Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Publikacja:
Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Jak powiedzieć pacjentowi o kosztach leczenia?

Z pewnością w zawodzie stomatologa jest nieuniknione, by informować pacjentów o kosztach leczenia. W szpitalu nikt nie mówi o cenach, ani nie przestawia różnych wariantów leczenia, które inaczej kosztują. Dlatego stomatolodzy niejednokrotnie mogą odczuwać dyskomfort psychiczny i mogą czuć się skrępowani, by rozmawiać o pieniądzach w swoim gabinecie. Co więcej – w różnych gabinetach ceny są różne i niejednokrotnie trzeba wytłumaczyć pacjentowi, skąd te różnice się wzięły. Z pewnością takie rozmowy to wyzwanie komunikacyjne dla lekarza stomatologa. Z jednej strony wymaga ono odwagi i swobody do podjęcia takiej rozmowy oraz umiejętności jej przeprowadzenia. Z drugiej – odpowiedniego zareagowania w sytuacji, gdy koszty leczenia przewyższają możliwości pacjenta (by nie czuł się on z tym źle). Jeśli lekarz nie ma takich umiejętności – może zdarzyć się, że nie zaproponuje pacjentowi odpowiedniego leczenia z obawy na jego reakcję. Jednak (co ciekawe) kodeks etyki lekarskiej wymaga przedstawienia pacjentowi pełnych informacji o możliwościach jego leczenia. Nie wiemy też, w jakiej pacjent jest faktycznie sytuacji materialnej – niejednokrotnie pozory mylą.

Rozmowa o pieniądzach wymaga rzeczowości. Ważne jest w jej prowadzeniu, by potrafić uzasadnić pacjentowi, dlaczego leczenie jest drogie. Zazwyczaj jakość ma swoją cenę. Pacjent potrzebuje mieć pewność, że leczenie, które jest mu proponowane, jest warte swojej ceny i faktycznie mu potrzebne. Taką rozmowę należy przeprowadzić w sposób elegancki, używając odpowiedniej argumentacji, będąc samemu przekonanym co do słuszności proponowanego zabiegu i zasadności jego kosztów. Lepiej jest nie mówić tego, na co nie mamy potwierdzenia. Jeśli nie będziemy pewni siebie w przekazywaniu tych informacji, sami będziemy się wahać i będziemy skrępowani – może to wzbudzić podejrzenia pacjenta, że próbujemy go naciągnąć.

Źródło:
Mariusz Oboda „Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym”.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dokumentacja medyczna
Placówka medyczna ma obowiązek wysłać pacjentowi jego dokumentację Lekarz

Jeśli pacjent wyrazi takie żądanie, placówka medyczna ma obowiązek wysłać mu pocztą jego dokumentację – taki wyrok zapadł 15 maja przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie. Jednocześnie placówka może obciążyć pacjenta kosztami takiej wysył...

muzyka3
The Lancet: Boli po zabiegu? Włącz pacjentowi muzykę! Lekarz

Muzyka może być sposobem na pomoc pacjentom w zmniejszeniu bólu i lęku w okresie pooperacyjnym. Tak wynika m.in. z badań poświęconych wpływowi muzyki na pacjentów po zabiegach chirurgicznych, których wyniki opublikowano w „The Lancet”. Do metaanaliz...

Katarzyna Mocny Pachonska news
Powikłania periodontologiczne leczenia wad zgryzu Lekarz

– Dobrze jest, jeśli przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego skierujemy pacjenta na konsultacje do periodontologa. Oceni on dokładnie fenotyp dziąsła, a to może pomóc wykluczyć późniejsze powikłania – mówi dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska, sp...

ROZWIŃ WIĘCEJ
obecnosc osob trzecich
Kto może być obecny podczas udzielania świadczeń pacjentowi? Lekarz

Czy podczas udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentowi mogą być obecni inni pacjenci? Czy mogą to być osoby wykonujące zawód medyczny, które nie uczestniczą w danym momencie w udzielaniu tych świadczeń? Na te pytania odpowiada ustawa o prawach pacje...

awaria implantu
Alergia na penicylinę a niepowodzenie leczenia implantologicznego Lekarz

Niepowodzenie implantacji na krótko po przeprowadzonym zabiegu może mieć związek z długością użytego implantu oraz występowaniem u pacjenta alergii na antybiotyki. Badanie podejmujące tę tematykę zostało zaprezentowane podczas Sesji Generalnej i Wyst...

leczenie stomatologiczne 1
UK: dzień bezpłatnego leczenia pilnych przypadków Lekarz

Wiele mówi się o zaległościach w leczeniu brytyjskich pacjentów stomatologicznych oraz o ogromnych trudnościach w dostępie do tańszego leczenia oferowanego przez Narodową Służbę Zdrowia (NHS). Są jednak i tacy, którzy sprawy biorą w swoje ręce – jak ...

Anna Skurska
Higienistka i jej rola w procesie leczenia [VIDEO] Asysta

- Obserwujemy - na szczęście - trend włączania higienistek w całościowy proces leczenia pacjenta. Jest to zjawisko przynoszące bardzo dużo korzyści - mówi dr hab. n. med. Anna Skurska o roli higienistek stomatologicznej we współczesnej stomatologii. ...

wycena wypelnien
W czerwcu ceny leczenia stomatologicznego w górę Lekarz

Jak donosi Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny podległy Komisji Europejskiej), wzrost cen w polskich gabinetach stomatologicznych w czerwcu 2022 roku był symboliczny – wyniósł zaledwie 0,83%. Był też najniższy od początku bieżącego roku: ceny w p...

zdrowa dieta - Dentonet.pl
Dentysto, którą dietę polecasz pacjentowi z periodontitis? Lekarz

Z badań opublikowanych pod koniec listopada w czasopiśmie naukowym „Nutrients” wynika, że osoby, których dieta jest bogata w żywność pochodzenia roślinnego, ale ograniczają spożycie cukru i rafinowanych produktów zbożowych, mogą być mniej podatne na ...

GSK perio webinar
Jak pomóc pacjentowi w nagłych przypadkach periodontologicznych? Lekarz

Firma GSK wraz z marką Parodontax zapraszają na webinar "Choroby perio: pierwsza pomoc nadchodzi", który odbędzie się w czwartek 25 listopada o godz. 20:00. Poprowadzi go lek. stom. Marta Szymańska-Sowula - absolwentka Oddziału Stomatologii Wydziału ...

pieniadze
Składka członkowska na izbę lekarską w firmowych kosztach Lekarz

Okręgowa Izba Lekarska w Białymstoku przypomina, że lekarze i lekarze dentyści opłacający składki członkowskie na izby lekarskie mogą uwzględniać je w kosztach uzyskania przychodu. Analizę dotyczącą tej kwestii przygotowała Irena Kuryłowicz – główna...