Prowadzenie recepcji stomatologicznej – najczęstsze błędy
Prowadzenie recepcji stomatologicznej – najczęstsze błędy
Coraz większa liczba asystentek stomatologicznych jednocześnie pełni w miejscu pracy funkcję recepcjonistek. Prowadzenie recepcji to niezwykle istotna kwestia w kontekście wizerunku całego gabinetu lub kliniki. To właśnie tam zaczyna kontakt z pacjentem, a jego pierwsze wrażenie może zdecydować o tym, czy zdecyduje się na usługi danej placówki. Przedstawiamy więc listę najczęstszych błędów w funkcjonowaniu recepcji.
Prowadzenie recepcji – możliwe błędy
1. Nieodbieranie telefonów, brak oddzwaniania, nieodpisywanie na maile – choć telefoniczny i mailowy kontakt z pacjentem to jeden z najważniejszych obowiązków asystentki-recepcjonistki, niestety w wielu przypadkach nie jest wykonywany w prawidłowy sposób. Pacjent, który przez kilka godzin nie dodzwoni się do gabinetu lub nie otrzyma stosunkowo szybkiej odpowiedzi na maila, najprawdopodobniej raz na zawsze zrezygnuje z jego usług.
2. Nieodpowiedni strój – choć prowadzenie recepcji wykonywane przez asystentki stomatologiczne nie jest zajęciem stricte medycznym, to jednak niedopuszczalna jest obsługa pacjenta w codziennym, prywatnym ubiorze. Również recepcjonistka powinna nosić służbowy uniform, obowiązkowo czysty i schludny.
3. Obsługa pacjenta w trakcie asystowania lekarzowi – niestety nadal zdarzają się sytuacje, gdy asystentka usłyszy, że do recepcji wszedł pacjent i wychodzi z gabinetu w trakcie wykonywania swoich obowiązków asystenckich, w masce, rękawiczkach czy fartuchu ochronnym. To zarówno błąd wizerunkowy, jak i zachowanie niedopuszczalne ze względów sanitarno-epidemiologicznych.
4. Problemy z komunikacją w języku angielskim – turystyka stomatologiczna w naszym kraju rośnie z roku na rok, więc polskich dentystów odwiedza coraz większa liczba pacjentów zagranicznych. Niemożność porozmawiania z nimi choćby po angielsku to znak braku profesjonalizmu. Dlatego asystentka-recepcjonistka powinna zadbać o swoje kompetencje językowe w tym zakresie.
5. Brak empatii i zrozumienia – wizyta u stomatologa to dla większości pacjentów stresująca sytuacja, wyzwalająca strach, a niekiedy nawet nerwy. Pełny empatii, życzliwości i uśmiechu personel recepcji może pomóc pacjentowi przełamać obawy i rozluźnić się. Z jednej strony usprawnia to proces leczenia, a z drugiej – buduje jego zaufanie do danej placówki. Nie ma lepszego sposobu na utrzymanie pacjenta!
6. Bałagan w dokumentacji i kalendarzu – asystowanie przy zabiegach stomatologicznych wymaga niezwykłej uwagi oraz sumienności. Tych samych cech wymaga prowadzenie recepcji. Trudności w odnalezieniu dokumentacji medycznej żądanej przez pacjenta, bałagan w terminarzu wizyt (np. dwie osoby umówione na ten sam termin) – to wszystko oznaka braku profesjonalizmu. Dlatego podczas rejestracji pacjenta czy przekładania wizyt lepiej jest sprawdzić wszystko dwa razy.
Kultura, pozytywne wrażenie, właściwa forma rozmowy przez telefon – to zdaniem dr Magdaleny Szumskiej podstawy profesjonalnej recepcji w gabinecie stomatologicznym.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Kaszel, zmęczenie, kołatanie serca, zaburzenia węchu i smaku, ale też lęk, depresja i bezsenność - to typowe dolegliwości, z jakimi zmaga się część pacjentów po COVID-19. Mogą one pojawiać się także wtedy, gdy chorzy łagodnie przeszli zakażenie koron...
Dr n. med. Hubert Gołąbek w rozmowie z Dentonetem omawia najczęstsze błędy związane z uzyskiwaniem dostępu do komory zęba podczas leczenia endodontycznego. - Zbyt szerokie otwieranie komory będzie powodowało osłabienie mechaniczne zęba, a zbyt małe -...
- Nie spieszmy się - mówi krótko o najczęstszych błędach dotyczących płukania podczas leczenia kanałowego lek. dent. Ewa Dudkiewicz. To właśnie pozorna oszczędność czasu przy płukaniu kanałów ma wpływ na późniejsze efekty leczenia. ...
– Leczenie ortodontyczne seniorów najczęściej przeprowadza się jako przygotowanie do leczenia protetycznego – mówi prof. dr hab. n. med. Ewa Czochrowska, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalistka ortodoncji, prezes Polskiego Towar...
Recepcja w gabinecie stomatologicznym to miejsce, w którym pacjent ma pierwszy kontakt z zespołem – i często właśnie od pierwszej rozmowy z recepcjonistką zależy, jakie wrażenie wyniesie z całej wizyty. Zadania recepcjonistki są wyjątkowo odpowiedzia...
Na targach Warsaw Dental Medica Show odbywających się w dniach 7–9 września 2023 roku w podwarszawskim Ptak Expo został premierowo zaprezentowany nowy moduł usługi Vee Health Suite – sztucznej inteligencji w obsłudze telefonicznej, dedykowanej branży...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Okręgowa Rada Lekarska w Krakowie alarmuje, że prowadzenie stażu podyplomowego lekarzy dentystów staje się nieopłacalne. Podmioty prowadzące staże obciążone są nie tylko kosztami wynagrodzenia lekarza, ale także kosztami związanymi z organizacją staż...
Pobieżne przekazywanie pacjentowi informacji, stosowanie zbyt specjalistycznej nomenklatury, nieuwzględnianie czynników ekonomicznych przy rekomendowaniu pacjentowi konkretnych produktów – to najczęstsze błędy popełniane przez higienistki stomatologi...
– Wydaje mi się, że najczęstszym błędem jest analiza okluzji w nawykowym zwarciu. Każdy z nas ma to nawykowe zwarcie, ale u kilkunastu procent populacji jest ono tym, co nazywamy centralną okluzją, czyli sytuacją, kiedy stawy są w relacji centralnej ...
Nieprawidłowa technika, nieodpowiednia szczoteczka, zbyt krótki czas poświęcany na szczotkowanie – to najczęstsze błędy popełniane przez pacjentów podczas domowej higieny jamy ustnej. – Myślę, że największym problemem jest kwestia techniki i czasu – ...