Właściwe rozumienie roli stomatologii i asysty stomatologicznej
Właściwe rozumienie roli stomatologii i asysty stomatologicznej
Stomatologia to dziedzina medycyny, która zajmuje się:
1. funkcjonowaniem narządów żucia
2. funkcjonowaniem przyzębia
3. błoną śluzową jamy ustnej i stawem skroniowo-żuchwowym
4. zapobieganiem i leczeniem próchnicy zębów
Z pewnością stomatologia jest dziedziną medycyny, która odnotowuje bardzo szybki postęp w leczeniu, mamy do dyspozycji coraz lepszy sprzęt. Jednakże nowinki medyczne i stomatologiczne nie są w stanie zaspokoić w pełni potrzeb pacjentów. Z pewnością zabiegi stomatologiczne generują u pacjentów wysoki poziom stresu, ból, z jakim przychodzą jest wyjątkowo dokuczliwy. Dlatego pacjent oprócz profesjonalnego leczenia potrzebuje także komfortu psychicznego. A ten jest mu w stanie zapewnić właściwe do niego podejście. Stąd nieopisana rola asysty stomatologicznej. Czego potrzeba? Pozytywnej mowy ciała, empatii, cierpliwości. Jednym słowem – zadbania, by pacjent poczuł się lepiej. Z drugiej strony – asysta to również część zespołu stomatologicznego. Jeśli czynnie wspiera stomatologa przeprowadzającego zabieg – wspiera również pacjenta, by był bezpieczny podczas jego przeprowadzania: przygotowuje gabinet do przyjęcia pacjenta, wszystkie odpowiednie materiały, sprzęt i narzędzia, pełni rolę pośrednika między stomatologiem a pacjentem. Co więcej – rolą asystentki jest eliminowanie wszelkich czynników negatywnych, które mogłyby zakłócić komfort psychiczny pacjenta, jak i lekarza.
Bardzo ważne jest zabdanie, by między pacjentem a asystentką zaistniała pozytywna relacja, by została zbudowana atmosfera zaufania. Ważne by pamiętać, że pacjent jest podmiotem, ale nie przedmiotem badania. A zatem – jeśli zostanie potraktowany profesjonalnie, ale chłodno i przedmiotowo – zapewne zmieni gabinet na inny. Jeśli pacjent poczuje, że jest w gabinecie mile widzianym gościem, o którego samopoczucie potrafimy się zatroszczyć – zapewne zechce nas znowu odwiedzić.
Zachęcamy również do przeczytania:
"Umiejętność aktywnego słuchania to klucz do trwałej relacji z pacjentem, cz. 1"
"Czego pacjent oczekuje od komunikacji w gabinecie?"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Firma Align Technology jest jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już w najbliższą sobotę odbędzie się w Łodzi. Dzięki wsparciu firmy uczestniczki ASYSDENTU będą mogły wysłuchać wykładu i wziąć udział w warsztacie dotyczącym ska...
Zgodnie z informacją przekazaną przez Departament Pracy Stanów Zjednoczonych, lekarz stomatolog praktykujący w stanie Illinois musi wypłacić 20 000 dolarów (równowartość prawie 81 000 zł) zaległego wynagrodzenia asystentce stomatologicznej, którą bez...
Zdaniem specjalistów, postęp w technologii komputerowej i rozwój sztucznej inteligencji jest już tak zaawansowany, że niektóre programy są w stanie zastąpić nie tylko określone czynności wykonywane przez człowieka, ale nawet zawody, które wymagają ek...
Podczas gdy w Polsce w zawodzie asysty i higienistki zachodzą obecnie istotne zmiany, w USA obowiązujące w poszczególnych stanach odmienne regulacje przyczyniają się do poważnych niedoborów kadrowych. Z tego względu Krajowa Rada ds. Asysty Stomatolog...
Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas ...
Rozmowa z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem, pomysłodawcą i kierownikiem naukowym Ogólnopolskiej Konferencji Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT. Dziesiąta edycja ASYSDENTU za nami – rozpoczynamy nową dekadę? Tak, to prawda, udało ...
– Komfort pracy lekarza i asysty to kluczowe zagadnienia przy projektowaniu gabinetu – mówi arch. Grzegorz Woronowicz z firmy Romident, zdobywca wielu prestiżowych nagród architektonicznych, specjalizujący się w projektowaniu gabinetów i klinik stoma...
Rutyna, nieprawidłowe nawyki, nie zawsze poprawne automatyzmy – to przykłady błędów, które pojawiają się we współpracy asystentek stomatologicznych z lekarzami. – Z drugiej strony asysta, poprzez swoją czułość, dbałość o sprzęt i narzędzia, może mocn...
Grupa Dentonet z Polskim Towarzystwem Studentów Stomatologii oraz firmą Align Technology – właścicielem marki Invisalign – rozpoczynają program edukacyjny Akademia Stomatologii Przyszłości, skierowany do studentów stomatologii, którzy jeszcze w trakc...
Podczas ostatniego posiedzenia Rady ds. Rozwoju Stomatologii, które odbyło się 12 maja, członkowie Rady wysłuchali informacji o projekcie ustawy o niektórych zawodach medycznych. Ma ona uregulować funkcjonowanie m.in. zawodów asystentki stomatologicz...
Problemy z zatrudnieniem personelu średniego szczebla gabinetów stomatologicznych w wielu miejscach na świecie sprawiają, że podejmowane są inicjatywy mające na celu przyciągnięcie do tych profesji kolejnych osób lub przynajmniej zatrzymanie tych, kt...