Bemowie oraz Mokotowie wchodzi dziewięć gabinetów stomatologicznych i jeden wyspecja...
9 listopada 2023 r. zmarła prof. dr hab. Danuta Kaźmierczak – ortodontka, wieloletnia kierownik Zakładu Ortodoncji Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz prodziekan Wydziału Lekarskiego ds. Stomatologii poznańskiej uczelni w latach 1984-1992. Prof....
Pandemia koronowirusa, przynajmniej w kwestii wpływu na organizację wydarzeń i konferencji stacjonarnych, odchodzi w niepamięć. I bardzo dobrze, bo nic nie jest w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu, spotkań i rozmów na żywo. Ale nie ma też co uk...
Możliwość wypróbowania skanera wewnątrzustnego iTero przed zakupem, sprawdzenie w praktyce zastosowania narzędzi cyfrowych w gabinecie, pełne wsparcie techniczne ze strony konsultantów - to tylko kilka korzyści, jakie czekają na lekarzy dentystów w i...
Największe problemy i wyzwania polskiego szpitalnictwa, zmiany systemowe i terapeutyczne w okulistyce, szczepienia przeciw HPV, 2023 r. w onkologii, diagnostyka genetyczna i nowoczesne terapie genowe, największe przełomy w leczeniu cukrzycy w Polsce ...
Cyfrowa rewolucja w stomatologii trwa w najlepsze. Nowoczesne technologie zmieniają sposób, w jaki diagnozuje się pacjentów, planuje i prowadzi ich leczenie. Precyzja, efektywność, komfort – to dziś nowe standardy pracy w gabinecie dentystycznym. Jak...
Choć leczenie chorób jamy ustnej najczęściej kojarzy się z fotelem dentystycznym, w niektórych sytuacjach przestrzeń gabinetu stomatologa okazuje się zbyt wąska, by bezpiecznie pomóc pacjentowi. Rozległe ropnie szerzące się na szyję, masywne krwawien...
W sierpniu 2023 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 13,7% rok do roku oraz 0,4% miesiąc do miesiąca – podał Główny Urząd Statystyczny. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosł...
W lipcu 2024 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 0,4% w ujęciu miesięcznym oraz o 8,5% rok do roku – poinformował Główny Urząd Statystyczny. W całym sektorze zdrowia inflacja w lipcu wyniosła 0,3% w porównaniu do czerwca br. oraz 3% w porównani...
Ceny usług stomatologicznych w kwietniu 2024 r. wzrosły o 0,4% w porównaniu do marca 2024 r. W skali roku dynamika cen leczenia dentystycznego była jednak o wiele wyższa i wyniosła 9,2%. Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, ceny towarów i usł...
– W debacie o zdrowiu publicznym stomatologia powinna zajmować właściwe miejsce. Nie ma zdrowia ogólnego bez zdrowia jamy ustnej. Wiele objawów widocznych w jamie ustnej można wiązać z profilaktyką i diagnostyką chorób ogólnych – mówi prof. dr hab. n...