Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia”

Publikacja:
„Uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia”

„Uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia”

O docenienie roli publicznych uczelni zawodowych w systemie szkolnictwa wyższego zaapelowała do środowisk medycznych Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych. Podkreśliła też, że uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia na kierunkach medycznych.

Prezydium Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych w liście otwartym przekazanym PAP wyraziło zdecydowane poparcie dla rozwiązań legislacyjnych umożliwiających uruchomienie w publicznych uczelniach zawodowych kształcenia na kierunku lekarskim.

Według rektorów „sytuacja kadrowa w polskich szpitalach i innych podmiotach systemu ochrony zdrowia oraz pandemia SARS CoV-2 boleśnie uwidoczniły narastające niedobory kadrowe w grupie zawodowej lekarzy”. Przekłada się to – jak zaznaczyli – na eskalujące trudności w zapewnieniu bezpieczeństwa systemu opieki zdrowotnej, w szczególności zapewnienia ochrony życia i zdrowia pacjentów.

Uczelnie zawodowe gotowe do podjęcia wyzwania

Rektorzy podkreślili, że w Polsce występuje jeden z najniższych w Unii Europejskiej wskaźników zatrudnienia lekarzy. Wskazali też na niekorzystną strukturę wiekową tej grupy zawodowej, emigrację zarobkową, nadmierne obciążenie pracą, w tym zatrudnienie w kilku podmiotach. Jednym z najpoważniejszych problemów są jednak niedobory kadrowe, z którym zmaga się 68 proc. polskich szpitali – wynika z raportu „Niedobór talentów w branży medycznej” Polskiej Federacji Szpitali i Manpower.

Rada rektorów zapowiedziała, że publiczne uczelnie zawodowe są gotowe do podjęcia wyzwania, jakim jest uruchomienie kierunku lekarskiego na wybranych uczelniach tego typu – w odpowiedzi na konieczność zapewnienia pacjentom dostępu do świadczeń zdrowotnych. Zaznaczono, że te uczelnie dysponują zasobami kadrowymi, nowoczesną infrastrukturą oraz wysoką jakością dotychczasowego kształcenia na kierunkach studiów w dziedzinie nauki medyczne czy dziedzinie nauki o zdrowiu (m.in. pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne i fizjoterapia).

Rektorzy uczelni zawodowych przypomnieli, że kształcenie na kierunku lekarskim reguluje, obok ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, standard kształcenia. Przypomnieli też, że program studiów dla tego kierunku na wszystkich uczelniach – bez względu na to, czy realizują go uniwersytety medyczne czy publiczne uczelnie zawodowe – musi obejmować realizację wszystkich efektów uczenia się określonych w standardach.

„Niezrozumiały atak środowisk medycznych na publiczne uczelnie zawodowe”

Rada podkreśliła, że spełnianie ustalonych standardów i zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia na kierunkach lekarskich prowadzonych w publicznych uczelniach zawodowych podlega takiej samej weryfikacji przez Polską Komisję Akredytacyjną, MEiN i MZ jak w przypadku każdej innej uczelni prowadzącej kształcenie na tym kierunku.

Dlatego – zwrócili uwagę w liście rektorzy publicznych uczelni zawodowych – „niezrozumiały jest, przy okazji wprowadzanej zmiany legislacyjnej, atak środowisk medycznych na publiczne uczelnie zawodowe, deprecjonowanie ich roli w systemie polskiego szkolnictwa wyższego, dewaluacja jakości kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych przez te uczelnie, nazywanie tych uczelni szkołami zawodowymi dla lekarzy„.

Wprowadzanie opinii publicznej w błąd poprzez szkalowanie jakości kształcenia prowadzonego na tych uczelniach to jedyny argument prezentowany przez Naczelną Izbę Lekarską – dodano.

Uczelnie zawodowe oczekują docenienia

W liście rektorzy zaapelowali do środowiska medycznego o zaprzestanie szkalowania dobrego imienia publicznych uczelni zawodowych i o docenienie roli, jaką pełnią one w systemie szkolnictwa wyższego.

Rektorzy publicznych uczelni zawodowych wskazali, że doceniają działalność i poziom kształcenia na wszystkich uczelniach prowadzących kierunki lekarskie, oczekując tego samego od innych w stosunku do uczelni zawodowych.

Zdecydowana większość tych uczelni prezentuje bardzo wysoki poziom jakości kształcenia, stosując nowoczesne metody dydaktyczne, nowe technologie, jednocześnie prowadząc badania naukowe, których wyniki wykorzystywane są niejednokrotnie w realizacji procesu dydaktycznego – napisano.

Według rady rektorów jedynym elementem różnicującym realizację procesu dydaktycznego w publicznych uczelniach zawodowych w porównaniu z uczelniami akademickimi jest to, że publiczne uczelnie prowadzą wszystkie kierunki na profilu praktycznym, a uczelnie akademickie mogą prowadzić kierunki o profilu zarówno praktycznym, jak i ogólnoakademickim.

Wszystkie efekty uczenia się są takie same jak w przypadku realizacji kształcenia na danym kierunku na uczelni akademickiej. W naszej opinii absolwenci kierunków o profilu praktycznym ze względu na znacznie większą liczbę zajęć praktycznych i znacznie dłuższe praktyki zawodowe są dzięki temu lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy – podkreślono.

Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych (KRePSZ) jest zrzeszeniem osób fizycznych, rektorów reprezentujących polskie publiczne wyższe szkoły zawodowe, mającym na celu współpracę tych szkół, dbanie o ich interesy i reprezentację w środowisku szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą. Jej przewodniczącym jest dr hab. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

– Jest wiele chorób ogólnoustrojowych, których objawy możemy wykryć w jamie ustnej pacjenta. To ważna rola dla stomatologa. Nie musimy wiedzieć wszystkiego, ale musimy być czujni – mówi dr n. med. Marcin Aluchna, lekarz stomatolog, wykładowca wielu konferencji stomatologicznych.

Źródło: https://naukawpolsce.pap.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

stomatologia NHS8
Stawki NHS nie zapewniają rzetelnej opieki stomatologicznej Lekarz

W Wielkiej Brytanii prawie dwóch na trzech lekarzy dentystów oraz 65% asysty stomatologicznej przyznało, że nie znajduje satysfakcji w pracy dla Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Takie nastroje wykazało badanie ankietowe przeprowadzone przez Denplan. J...

ranking CWUR 2025
Polskie uczelnie medyczne w rankingu CWUR 2025 Lekarz

Uniwersytet Jagielloński (łącznie z Collegium Medicum), Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny – to najlepsze polskie uczelnie medyczne według rankingu The Center for World University Rankings 2025 (CWUR 2025). Po raz ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
ksztalcenie medykow
Kształcenie medyków? Najważniejsza jakość, a nie liczby Lekarz

Czy mamy do czynienia z pogorszeniem jakości kształcenia kadr medycznych? W jaki sposób zachęcić młodych, by składali papiery na uczelnie medyczne? Co pozostaje złotą zasadą kształcenia? Na te pytania szukali odpowiedzi eksperci podczas konferencji p...

Karolina Kopciewicz Kozicka news 4
Przeniesienie kształcenia higienistek na uczelnie – czy to możliwe? Asysta

– Wierzę w to, że szanse przeniesienia kształcenia higienistek stomatologicznych na poziom uczelni wyższych są realne. Na pewno jednak nie stanie się to w ciągu najbliższych 2-3 lat, bo są do tego potrzebne duże zmiany systemowe – mówi dypl. hig. sto...

uczelnie medyczne
Polskie uczelnie medyczne w najnowszym rankingu CWUR Lekarz

Uniwersytet Jagielloński znalazł się na 383. miejscu w rankingu The Center for World University Rankings (CWUR). Za nim jest Uniwersytet Warszawski – na 409. pozycji. 602. miejsce zajęła Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Wśród polskich uczelni m...

Krakdent edu2
KRAKDENT-edu – najwyższa jakość w korzystnej cenie Lekarz

W dniach 30 marca – 1 kwietnia w EXPO Kraków odbędą się Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT® – największa na południu Polski impreza dla lekarzy dentystów, techników dentystycznych, higienistek i asystentek. W programie 29. edycji targów ni...

sen
Wpływ chorób jamy ustnej na jakość snu u dzieci Lekarz

Często występujące problemy stomatologiczne – takie jak próchnica zębów, zapalenie dziąseł czy choroby przyzębia – mogą wpływać na to, jak dzieci zasypiają, jak długo utrzymują ciągłość snu oraz ile trwa ich nocny wypoczynek. Badanie podejmujące to z...

studenci medycyny
„Jakość kształcenia priorytetem uczelni medycznych” Lekarz

Obecny rok jest rekordowy pod względem liczby studentów uczelni medycznych. Priorytetem dla uczelni jest jakość kształcenia – powiedział w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski podczas inauguracji roku akademickiego w Śląskim Uniwersytecie M...

menopauza3
Menopauza, jakość snu i zdrowie jamy ustnej u kobiet Lekarz

Przed stu laty przeciętna długość życia kobiety wynosiła 49 lat – to wiek, w jakim obecnie występuje menopauza (średnio około 51 lat). Dzięki poprawie warunków sanitarnych, edukacji, opiece medycznej i zmianom w stylu życia, współczesne Europejki żyj...

kondycja psychiczna medykow
Jak pandemia wpłynęła na jakość życia personelu medycznego? Lekarz

Na łamach czasopisma „Medical Science Monitor” ukazał się artykuł zespołu naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy zbadali, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na jakość życia personelu medycznego. Autorami pracy „Anxiety and Health Conc...