Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nietrzeźwy pacjent – to się zdarza

Publikacja:
Nietrzeźwy pacjent – to się zdarza

Nietrzeźwy pacjent – to się zdarza

To sytuacje raczej wyjątkowe, ale czasem zdarza się, że do dentysty przychodzą, niestety, pijani pacjenci. Nie zakładamy od razu, że wszyscy są uzależnieni. To może po prostu oznaczać, że pacjent się boi i „dla kurażu” wypił coś „na odwagę”. Zdarza się to statystycznie częściej mężczyznom niż kobietom, ale nie ma reguły. 

Na początek dowcip:

Przychodzi pijany pacjent do dentysty. Lekarz widzi, że delikwent nie ma siły nawet stać. Nie chcąc zaogniać atmosfery, wraz z asystentką proszą mężczyznę aby usiadł wygodnie na fotelu i otworzył usta. Zdziwiony lekarz mówi: 

 – Panie, pan prawie nie ma zębów! I do tego jest pan kompletnie pijany

 – No, nie mam, nie mam…, ale czy z takiego powodu mam nie pić…?

 

Nie zawsze jest tak śmiesznie. Strach paraliżuje. Jak uniknąć takiego uczucia? Nie wiadomo dlaczego, wciąż w ludziach tkwi przekonanie, że na strach, także ten u stomatologa, jedynym lekarstwem jest alkohol. To nie jest przyjemna sytuacja dla asystentki,  która po przywitaniu pacjenta zaczyna mieć podejrzenia, co do trzeźwości pacjenta. Oczywiście nie ma jednej recepty na to, jak zachować się w gabinecie wobec osoby, która jest pijana lub takiej, od której tylko czuć alkohol. Oto niektóre sugestie:

1.      Zachować spokój, niezależnie od stopnia upojenia pacjentki lub pacjenta.

2.      Grzecznie, ale stanowczo wytłumaczyć, że zabiegu nie będzie. Mniej pijanym, można próbować  wyjaśnić, iż krew nie krzepnie lub coś bardziej „specjalistycznego”.

3.      Nie moralizować o szkodliwości alkoholu.

4.      Cały czas powtarzać, że nie ma co używać takich sposobów na strach, bo teraz wizytyu stomatologa nikomu już nie kojarzą się z bólem.

5.      Jeśli pacjent jest osłabiony, zadbajmy, aby bezpiecznie wrócił do domu.

6.      Podczas kolejnej wizyty już trzeźwego pacjenta, nie wracamy do tematu, chyba, że sytuacja się powtarza kilkakrotnie. Wtedy raczej nie obędzie się bez ratunkowej rozmowy z lekarzem stomatologiem, szefem kliniki. To próba pomocy pacjentowi, ale i własnej załodze.

Oczywiście nie mówimy tu o takiej sytuacji, gdy agresywna osoba demoluje pomieszczenia gabinetu. Wtedy po prostu wzywamy policję.

ab


POWIĄZANE ARTYKUŁY

odchudzanie
Dentistry IQ: pacjent odchudzający się na fotelu dentysty Lekarz

Portal Dentistry IQ podaje, że wraz ze wzrostem odsetka dorosłych Amerykanów zmagających się z nadwagą i otyłością, szybko rośnie zapotrzebowanie na leki odchudzające, takie jak Ozempic (semaglutyd). Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy w USA wypi...

pianino
Rochester: dentysta, pacjent onkologiczny i pianino Lekarz

Wielu lekarzy stomatologów to osoby empatyczne, rozumiejące potrzeby ludzi zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi. Nie może więc dziwić ich zaangażowanie w pomoc innym osobom – nie tylko własnym pacjentom. Przykład takiej postawy przybliżyl...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Romident wystroj gabinetu
Pacjent z dentofobią? Wystrój gabinetu ma znaczenie! Lekarz

Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...

Philips Sonicare webinar implanty artykul 1
Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny [webinar] Asysta

Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...

komunikacja z pacjentem4
Jak poprawić komunikację na linii dentysta – pacjent? Lekarz

Wizyta u dentysty to nie tylko zabieg medyczny – to także interakcja, w której kluczową rolę odgrywa komfort psychiczny pacjenta. Coraz częściej podkreśla się, że skuteczność leczenia stomatologicznego zależy nie tylko od umiejętności dentysty, ale r...

Ewa Rusyan
Pacjent z zaburzeniami odżywiania u dentysty [VIDEO] Lekarz

– Pacjentów z anoreksją rozpoznajemy w gabinecie stomatologicznym relatywnie łatwo. Ale mogą do nas trafić także pacjenci z bulimią – będą to zwykle osoby dorosłe, a nawet starsze. Uszkodzenia zębów będą u nich nie tylko efektem wymiotów, ale także z...

Paulina Pakula
Higienistka i pacjent z cukrzycą. „Edukacja i profilaktyka” Asysta

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy. – W Polsce około 3,5 mln osób ma zdiagnozowaną cukrzycę. Kolejny 1 mln jeszcze o tym nie wie. Dlatego musimy uświadamiać pacjentów, edukować ich i zachęcać do badań profilaktycznych – mówi dypl. h...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

Ukraina
Badanie: jak się ma medyk i pacjent z Ukrainy w Polsce? Lekarz

Fundacja Rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej zbadała, jak przebywający w Polsce Ukraińcy korzystają z polskiego systemu opieki zdrowotnej oraz jak swoją sytuację widzą medycy z krajów Europy Wschodniej, którzy pracują lub starają się o pracę w polskic...