Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?
Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?
Skarga na lekarza dentystę, przeprowadzony zabieg czy sposób pracy gabinetu to częsty element funkcjonowania każdego zakładu opieki zdrowotnej, także gabinetu stomatologicznego. W wielu przypadkach obowiązek przyjmowania skarg spada na asystentkę stomatologiczną, zwłaszcza jeśli pełni ona również funkcję recepcjonistki. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie i rzeczowo przyjmować skargi od pacjentów.
W przypadku publicznych placówek służby zdrowia sytuacja jest prosta – skarga na lekarza jest składana bezpośrednio do dyrektora zakładu. To on jest bowiem przełożonym pracowników i osobą zobowiązaną do przyjmowania i rozpatrywania skarg. Inaczej wygląda to w przypadku niewielkich, prywatnych placówek służby zdrowia – w większości przypadków obowiązek przyjmowania skarg spada na osoby zajmujące się recepcją oraz przedzabiegową obsługą pacjenta. W gabinetach dentystycznych jest to zazwyczaj asystentka stomatologiczna.
Skarga na lekarza – czego może dotyczyć?
Skarga pacjenta może dotyczyć różnych kwestii: od nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych, przez naruszenie praw pacjenta (np. dotyczące ochrony danych osobowych), aż po choćby spóźnianie się lekarza na umówione zabiegi. Składa się ją w formie ustnej, pisemnej, a także mailowo lub telefonicznie. Każda asystentka stomatologiczna powinna jednać zadbać o to, aby skarga na lekarza czy klinikę została wpisana do protokołu lub specjalnej księgi skarg i zażaleń, a także podpisana przez pacjenta. Ułatwi to późniejsze odniesienie się gabinetu do uwag oraz pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z ich treścią.
Jak przyjmować skargę od pacjenta?
Przyjmowanie skargi od niezadowolonego pacjenta wymaga od asystentki stomatologicznej taktu, opanowania oraz zachowania kultury osobistej bez względu na sytuację. Uwagi, skargi i zażalenia należy przyjmować spokojnie, bez wchodzenia z pacjentem w niepotrzebną dyskusję. Lepiej jest powstrzymać się od prób wyjaśniania konkretnej sytuacji – najbardziej odpowiednią drogą odniesienia się do niej jest odpowiedź na piśmie. Warto przy tym poinformować pacjenta, jaki jest tryb rozpatrywania skargi. Powinien on wiedzieć, w jakim terminie i formie może spodziewać się odpowiedzi oraz kto mu jej udzieli.
Przyjmowanie skargi od pacjenta z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych elementów pracy asystentek stomatologicznych. Jednak nawet w tego typu sytuacjach warto zachować profesjonalizm i kulturę osobistą.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Dentysta nie tylko zajmuje się leczeniem zębów, ale dba także o to, by nasz uśmiech zachwycał każdego dnia. Ciężko jednak znaleźć osobę zaufaną, której powierzymy tak ważny aspekt naszego zdrowia. W dalszej części artykułu podpowiemy, czym powinien c...
Wręczanie prezentów po wykonanym leczeniu stomatologicznym może być dobrym sposobem na budowanie relacji oraz wyrażenie przez dentystów uznania i wdzięczności swoim pacjentom. Ważne jest jednak, aby wybierać takie podarunki, które są zgodne z zasadam...
Lekarzom i lekarzom dentystom nie można zabraniać udzielania informacji handlowych, czyli informacji o udzielanych przez nich usługach, ale stosować należy kryteria zapobiegające nadmiernej komercjalizacji przekazywanych informacji tak, aby lekarz/le...
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...
Badania naukowców z chińskiego Sichuan University wskazują, że bakterie odpowiedzialne za rozwój chorób przyzębia mogą bezpośrednio wpływać na rozwój przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP). Odkrycie mechanizmów immunologicznych łączących te dw...
Bolący ząb to popularny problem, z którym najczęściej trzeba się zmierzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Jednocześnie w wielu przypadkach od razu dochodzi do wystąpienia dużego bólu, który potrafi skutecznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Si...
Posłanka Urszula Nowogórska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której prosi o wskazanie, który współczynnik pracy (zależy od niego wysokość minimalnej pensji) należy stosować wobec asystentek i higienistek stomatologicznych zatrudnionych ...
Naczelna Izba Lekarska zachęca do wypełnienia ankiety „Lekarz przyszłości” – jej wyniki posłużą do stworzenia modelu pracy polskich medyków i prognozy, jak będzie zmieniał się w przyszłości. Ankietę „Lekarz przyszłości” realizuje Instytut Zarządzani...
Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...
Grupa posłów Suwerennej Polski złożyła wniosek do prokuratora generalnego o wystąpienie ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego, by ten zbadał przepisy regulujące funkcjonowanie izb lekarskich. Zdaniem posłów mają one charakter „represyj...
Standardowa praktyka stomatologiczna jest przeznaczona dla dorosłych pacjentów i także z myślą o nich zaprojektowana. Natomiast w przypadku gabinetu, do którego trafią głównie dzieci, należy postawić na projekt, który ma przede wszystkim uspokajać i ...