Odpowiednia komunikacja asysty z lekarzem
Odpowiednia komunikacja asysty z lekarzem
Z perspektywy asystentki, komunikacja pomiędzy nią a lekarzem w gabinecie jest mocno ograniczona, głównie jeśli chodzi o liczbę wypowiadanych słów. Ponieważ nie ma warunku gwarantującego równą jakościowo i ilościowo komunikację pomiędzy członkami zespołu stomatologicznego, często dochodzi do niedomówień, zniekształceń i ograniczeń komunikacyjnych. Asystentka widząca trudności po stronie lekarza w znacznej mierze może sama pozytywnie zareagować, by ostatecznie uzyskać wyższą jakość pracy z lekarzem i pacjentem. Ponieważ jednak asystentka pełni funkcję pomocniczą, często nie ma możliwości rozmowy na stopie partnerskiej, która dotyczyłaby relacji interpersonalnych w gabinecie lub nie wykorzystuje tej możliwości, kiedy się ona pojawia.
Asystentka może śmiało komunikować się z lekarzem (również podczas nieobecności pacjenta w gabinecie – przed lub po wizycie), jeżeli przestrzega dziesięciu poniższych zasad:
1. zachowa umiar w swobodnym zachowaniu i będzie bardziej powściągliwa od lekarza,
2. żarty ze strony lekarzy nie będą dla niej oznaczać spoufalenia się, podobnie jak zwracanie się do niej po imieniu,
3. zawsze i wszędzie będzie się upewniała, że dobrze zrozumiała, co jej przekazał lekarz, również poza gabinetem, a co dotyczy leczenia lub pacjentów (np. poprzez stosowanie pytań z powtórzeniami: „Jeśli dobrze zrozumiałam, doktor poprosił o przygotowanie skierowania dla pacjenta Jana Kowalskiego?”),
4. będzie miła, pomocna, domyślna, będzie podejmowała działania pomocne konkretnemu, danemu lekarzowi (a jeśli pracuje z dwoma lekarzami – wobec każdego z nich z osobna),
5. prowadzona przez nią komunikacja swobodna nie będzie – ani dźwiękiem, ani formą zwracania się do lekarza – wykraczała poza teren pokoju socjalnego,
6. nie będzie aspirowała do pozycji partnera (osoby równoległej) wobec lekarza, a jeśli tak będzie traktowana, odbierze to jako przejaw szacunku i zaufania, którego nie należy nadużywać,
7. nigdy przy pacjencie nie odkryje tajemnic świata półprywatnego, tego, co dzieje się w pokoju socjalnym i w innych miejscach,
8. przy pacjencie nie będzie zwracała się nazbyt bezpośrednio do lekarza i zawsze wybierze drogę oficjalną,
9. będzie starała się wpłynąć na jakość komunikacji między lekarzem, asystentką i pacjentem, zada lekarzowi podstawowe pytania o jego oczekiwania odnośnie udziału w komunikacji z pacjentem podczas wizyt w gabinecie,
10. jeśli lekarz zada pytanie o poziom komunikacji panujący w gabinecie, postara się przekazać w łagodny i jednocześnie klarowny sposób, czego potrzebuje, czego jej i pacjentom brak w obszarze budowania dobrych relacji w gabinecie.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Efektywna komunikacja lekarza z pacjentem jest istotnym elementem wysokiej jakości opieki stomatologicznej, bezpośrednio wpływającym na doświadczenia pacjentów i wyniki leczenia. Jednak nawet w znakomicie funkcjonującym gabinecie dentystycznym łatwo ...
Rutyna, nieprawidłowe nawyki, nie zawsze poprawne automatyzmy – to przykłady błędów, które pojawiają się we współpracy asystentek stomatologicznych z lekarzami. – Z drugiej strony asysta, poprzez swoją czułość, dbałość o sprzęt i narzędzia, może mocn...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...
Dobra komunikacja z pacjentem uwzględniająca uzyskanie zgody na leczenie, odpowiednie ubezpieczenie i właściwie prowadzona dokumentacja medyczna – to, zdaniem mec. Pawła Strzelca, podstawowe zasady minimalizowania ryzyka prawnego w codziennej pracy l...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...
W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...
Pacjenci korzystający ze wspomaganego sztuczną inteligencją systemu zdalnego monitorowania DentalMonitoring są bardzo zadowoleni z możliwości, jakie daje to narzędzie. Doceniają m.in. wygodę i oszczędność czasu, zauważają, że pomaga im ono stosować s...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...
Silna, stabilna więź między lekarzem dentystą a higienistką wywiera pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego zespołu, w tym na przepływ pracy oraz wyniki (także finansowe) osiągane przez gabinet. To, jak dobrze ją zacząć lub w jaki sposób naprawić ob...