Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Publikacja:
Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza dentystę, przeprowadzony zabieg czy sposób pracy gabinetu to częsty element funkcjonowania każdego zakładu opieki zdrowotnej, także gabinetu stomatologicznego. W wielu przypadkach obowiązek przyjmowania skarg spada na asystentkę stomatologiczną, zwłaszcza jeśli pełni ona również funkcję recepcjonistki. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie i rzeczowo przyjmować skargi od pacjentów.

W przypadku publicznych placówek służby zdrowia sytuacja jest prosta – skarga na lekarza jest składana bezpośrednio do dyrektora zakładu. To on jest bowiem przełożonym pracowników i osobą zobowiązaną do przyjmowania i rozpatrywania skarg. Inaczej wygląda to w przypadku niewielkich, prywatnych placówek służby zdrowia – w większości przypadków obowiązek przyjmowania skarg spada na osoby zajmujące się recepcją oraz przedzabiegową obsługą pacjenta. W gabinetach dentystycznych jest to zazwyczaj asystentka stomatologiczna.

Skarga na lekarza – czego może dotyczyć?

Skarga pacjenta może dotyczyć różnych kwestii: od nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych, przez naruszenie praw pacjenta (np. dotyczące ochrony danych osobowych), aż po choćby spóźnianie się lekarza na umówione zabiegi. Składa się ją w formie ustnej, pisemnej, a także mailowo lub telefonicznie. Każda asystentka stomatologiczna powinna jednać zadbać o to, aby skarga na lekarza czy klinikę została wpisana do protokołu lub specjalnej księgi skarg i zażaleń, a także podpisana przez pacjenta. Ułatwi to późniejsze odniesienie się gabinetu do uwag oraz pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z ich treścią.

Jak przyjmować skargę od pacjenta?

Przyjmowanie skargi od niezadowolonego pacjenta wymaga od asystentki stomatologicznej taktu, opanowania oraz zachowania kultury osobistej bez względu na sytuację. Uwagi, skargi i zażalenia należy przyjmować spokojnie, bez wchodzenia z pacjentem w niepotrzebną dyskusję. Lepiej jest powstrzymać się od prób wyjaśniania konkretnej sytuacji – najbardziej odpowiednią drogą odniesienia się do niej jest odpowiedź na piśmie. Warto przy tym poinformować pacjenta, jaki jest tryb rozpatrywania skargi. Powinien on wiedzieć, w jakim terminie i formie może spodziewać się odpowiedzi oraz kto mu jej udzieli.

Przyjmowanie skargi od pacjenta z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych elementów pracy asystentek stomatologicznych. Jednak nawet w tego typu sytuacjach warto zachować profesjonalizm i kulturę osobistą.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

gabinet stomatologiczny
Dentysta - jaki gabinet dentystyczny jest najlepszy? Pacjent

Dentysta nie tylko zajmuje się leczeniem zębów, ale dba także o to, by nasz uśmiech zachwycał każdego dnia. Ciężko jednak znaleźć osobę zaufaną, której powierzymy tak ważny aspekt naszego zdrowia. W dalszej części artykułu podpowiemy, czym powinien c...

prezent po leczeniu
Prezent po leczeniu – jaki, kiedy i dla kogo? Lekarz

Wręczanie prezentów po wykonanym leczeniu stomatologicznym może być dobrym sposobem na budowanie relacji oraz wyrażenie przez dentystów uznania i wdzięczności swoim pacjentom. Ważne jest jednak, aby wybierać takie podarunki, które są zgodne z zasadam...

informacja handlowa lekarze
W jaki sposób lekarz może informować o swoich usługach? Lekarz

Lekarzom i lekarzom dentystom nie można zabraniać udzielania informacji handlowych, czyli informacji o udzielanych przez nich usługach, ale stosować należy kryteria zapobiegające nadmiernej komercjalizacji przekazywanych informacji tak, aby lekarz/le...

ROZWIŃ WIĘCEJ
jak przyjmowac skargi pacjentow
Jak przyjmować i procedować skargi pacjentów? Lekarz

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...

POChP
Choroby przyzębia a przebieg POChP – jaki jest związek? Lekarz

Badania naukowców z chińskiego Sichuan University wskazują, że bakterie odpowiedzialne za rozwój chorób przyzębia mogą bezpośrednio wpływać na rozwój przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP). Odkrycie mechanizmów immunologicznych łączących te dw...

bol zeba
W jaki sposób można się pozbyć bólu zęba? Pacjent

Bolący ząb to popularny problem, z którym najczęściej trzeba się zmierzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Jednocześnie w wielu przypadkach od razu dochodzi do wystąpienia dużego bólu, który potrafi skutecznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Si...

pensja minimalna - Dentonet.pl
Jaki współczynnik pracy dla asystentek i higienistek? Asysta

Posłanka Urszula Nowogórska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której prosi o wskazanie, który współczynnik pracy (zależy od niego wysokość minimalnej pensji) należy stosować wobec asystentek i higienistek stomatologicznych zatrudnionych ...

lekarz 1
Jaki będzie lekarz przyszłości? Ankieta dla medyków Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zachęca do wypełnienia ankiety „Lekarz przyszłości” – jej wyniki posłużą do stworzenia modelu pracy polskich medyków i prognozy, jak będzie zmieniał się w przyszłości. Ankietę „Lekarz przyszłości” realizuje Instytut Zarządzani...

blog gabinetu
Skuteczny blog gabinetu stomatologicznego – czyli jaki? Lekarz

Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...

izby lekarskie
Będzie skarga konstytucyjna w sprawie izb lekarskich Lekarz

Grupa posłów Suwerennej Polski złożyła wniosek do prokuratora generalnego o wystąpienie ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego, by ten zbadał przepisy regulujące funkcjonowanie izb lekarskich. Zdaniem posłów mają one charakter „represyj...

gabinet dla dzieci
Gabinet przyjazny dzieciom – to znaczy jaki? Lekarz

Standardowa praktyka stomatologiczna jest przeznaczona dla dorosłych pacjentów i także z myślą o nich zaprojektowana. Natomiast w przypadku gabinetu, do którego trafią głównie dzieci, należy postawić na projekt, który ma przede wszystkim uspokajać i ...