Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Czy lekarze spełniają oczekiwania pacjentów?

Publikacja:

Czy lekarze spełniają oczekiwania pacjentów?

Zdecydowana większość pacjentów pozytywnie ocenia wybór lekarza pierwszego kontaktu i pediatry.

Prawie 68% pacjentów było raczej zadowolonych, a 18,8% – bardzo zadowolonych z dokonanego wyboru.

Tylko 10,9% badanych uznało, że był to niezupełnie dobry wybór, a 2,3%, że zły – wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego.

Relację z lekarzem pierwszego kontaktu, pediatrą określały w badaniu odpowiedzi na cztery pytania czy:

– lekarz zna historię leczenia,

– lekarz udziela informacji i wyjaśnień w sposób zrozumiały,

– lekarz informuje o możliwościach leczenia i angażuje pacjenta w podejmowanie decyzji o najlepszym leczeniu,

– lekarz zachęca do zadawania pytań.

38,3% pacjentów stwierdziło, że lekarz zawsze zna historię choroby, a kolejne 30,7% badanych uznało, że zna ją często.

W odniesieniu do stanu zdrowia pacjenta okazało się, że co trzecia osoba o bardzo dobrym stanie zdrowia i 3/4 osób o bardzo złym stanie uważało, że zawsze lekarz zna historię ich choroby. Niemniej co 10 osoba wydała ocenę skrajnie negatywną, że lekarz pierwszego kontaktu nigdy nie zna historii leczenia.

Równie pozytywnie pacjenci ocenili czy lekarz udziela informacji i wyjaśnień w sposób zrozumiały. Przeciętnie 33,3% osób stwierdziło, że informacje uzyskane od lekarza są zawsze zrozumiale, a 34,4% – prawie zawsze. Odsetek skrajnie pozytywnych ocen był nieco mniejszy na wsi (29,3%) niż w miastach (35,8% osób w tej grupie). Stan zdrowia respondentów miał wpływ na opinię.

Okazuje się, że osoby przewlekle chore i ze złym stanem zdrowia częściej niż przeciętnie ocenili skrajnie pozytywnie sposób, w jaki lekarz informuje pacjenta o chorobie.

Należy jednak zauważyć, że 8,5% osób rzadko lub nigdy nie otrzymywało jasnych informacji i wyjaśnień od lekarza pierwszego kontaktu. Wśród osób o najniższych dochodach było to 12,7%, mieszkańców wsi – 9,5%, osób o bardzo złym stanie zdrowia – 15,4%.

Z uzyskanych danych wynika, że 23,2% badanych jest zawsze informowanych o możliwościach leczenia i są angażowani przez lekarza w podejmowanie decyzji o najlepszym leczeniu. Niestety, podobny odsetek korzystających z wizyt lekarskich odpowiedział negatywnie na powyższe pytania.

Okazało się, że co trzecia osoba o bardzo złym stanie zdrowia jest informowana o możliwościach leczenia. Taką wiedzę miały częściej niż przeciętnie osoby w wieku powyżej 60 lat. Zaledwie 14,3% badanych osób zadeklarowało, że lekarz zachęcał do zadawania pytań podczas wizyt lekarskich. Prawie 40% osób rzadko lub nigdy nie było inspirowane.

Respondentom zadano również pytanie o to, czy lekarz podczas wizyt zalecał zdrowy tryb życia, czy pytał o problemy emocjonalne oraz czy czas poświęcony przez lekarza był wystarczający.

Na pytanie, czy lekarz podczas wizyt zalecał zdrowy tryb życia, 42,1% badanych odpowiedziało pozytywnie. Odpowiedzi takiej udzieliło 60,5% osób cierpiących na choroby przewlekłe i 56,9% osób z poważnymi problemami zdrowotnymi.

Według 27% respondentów lekarz pytał o ich emocjonalne problemy. Znacznie częściej pytania takie otrzymywały osoby o złym stanie zdrowia (ponad 40% w tej grupie) i chore przewlekle (38,2% w tej grupie).

W przypadku osób o bardzo dobrym stanie zdrowia i nie chorujących przewlekle odsetki te wyniosły odpowiednio; 17,1% i 21,4%. Czas poświęcony przez lekarza podczas wizyt jest wystarczający dla 63,5% osób.

źródło: Kurier Medycyny Praktycznej OnLine


POWIĄZANE ARTYKUŁY

ROZWIŃ WIĘCEJ
ksiazki2
Co czytają młodzi lekarze dentyści? Lekarz

Dziś, 9 sierpnia, odchodzimy Światowy Dzień Miłośników Książki – nawet jeśli przy stanie czytelnictwa w naszym kraju należałoby go przypisać raczej do kategorii świąt nietypowych. Na szczęście są i tacy, którzy dramatyczne statystyki w tym względzie ...

aparat ortodontyczny NFZ
Aparat ortodontyczny dla dziecka na NFZ? 21 miesięcy oczekiwania Lekarz

Średni czas oczekiwania na leczenie ortodontyczne dziecka na NFZ od momentu pierwszej wizyty u ortodonty w październiku i listopadzie 2024 r. wynosił 21 miesięcy. To i tak lepiej niż rok temu, kiedy na rozpoczęcie terapii trzeba było czekać 22 miesią...

leczenie stomatologiczne
Trzy lata oczekiwania na zabieg w znieczuleniu ogólnym Lekarz

Jak na początku maja donoszą niemal wszystkie brytyjskie media, 6,5 miliona dzieci w samej tylko Anglii nie było przez co najmniej rok u dentysty Narodowej Służby Zdrowia. Jednocześnie największa organizacja zawodowa lekarzy dentystów na Wyspach – Br...

dentobus - Dentonet.pl
Dentobusy spełniają swoją rolę, ale zakupu kolejnych nie będzie Lekarz

W odpowiedzi na interpelację posła Jana Łopaty wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że zdaniem resortu dentobusy spełniają swoją rolę, czyli zapewniają opiekę stomatologiczną dzieciom w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma gabinetu ...

antybiotykoopornosc
Lekarze dentyści kontra superbakterie Lekarz

Nadmierne i nieuzasadnione przepisywanie antybiotyków przez dentystów to problem o globalnej skali – i jedno z głównych źródeł narastającej oporności bakterii na leki. Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Indii połączyli siły, aby zmierzyć się z tym wyzwan...

stomatologia 3
Walia: pięć lat oczekiwania w kolejce do dentysty NHS Lekarz

Portal internetowy The Messenger opisał historię 22-letniej Walijki Georgii Wellings, która przez pięć lat nie mogła dostać się na wizytę do dentysty Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Na leczenie prywatne ją nie stać. Publiczna opieka stomatologiczna w...

Teresa Szupiany Janeczek videonews 2
Oczekiwania pacjentów a możliwości kliniczne w leczeniu estetycznym Lekarz

Podczas leczenia estetycznego bardzo często dochodzi do sytuacji, w której oczekiwania pacjentów są całkowicie rozbieżne z tym, co – na podstawie swojej wiedzy, doświadczenia oraz sytuacji klinicznej – może zaproponować lekarz dentysta. – Bardzo ważn...

urlop regeneracyjny
Czy lekarze i lekarze dentyści potrzebują urlopu regeneracyjnego? Lekarz

Śląska Izba Lekarska zachęca lekarzy i lekarzy dentystów do wypełnienia ankiety, której celem jest zebranie opinii na temat zasadności podjęcia próby wprowadzenia w Polsce płatnego urlopu regeneracyjnego dla medyków. Podobne rozwiązania funkcjonują j...