Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

BIG InfoMonitor: Lekarze dentyści pożyczają i spłacają jak mało kto

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
BIG InfoMonitor: Lekarze dentyści pożyczają i spłacają jak mało kto

BIG InfoMonitor: Lekarze dentyści pożyczają i spłacają jak mało kto

Z danych o opóźnionych płatnościach zgromadzonych w BIG InfoMonitor i BIK wynika, że kłopoty z regulowaniem zobowiązań ma mniej niż 1% stomatologów prowadzących działalność gospodarczą. Dentyści wyróżniają się też jako kredytobiorcy indywidualni. Mimo że pożyczają średnio sześć razy więcej niż przeciętny Polak, swoje zobowiązania prywatne spłacają dwa razy lepiej.

Według raportu firmy badawczej PMR, bez względu na sytuację finansową Polaków prywatne gabinety stomatologiczne nawet w trudniejszym okresie dadzą sobie radę – nie ma bowiem innych usług medycznych, z których pacjenci korzystaliby na porównywalną skalę płacąc za nie z własnej kieszeni. Przeciętna rodzina wydaje na ten cel 212 zł kwartalnie i co roku płaci za te usługi więcej (badania CBOS z sierpnia 2016 r.). Dane GUS pokazują, że w 2016 r. ceny u stomatologów wzrosły o 2,6% – najmocniej spośród wszystkich usług służby zdrowia, które podrożały o 2,5%.

Jeden na 110 gabinetów ma problem z rachunkami lub ratami kredytów

Z prowadzonego przez ministerstwo nauki systemu Ekonomicznych Losów Absolwentów wynika, że aż 60% absolwentów kierunków stomatologicznych zakłada własną działalność gospodarczą. W Krajowym Rejestrze Spółek oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej znajdują się 33 232 firmy, które na pierwszym miejscu mają w swoim opisie nr PKD 8623Z – odpowiadający dentystycznej praktyce lekarskiej. Badania Naczelnej Izby Lekarskiej „Lekarze Stomatolodzy 2016 – raport z badań”, pokazują, że 57% ankietowanych lekarzy prowadziło samodzielną praktykę. Spośród prywatnych praktyk 75% lekarzy prowadzi ją indywidualnie, a około 30% – w ramach świadczeń na rzecz podmiotów medycznych (głównie sieci gabinetów i prywatnych klinik).

Jak sobie radzą? Bardzo dobrze. Opóźnienia w płatnościach na rzecz kontrahentów i banków ma jedynie 0,9% firm oferujących usługi stomatologiczne. Według baz BIG InfoMonitor i BIK, to ponad sześciokrotnie mniej niż wynosi odsetek niesolidnych przedsiębiorców w całej (mowa o zaległościach wyższych niż 500 zł opóźnionych o co najmniej 60 dni). Zaległe zobowiązania ma 301 spośród 33 232 zarejestrowanych firm, ich łączna zaległość wynosi 44,6 mln zł, z czego ponad 40 mln zł stanowią niespłacane w terminie kredyty.

Stomatolodzy bardzo dobrze prezentują się też w roli kredytobiorców, zaciągających kredyty konsumpcyjne czy mieszkaniowe jako osoby indywidualne. Jak wynika z danych BIK-u, na 5 630 stomatologów posiadających zarówno kredyty jako firma, jak i osoba fizyczna, problemy ze spłatą kredytów prywatnych ma 171 dentystów. Kwota zaległych kredytów prywatnych to 33,15 mln zł. Problem dotyczy więc jedynie 2,5% całej puli kredytów jaką pożyczyli jako osoby prywatne.

Do jednego dentysty trafia tygodniowo ponad 50 pacjentów

Finansowy sukces firmy oferującej usługi stomatologiczne nie jest jednak oczywisty. Do głównych problemów prywatnych gabinetów stomatologicznych należą wysokie wydatki na wyposażenie w sprzęt i aparaturę, a także koszty lokalowe, a co za tym idzie – wysokie koszty stałe, czyli niezależne od liczby pacjentów i wykonywanych usług. To – w połączeniu z finansowaniem zakupów kredytem, przy niewystarczającej liczbie zabiegów, a więc i przychodów – stanowi największe zagrożenie z punktu widzenia utraty regulowania zobowiązań. Jednym z istotnych wyzwań jest zbudowanie odpowiednio licznej grupy lojalnych pacjentów. Z raportu Naczelnej Izby Lekarskiej wynika, że przeciętnie dentysta przyjmuje 52,5 pacjenta tygodniowo. 35% lekarzy deklaruje, że dochody ich gabinetów rosną, a 27% sygnalizuje ich spadek. Ponadto dwie trzecie lekarzy jest zadowolonych ze swej pozycji zawodowej, ale jako bardzo dobrą swoja pozycję określa tylko 8% lekarzy, ocen złych jest 6%.

Jak funkcjonować w erze przedsiębiorczości? Odpowiedź na to pytanie pada w wywiadzie z Wojciechem Krówczyńskim, konsultantem w zakresie zarządzania jakością, marketingu medycznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

AF

Fot. gosiak1980, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

oczekiwania wobec gabinetów - Dentonet.pl
Rosną oczekiwania pacjentów wobec gabinetów stomatologicznych Lekarz

Pacjenci – wybierając prywatną placówkę medyczną – poza profesjonalizmem i jakością usługi coraz częściej oczekują czegoś więcej. Liczy się zaufanie do lekarza, komfort gabinetu, poczucie bezpieczeństwa oraz siła marki. Dlatego w świecie medycyny bud...

dentystki w Australii - Dentonet.pl
Australia: pierwszy raz w historii więcej kobiet-dentystów Lekarz

Najnowsze dane statystyczne z Australii pokazują, że po raz pierwszy w historii na obszarze całego kraju jest więcej kobiet-stomatologów niż mężczyzn uprawiających ten zawód.Australia ma bardzo bogatą historię jeśli chodzi o równouprawnienie kobiet w...

gabinet stomatologiczny
Co z zarządzaniem gabinetem stomatologicznym po śmierci dentysty? Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zgłosiła swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministerstwa rozwoju w sprawie zarządu sukcesyjnego przedsiębiorstw należących do osób fizycznych. Chodzi m.in. o przejmowanie praktyk lekarskich po śmierci lekarza lub lekarza de...

ROZWIŃ WIĘCEJ
GUS coraz mniej gabinetow
Polska: ponad 34 miliony porad stomatologicznych rocznie Lekarz

O ponad 600 zmniejszyła się w Polsce w ciągu ostatnich pięciu lat liczba gabinetów stomatologicznych. W grudniu 2016 roku działało w Polsce 4326 gabinetów, a jeszcze w 2012 roku było ich blisko pięć tysięcy (4960). Dane pochodzą z opublikowanych prze...

gabinet stomatologiczny - Dentonet.pl
System ELA: absolwenci stomatologii po studiach idą na swoje Lekarz

System Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA), który monitoruje losy absolwentów szkół wyższych, wskazuje, po których kierunkach studiów najłatwiej znaleźć pracę, a które gwarantują wysokie zarobki. Takie informacje pomagają podjąć decyzje o wyborze s...

oczekiwania pacjentów - Dentonet.pl
Coraz większe wymagania pacjentów wobec stomatologów Lekarz

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii zmieniają się oczekiwania pacjentów wobec gabinetów stomatologicznych. Najnowsze trendy zbadała w swoim raporcie firma Lincoln Financial Group.Współcześni pacjenci oczekują od gabinetów stomatologicznych dużo ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres