Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym – opublikowano jej założenia
Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym – opublikowano jej założenia
Zmiany w ustroju uczelni, ich finansowaniu oraz w uzyskiwaniu doktoratu przewiduje projekt nowej ustawy o uczelniach. Resort nauki chce też większej autonomii uczelni, zmiany zasad ewaluacji nauki i wydłużenia studiów niestacjonarnych. PAP dotarła do uzasadnienia projektu.
Projekt nowej ustawy reformującej uczelnie i naukę – tzw. Ustawy 2.0. – ma przedstawić wicepremier i minister nauki Jarosław Gowin podczas Narodowego Kongresu Nauki w Krakowie. Konsultacje społeczne w sprawie projektu potrwają około trzy miesiące. PAP dotarła do uzasadnienia projektu ustawy, w którym opisano najważniejsze propozycje rozwiązań.
Wśród ważnych kierunkowych zmian jest m.in. uzależnienie wielu możliwości uczelni (prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim i nadawania stopni naukowych) od kategorii naukowych, jakie uzyska w prowadzonych dyscyplinach. Uczelnie dzielić się będą na akademickie i zawodowe. Wedle proponowanych zapisów, organami szkoły wyższej – oprócz rektora i senatu (jak dotychczas) – będzie również rada uczelni. Władze centralne uczelni (m.in. rektor) zyskają kosztem władz wydziałów większą możliwość kształtowania polityki placówki. Część przepisów zniknie z ustawy, aby uczelnie mogły uregulować je w swoich statutach – zgodnie z własną polityką.
Podstawą przyjęć na studia ma być egzamin maturalny, ale uczelnia będzie mogła zarządzić egzamin wstępny (przy czym jego wynik będzie mógł stanowić maksymalnie połowę punktów w postępowaniu rekrutacyjnym – co najmniej połowę wyniku rekrutacji będą stanowiły wyniki matury). Przy rekrutacji na studia uczelnia będzie musiała podać pełen katalog i wysokość opłat, jakie musi ponieść student. Uczelnia, która zmieni studentowi opłaty w czasie studiów, ma być karana.
Duże zmiany dotyczyć będą doktorantów. Na uczelniach mają postawać szkoły doktorskie, gdzie wszyscy doktoranci będą mieli zapewnione stypendia. Przed doktorantami będą jednak stawiane większe wymagania, jeśli chodzi o jakość ich badań i publikacji.
Doktoranci, którzy rozpoczną studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, będą je kontynuowali na dotychczasowych zasadach. Przewód doktorski na starych zasadach będzie można wszcząć do końca kwietnia 2019 r. – wtedy doktorat trzeba zrobić do końca 2020 r. (przewody doktorskie tych, którzy nie zdążą, będą umarzane). Aby uzyskać stopień doktora trzeba będzie m.in. mieć na koncie recenzowaną monografię naukową lub publikację w rozpoznawalnym czasopiśmie (z listy ministra). To wymagania trudniejsze do spełnienia niż te zapisane w obecnej ustawie.
Wydłużony ma być czas trwania studiów niestacjonarnych. Kolejna nowość to cykle kształcenia krótsze niż studia pierwszego stopnia – można byłoby uzyskać wykształcenie o oczko wyższe niż matura, a o oczko niższe niż licencjat. Większe możliwości rozwoju kariery otrzymają też pracujący na uczelniach dydaktycy.
Ministerstwo nauki nie wycofuje się z habilitacji, choć nie będzie ona konieczna, by pracować na stanowisku profesora uczelni. Pozostaje też profesura belwederska – tytuł profesora, podobnie jak teraz, będzie nadawany przez prezydenta RP. Wśród propozycji resortu nauki pojawia się jednak pomysł, by upewniano się, czy kandydat do uzyskania tytułu profesora nie pracował i nie pełnił służby w organach bezpieczeństwa państwa między lipcem 1944 r. a lipcem 1990 r. Podobnie, jeśli chodzi o członków Komisji Ewaluacji Nauki (oceniającej jakość kształcenia na uczelniach).
Profesurę z kolei – zgodnie z projektem – będzie mogła uzyskać osoba, która prowadziła badania naukowe lub prace rozwojowe i ma na koncie wybitne osiągnięcie naukowe. Kolejnym warunkiem jest kierowanie zespołami badawczymi w grantach i prowadzenie badań w zagranicznych instytucjach naukowych.
Resort nauki chce, by na stanowisku profesora uczelni mógł być zatrudniony nawet doktor (z osiągnięciami, np. naukowymi lub dydaktycznymi). Świetny wykładowca będzie mógł więc zostać profesorem uczelni, nawet jeśli nie będzie miał habilitacji. Z ustawy znikną też ograniczenia, jeśli chodzi o czas na zrobienie habilitacji (dotąd 8 lat).
Po reformach nie zmienią się zniżki studenckie na komunikację miejską ani system pomocy materialnej dla studentów. Projekt ustawy nie przewiduje też dodatkowych opłat za studia stacjonarne na uczelniach publicznych. Pojawić się mają natomiast sankcje dla uczelni, które łamią prawa studentów.
Resort nauki nie zamierza wprowadzić – rozważanego wcześniej – stanu spoczynku dla profesorów na emeryturze. Choć ze źródeł zbliżonych do ministerstwa nauki dochodzą informacje, że z taką inicjatywą ma wyjść prezydent RP. Nowe przepisy nie będą też wymuszały mobilności po zrobieniu doktoratu.
Na studia – kierunek lekarsko-dentystyczny –zachęcali licealistów członkowie łódzkiego oddziału Polskiego Towarzystwa Studentów Stomatologii. Chociaż zachęcać szczególnie nie ma potrzeby, bo stomatologia to kierunek najchętniej wybierany spośród wszystkich kierunków medycznych. Podczas Drzwi Otwartych łódzkiego UMED-u studenci stomatologii opowiadali o studiach w Łodzi i pracy lekarza dentysty, która bynajmniej nie sprowadza się tylko do leczenia zębów…
Oprac. AF na podst. PAP Nauka w Polsce
Fot. DarkoStojanovic, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Poseł Barbara Dziuk w rozmowie z portalem RynekZdrowia.pl poinformowała, że projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych w ciągu dwóch miesięcy trafi do sejmu. Przypomnijmy – na początku br. światło dzienne ujrzał projekt ustawy o niektórych zawo...
Co do zasady, kształcenie studentów odbywać będzie się w murach uczelni - przewiduje ministerstwo edukacji i nauki. Dlatego resort, wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, opracowali wytyczne dotyczące bezpiecznego funkcjonowania w okresie pande...
W czwartek 26 maja w życie wchodzi większość zapisów ustawy o wyrobach medycznych. Ustawa reguluje m.in. zasadę reklamowania wyrobów medycznych oraz wprowadza obowiązek przekazywania deklaracji zgodności, instrukcji używania oraz oznaczeń i materiałó...
W I kwartale 2022 r. rząd planuje przyjąć ustawę o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje m.in. zawody asystentki i higienistki stomatologicznej. Projekt pojawił się w wykazie prac legislacyjnych i programowych rady ministrów. Jak czytamy, ...
Minister zdrowia powołał zespół, którego zadaniem ma być poprawa ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjentów oraz powołanie funduszu kompensacyjnego dla pacjentów. Z kolei w środę 10 maja w siedzibie NIL odbędzie się pierwsze spotkanie w ramach Foru...
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o niektórych zawodach medycznych. Jej celem jest wprowadzenie mechanizmu mającego zapewnić dostęp do wykonywania zawodu medycznego tylko profesjonalistom w danym zawodzie, którzy posiadają odpowiednie wykształce...
Po dwóch etapach rekrutacji 4934 lekarzy potwierdziło przyjęcie miejsca specjalizacyjnego, w tym 3939 w ramach rezydentury i 995 w trybie pozarezydenckim – poinformowało CMKP. W jesiennym postępowaniu kwalifikacyjnym na szkolenia specjalizacyjne złoż...
Centrum Egzaminów Medycznych opublikowało wyniki Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego w sesji jesiennej 2022 r. Z 1042 osób, które przystąpiły do egzaminu, wynik poniżej 56% uzyskało 62 zdających. Do egzaminu LDEK w sesji jesiennej 2022 r. pr...
Co brytyjscy dentyści sądzą o tamtejszej opiece stomatologicznej? Czy ich zarobki są na satysfakcjonującym poziomie? Autorzy Spisu Stomatologii 2024 przekonują, że opublikowany właśnie dokument zawiera fakty, liczby i opinie dotyczące każdego aspektu...
Na stronie Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej opublikowano program specjalizacji w dziedzinie stomatologii dziecięcej dla lekarzy dentystów posiadających specjalizację I stopnia w dziedzinie stomatologii dziecięcej lub stomatologii ogólnej...
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego opublikowało listę wolnych miejsc specjalizacyjnych w poszczególnych województwach na wiosenną rekrutację - również na specjalizacje stomatologiczne. 30 stycznia br. CMKP opublikowało na stronie internetowe...