Współpraca z pacjentem kluczowa dla asystentki stomatologicznej
Współpraca z pacjentem kluczowa dla asystentki stomatologicznej
W każdym zawodzie związanym z leczeniem lub wspomaganiem powrotu do zdrowia współpraca pacjenta z personelem medycznym jest niezbędna. Dotyczy to oczywiście także higienistek oraz asystentek stomatologicznych – komunikacja ze świadomym swojego stanu zdrowia pacjentem bardzo ułatwia ich codzienną pracę.
W przypadku higienizacji jamy ustnej u pacjentów niepełnosprawnych fizycznie lub umysłowo, asystentka stomatologiczna może polegać jedynie na swoich umiejętnościach i doświadczeniu. Tego typu osobom w gabinetach lekarskich często towarzyszą jednak opiekunowie, którzy pomagają higienistkom nawiązać kontakt z pacjentem oraz zatroszczyć się o ich psychiczny komfort.
Jeśli chodzi o pacjentów ogólnie zdrowych, sesja na fotelu w gabinecie higienistki stomatologicznej to tylko jeden z elementów kompleksowego leczenia. Niestety, jest on często zaniedbywany przez osoby odwiedzające klinikę dentystyczną. Rolą higienistki jest więc uświadamianie pacjentów o konieczności regularnego i systematycznego dbania o czystość zębów oraz jamy ustnej. Niestety, to, co najprostsze, wcale nie jest dla pacjentów oczywiste. Tymczasem sami mają do dyspozycji wiele sposobów, aby zachować zdrowy i piękny uśmiech. Kluczem jest rzetelna oraz profesjonalna informacja o tym, że samo szczotkowanie nie wystarczy, a codzienna higiena powinna być uzupełniona o stosowanie nici dentystycznych oraz płynów do płukania ust. Teorię można uzupełnić o praktyczne porady dotyczące sposobów i technik mycia zębów, a także podstawowe wiadomości o skutkach nagrodzenia się płytki nazębnej, próchnicy czy chorobach dziąseł. Asystentka stomatologiczna powinna więc próbować nawiązać z pacjentem nić porozumienia, która będzie skutkowała owocną współpracą podczas dalszego leczenia.
ab
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Poseł Marek Matuszewski skierował do ministerstwa zdrowia interpelację w sprawie roli oraz wykorzystywania potencjału higienistek stomatologicznych w systemie ochrony zdrowia. Poseł chce wiedzieć, czy prace nad wykazem czynności zawodowych higieniste...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
W Stanach Zjednoczonych wprowadzane są różne modyfikacje w zawodzie asystentki stomatologicznej. Ze względu na specyfikę tamtejszego systemu prawnego, na samodzielne kroki decydować się mogą nie tylko władze federalne, ale również stanowe. W niektóry...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Dyrektor zakładu karnego w Iławie ogłosił konkursy ofert dotyczące udzielania świadczeń stomatologicznych przez lekarza dentystę oraz asystentkę stomatologiczną dla osób pozbawionych wolności. Czas pracy ma wynosić 50 godzin miesięcznie. Jak czytamy...
Zgodnie z doniesieniami serwisu internetowego „Courier Times”, w stanie Pensylwania aresztowano kobietę, która podawała się za wykwalifikowaną asystentkę stomatologiczną. Deklarując posiadanie licencji asysty z rozszerzonym zakresem obowiązków, wykon...
Praca asystentki stomatologicznej cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a sama asystentka jest prawą ręką dentysty i współpracuje z nim podczas zabiegów. Do jej licznych zadań należy m.in. zadbanie o przygotowanie odpowiednich narzędzi dentysty...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...