Asystentki stomatologiczne: niedocenione bohaterki gabinetów
Asystentki stomatologiczne: niedocenione bohaterki gabinetów
Spis treści
Amerykański serwis Dentistry IQ przekonuje, że znaczenie asystentek stomatologicznych w prawidłowej pracy gabinetu jest nie do przecenienia. Asysta odgrywa kluczową rolę m.in. w obniżaniu kosztów, zwiększaniu efektywności, zapobieganiu błędom i utrzymywaniu pacjentów nawet wtedy, gdy wielu z nich musi zaciskać pasa.
– W świecie stomatologii istnieje wyjątkowa grupa zawodowa, którzy sprawia, że wszystko działa sprawnie, pacjenci wychodzą z uśmiechem, a dentyści nie rwą sobie włosów z głowy. Mowa o asystentkach stomatologicznych! – napisała autorka tekstu Erin Hendricks.
Ci wielozadaniowi superbohaterowie są fundamentem każdej praktyki dentystycznej, a ich rola w czasach kryzysu gospodarczego tylko rośnie. Kiedy recesja zmusza do cięcia kosztów i pojawia się niepewność finansowa zarówno pacjentów, jak i lekarzy, asysta przejmuje inicjatywę, pomagając gabinetom oszczędzać pieniądze, utrzymywać przystępne ceny i dbać o to, by nie ucierpiała na tym jakość leczenia.
Liczby nie kłamią: asysta utrzymuje branżę na powierzchni
Według danych Amerykańskiego Biura Statystyki Pracy (BLS) w 2023 r. w USA pracowało ponad 350 000 asystentów stomatologicznych, a prognozowany wzrost zatrudnienia w tej grupie zawodowej wynosi 7% w latach 2022–2032 – tzn. ma być szybszy niż średnia dla wszystkich zawodów. Dlaczego? Ponieważ niezależnie od sytuacji gospodarczej ludzie będą nadal potrzebowali leczenia stomatologicznego. Badania wskazują, że w czasach trudnych dla domowych budżetów profilaktyka zwykle schodzi na dalszy plan, co skutkuje wyższymi kosztami pilnych wizyt u dentysty w przyszłości.
Asystentki stomatologiczne i asystenci (4% asysty w USA stanowią mężczyźni) odgrywają kluczową rolę w ograniczaniu tych kosztów, zapewniając efektywność, zapobiegając opóźnieniom w leczeniu i dbając o edukację pacjentów, co pomaga zmniejszyć długoterminowe wydatki. Gdy gospodarka kuleje, gabinety starają się ograniczać wydatki, nie rezygnując z jakości opieki nad pacjentem. I tu właśnie wkraczają asystentki stomatologiczne – przeszkolone do wszystkiego: od przygotowania pacjentów, przez sterylizację, po zadania administracyjne, jednocześnie utrzymując koszty na niskim poziomie i podnosząc wydajność pracy.
Czas to pieniądz i o to właśnie dba asysta
Dobrze wyszkolona asystentka stomatologiczna każdego dnia pomaga dentyście przyjąć więcej pacjentów. Przygotowując tacki na narzędzia, dbając o sterylizację, eliminuje czas przestoju między wizytami. Taka efektywność zwiększa przepływ pacjentów, co przekłada się na wyższe przychody bez dodatkowych kosztów pracy. Co więcej, badania potwierdzają, że efektywność asysty może znacząco zwiększyć produktywność stomatologa, co oznacza dodatkowe wsparcie budżetu praktyki.
Asysta pomaga unikać kosztownych błędów i konieczności poprawek
W USA popularne jest powiedzenie „Measure twice, cut once” („Dwa razy zmierz, raz tnij”). W stomatologii błędy są kosztowne, a nawet drobna pomyłka, taka jak źle wymieszany materiał do wycisku czy niedokładne skanowanie wewnątrzustne, może wymagać powtórzenia procedury, z czym może wiązać się marnowanie materiału, wyższe koszty, strata czasu i niezadowolenie pacjenta. Jeśli takie sytuacje zdarzają się kilka razy dziennie, czy nawet w tygodniu, mogą oznaczać straty rzędu tysięcy dolarów rocznie. Wykwalifikowana asystentka stomatologiczna zapobiega tym błędom i w ten sposób dba o wyniki finansowe kliniki.
Asysta ogranicza ryzyko zakażeń, oszczędzając pieniądze i zdrowie
W czasach kryzysu gospodarczego ostatnią rzeczą, na jaką może sobie pozwolić klinika, są ogniska zakażeń. Nawet jedno naruszenie przepisów OSHA (Administracji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy) może skutkować wysoką grzywną. Asystentka stomatologiczna dba o ścisłe przestrzeganie procedur kontroli infekcji, ograniczając do minimum ryzyko zakażenia i zapewniając zgodność z przepisami. A mniej zwolnień chorobowych wśród personelu oznacza mniej problemów z grafikiem pracy. Skrupulatność asysty w zapobieganiu zakażeniom to oszczędność i unikanie strat wynikających z nieobecności personelu.
Asystentka dba o edukację i lojalność pacjentów
W czasach, gdy wszyscy szukają oszczędności, pacjenci mogą być mniej skłonni, by umawiać się na wizyty, które nie są pilne. Tu zadziałać może asystentka – jako osoba, która edukuje, a zarazem buduje relację. To asysta często tłumaczy znaczenie profilaktyki, rozwiewa obawy w kwestiach finansowych i pomaga pacjentom dostrzec długoterminową korzyść z dbania o zdrowie jamy ustnej. Badania potwierdzają, że wielu pacjentów ocenia wizytę nie tylko przez pryzmat umiejętności dentysty, ale całego doświadczenia. Życzliwa, kompetentna asystentka może znacząco zwiększyć lojalność pacjentów i ograniczyć liczbę kosztownych nieobecności.
„Szwajcarski scyzoryk” gabinetu – wielozadaniowa asystentka
Gdy właściciel kliniki rozważa zatrudnienie dodatkowego personelu do recepcji, może tego uniknąć, gdy ma asystentkę, która potrafi obsługiwać rejestrację wizyt i rozliczenie płatności (także z firmami ubezpieczeniowymi), a jednocześnie asystuje przy fotelu. Takie wszechstronne umiejętności oznaczają mniej etatów i większą kontrolę wydatków.
W Stanach Zjednoczonych średnie wynagrodzenie pracownika recepcji wynosi 25,43 USD na godzinę. Przeszkolona asystentka stomatologiczna, która może przejąć tę rolę, eliminuje konieczność dodatkowego zatrudnienia, a to pozwala gabinetom zaoszczędzić znaczną sumę.
Mistrzyni efektywności i ograniczania kosztów
Aby uniknąć kłopotów finansowych w wymagających pod względem ekonomicznym czasach, gabinety dentystyczne muszą sięgać po niestandardowe rozwiązania. Zwolnienia pracowników nie są dobrym rozwiązaniem, ale maksymalne wykorzystanie umiejętności dobrze wyszkolonej asystentki – tak. Jej zdolność do oszczędzania czasu, redukcji błędów, zwiększania lojalności pacjentów, a przy tym dbanie o zgodność z przepisami sprawia, że jest ona bezcennym członkiem personelu każdego gabinetu.
O tym, jak wygląda rola higienistek stomatologicznych w USA oraz we Włoszech, jakie mają zadania i uprawnienia, rozmawiamy z przedstawicielkami tego zawodu z tych krajów. Poprosiliśmy też nasze rozmówczynie o kilka słów skierowanych do polskich koleżanek i kolegów „po fachu”.
Źródło: https://www.dentistryiq.com/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Z najbardziej aktualnych danych Destatisu (Federalnego Biura Statystycznego) wynika, że w 2022 r. niemieckie gabinety stomatologiczne miały o ponad 7% wyższe wydatki niż rok wcześniej. Jednocześnie obniżył się dochód netto z prowadzonej działalności....
Według wyników ostatniej ankiety przeprowadzonej przez American Dental Association (ADA), największym problemem gabinetów stomatologicznych w USA pozostaje rekrutacja personelu. Jednocześnie około 80% dentystów w ciągu ostatniego roku udzieliło swoim...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...
Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne (BDA) ostrzega, że jeśli asystentki stomatologiczne i technicy dentystyczni pochodzący spoza Wielkiej Brytanii nie będą już mogli uzyskiwać wiz pracowniczych, zagrożona będzie ciągłość opieki w gabinetach dentys...
Kolejne osoby ukończyły organizowany wspólnie przez amerykański Czerwony Krzyż oraz United States Armed Forces program szkoleniowy przygotowujący do pracy w zawodzie asystentki stomatologicznej. Absolwenci programu pracują w zwykłych, tradycyjnych ga...
Powiatowe Centrum Stomatologii dla Dzieci i Młodzieży w Pile będzie rozbudowane o dwa kolejne gabinety. Obecnie pracuje tam czterech stomatologów, ale wkrótce będzie ich więcej. Powiat pilski zakupi jeszcze dentobus, który będzie dojeżdżał do pacjent...
Jak donosi berliński portal stomatologiczny ZM Online, u naszych zachodnich sąsiadów rośnie odsetek pracowników sektora ochrony zdrowia, którzy rozważają rezygnację z pracy. Trend ten znalazł potwierdzenie w badaniu ankietowym przeprowadzonym przez S...
Trwają prace nad nowymi wytycznymi sanitarno-epidemiologicznymi dla gabinetów stomatologicznych, które opracowuje komisja stomatologiczna NRL wraz z dr. Pawłem Grzesiowskim, ekspertem NRL ds. zagrożeń epidemicznych, Centralnym Ośrodkiem Badań, Innowa...
Od początku 2025 r. użycie amalgamatu w stomatologii w państwach Unii Europejskiej będzie zakazane. Ale także w Stanach Zjednoczonych, gdzie materiał ten przez dziesięciolecia królował w gabinetach dentystycznych, użycie amalgamatu znacznie spada. Po...
W obliczu ogromnych problemów z zaopatrzeniem niemieckich gabinetów stomatologicznych w niezbędne materiały, Federalne Zrzeszenie Lekarzy Stomatologów w liście otwartym wezwało ministra zdrowia Karla Lauterbacha do podjęcia działań, które zakończą ob...
Mogłoby się wydawać, że stomatologia korporacyjna, która m.in. ze względu na skuteczne i sprawdzone działania marketingowe zwykle ma przewagę nad pojedynczymi praktykami, jest bardziej odporna na kryzys. Najwyraźniej nie dotyczy to jednej z największ...