Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Publikacja:
Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Higienistka stomatologiczna ze Stanów Zjednoczonych Amanda Hill pisze w portalu Dentistry IQ, że wiele osób żyje obecnie w stanie permanentnego poddenerwowania. A gdy osoby takie trafiają do gabinetu higieny, może to mieć wpływ na nasze samopoczucie jako pracowników medycznych, a także na naszą pracę przy pacjencie. Stąd tytułowa prośba: pacjencie, bądź dla nas miły!

Wiele z nas higienistek wciąż próbuje odnaleźć się po tym, jak nasze życie wywróciło się do góry nogami w marcu 2020 roku – wraz z wybuchem pandemii. A gdy pojawiają się kłopoty z koncentracją, możemy swojej pracy nie wykonywać tak dobrze, jak zwykle. Na dodatek fotel w gabinecie higieny to czasami prawdziwe „pole bitwy”. Oczywiście jesteśmy przyzwyczajone do pacjentów, którzy są nerwowi lub bardziej wymagający, ale coraz częściej spotykamy się z ludźmi, którzy są po prostu nieuprzejmi i lekceważą nas.

A takim osobom warto – z pełnym szacunkiem – przypomnieć, że jesteśmy pracownikami służby zdrowia odpowiedzialnymi za stan zdrowia jamy ustnej naszych pacjentów i traktujemy naszą pracę poważnie. Dlatego dobrze by było, aby nasi pacjenci mieli świadomość kilku rzeczy, które dotyczą naszej pracy.

1. Zmagamy się z niedoborami personelu

Podobnie jak dzieje się to obecnie w wielu innych państwach świata, w naszym zawodzie trwa kryzys kadrowy. Ma to swoje wymierne konsekwencje – z tego powodu pacjenci muszą nierzadko czekać dłużej niż zwykle na swoją wizytę. A my szukamy, aktywnie rekrutujemy, a także szkolimy nowych członków zespołu, aby jak najszybciej wrócić do odpowiedniej liczby personelu, ale pewnych rzeczy nie da się tak łatwo przyspieszyć.

2. Jesteśmy przepracowane

Wszyscy pracują ciężej, aby nadrobić zaległości lub szkolić nowych członków zespołu, a do tego wielu pacjentów spóźnia się całe miesiące lub lata ze swoimi wizytami kontrolnymi. Dlatego może się zdarzyć, że nie będziemy w stanie zakończyć leczenia w ciągu jednej wizyty – jak to wcześniej bywało – i pacjent będzie musiał przyjść ponownie, aby dokończyć rozpoczęte leczenie. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest to wygodne, ale precyzja w pracy i dbałość o standard wykonanego zabiegu, a tym samym zdrowie pacjenta, to podstawa.

3. To nie zawsze nasza wina, że wizyta trwa dłużej

Z powyższych powodów sama wizyta może również być dłuższa niż pacjent jest do tego przyzwyczajony. Niemniej byłoby dobrze, gdyby pacjenci nie prosili o to, by „już kończyć”. Wykonujemy zawód medyczny, który ma bezpośredni wpływ na zdrowie naszych pacjentów, dlatego wizyta trwa tyle, ile …powinna trwać. Nie należy kończyć jej szybciej, tylko dlatego, że pacjent gdzieś się spieszy lub po prostu brakuje mu cierpliwości.

4. Ubezpieczenie pokrywa coraz mniej kosztów

O ile ceny wciąż rosną (w styczniu 2023 roku inflacja w USA wyniosła 6,4% – przyp. red.), kwoty z refundacji ubezpieczeń zmalały. A zapewnienie pacjentom odpowiedniej opieki wcale nie stało się tańsze. Pacjenci są przyzwyczajeni do tego, że wszystkie koszty pokrywa ich ubezpieczenie, a teraz bywają wręcz zszokowani tym, że mimo posiadania polisy, muszą partycypować w kosztach leczenia. Niektóre firmy ubezpieczeniowe obniżyły zwrot kosztów do tak niskich poziomów, że nie pokrywa to nawet jednej godziny pracy higienistki, nie wspominając o kosztach wynajmu gabinetu, środków ochrony osobistej, materiałów, sprzętu itd.

5. Wiedza i praktyka nie stoją w miejscu

Jeśli pandemia czegoś nas nauczyła, to tego, że wraz z rozwojem nauki zmieniają się zalecenia dotyczące leczenia. To znaczy, że coś, co obowiązywało jeszcze 10 lub 5 lat temu, a nawet przed 6 miesiącami, może nie być już aktualne. Jesteśmy profesjonalistami i musimy brać udział w kursach dokształcających, dzięki którym poznajemy nowe techniki i nowe metody leczenia. A potem przenosimy je do gabinetu, by zapewnić pacjentom opiekę na jak najlepszym poziomie, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy. Dobrze byłoby więc, aby pacjenci poważnie traktowali nasze zalecenia.

Wiele z nas – higienistek stomatologicznych – rozpoczęło pracę w służbie zdrowia, ponieważ naprawdę zależy nam na ludziach. Kiedy jednak jesteśmy odrzucane, gdy podnosi się na nas głos, lekceważy lub też okazuje się brak szacunku nam i naszej pracy, działa to na nas zniechęcająco i demotywująco. Dlatego, drodzy pacjenci, prosimy: pamiętajcie o tym następnym razem, gdy traficie do naszego gabinetu.

– Obserwujemy – na szczęście – trend włączania higienistek w całościowy proces leczenia pacjenta. Jest to zjawisko przynoszące bardzo dużo korzyści – mówi dr hab. n. med. Anna Skurska o roli higienistek stomatologicznej we współczesnej stomatologii. Jakie są konkretnie kluczowe zadania higienistek? W czym mogą wspierać, a nawet zastępować lekarza dentystę? Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!

T.H.

źródło: https://www.dentistryiq.com/personal-wellness/article/14289520/dear-patient-can-you-please-be-kind-to-us


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentist 7397734 1280
Journal of Dentistry: Jak przedłużyć efekt wybielania zębów? Asysta

Według badań opublikowanych 23 stycznia w czasopiśmie naukowym „Journal of Dentistry” dostępne bez recepty paski wybielające do domowego zastosowania mogą być skuteczną metodą na przedłużenie efektów profesjonalnego wybielania, które zostało wcześnie...

bruksizm2
Dentistry IQ: bruksizm a przewlekły stres i kłopoty ze snem Asysta

Rosnący poziom stresu czy niedobory snu i czasu wolnego przyczyniają się do wzrostu odsetka pacjentów zmagających się z bruksizmem. Może on prowadzić do poważnych uszkodzeń zębów, jeśli nie zostanie odpowiednio wcześnie wykryty i leczony. Czy twoi p...

odchudzanie
Dentistry IQ: pacjent odchudzający się na fotelu dentysty Lekarz

Portal Dentistry IQ podaje, że wraz ze wzrostem odsetka dorosłych Amerykanów zmagających się z nadwagą i otyłością, szybko rośnie zapotrzebowanie na leki odchudzające, takie jak Ozempic (semaglutyd). Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy w USA wypi...

ROZWIŃ WIĘCEJ
nadwaga
General Dentistry: paradontoza ma związek z nadwagą Lekarz

Według informacji opublikowanych w piśmie "General Dentistry", istnieją związki między nadwagą i otyłością a paradontozą. Osoby z nadmiarem kilogramów są bardziej narażone na zachorowanie. Badanie dotyczące związków nadwagi z paradontozą przeprowadz...

cathedral 3
Szef Dentistry.co.uk – dla Dentaid i ku pamięci syna Lekarz

Ken Finlayson, prezes firmy FMC, do której należy internetowy serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk, z powodzeniem przeszedł Szlak Pielgrzymkowy św. Jakuba (Camino de Santiago), aby uczcić pamięć swojego zmarłego syna, a zarazem pozyskać środki na d...

Artykul Ekspertki Sensodyne
Ekspertki Sensodyne - Ty też możesz znaleźć się w tym gronie! Asysta

Już blisko 2000 osób zrzesza facebookowa grupa Ekspertek Sensodyne - zaangażowanych, świadomych swojej roli higienistek stomatologicznych, które chcą podnosić wiedzę, rozwijać umiejętności i dzielić się swoimi spostrzeżeniami z koleżankami po fachu. ...

ekologia
„Sustainability in Dentistry” – zielona rewolucja w stomatologii Lekarz

Światowa Federacja Dentystyczna FDI we współpracy z Uniwersytetem w Sheffield ogłosiła premierę nowoczesnych materiałów edukacyjnych, które pomogą wprowadzić zagadnienia zrównoważonego rozwoju do programów nauczania stomatologii – zarówno na poziomie...

biale zeby
Dentistry IQ: zęby białe jak z Instagrama to nie wszystko! Asysta

W czasach mediów społecznościowych, gdy prześcigamy się w przekonywaniu naszych znajomych i nieznajomych, że prowadzimy fantastyczne życie i do tego świetnie wyglądamy (nawet lepiej niż w rzeczywistości!), coraz większego znaczenia nabiera nasz uśmie...

rasizm
UIC College of Dentistry: nie ma zgody na rasizm na uczelni! Lekarz

Zachowania o charakterze rasistowskim nie są w Stanach Zjednoczonych zjawiskiem marginalnym, ale zwykle dokłada się wiele starań, aby takie przypadki na samym początku ujawniać i piętnować. Sytuacja taka miała miejscu w ostatnim czasie w instytucji, ...

spadek po pacjencie
Niemcy: Czy lekarz może przyjąć spadek po pacjencie? Lekarz

Federalny Trybunał Sprawiedliwości (Bundesgerichtshof) w Karlsruhe orzekł, że pacjent może wskazać lekarza jako swojego spadkobiercę. Zdaniem sędziów Trybunału kodeks etyki lekarskiej czy podobne regulacje nie może ograniczać swobody obywateli w spor...

Dzien Zdrowych Dziasel videonews 1a
Drogi pacjencie, aby uniknąć choroby przyzębia... Pacjent

12 maja będziemy obchodzić Światowy Dzień Zdrowych Dziąseł. Niestety, jak pokazują statystyki, w Polsce choroby dziąseł i przyzębia to bardzo powszechny problem – wyniki badań epidemiologicznych przeprowadzonych w naszym kraju wykazały, że tylko okoł...