Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Jak zmotywować pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej?

Publikacja:
Jak zmotywować pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej?

Jak zmotywować pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej?

O tym, że odpowiednia higiena jamy ustnej jest kluczem do zachowania zdrowia i urody zębów wiedzą wszyscy, przynajmniej w teorii. Gorzej jest jednak z przekładaniem tej wiedzy na czyny. Jak asystentka lub higienistka stomatologiczna może więc zmotywować pacjenta do przestrzegania zasad higieny? Podpowiadamy.

Każda asystentka lub higienistka stomatologiczna spotkała się kiedyś z pacjentem, który pomimo fachowego przekazania wiedzy dotyczącej higieny jamy ustnej nie wprowadził tych zasad w życie, co wychodziło na jaw podczas kolejnej wizyty. Aby zapobiec takim sytuacjom, warto w odpowiedni sposób motywować pacjentów do przestrzegania reguł higieny. Może w tym pomóc kilka prostych trików.

1. Sfotografowanie uzębienia pacjentów

Potężnym narzędziem w motywowaniu pacjentów do właściwej higieny jamy ustnej może być aparat fotograficzny. Za jego pomocą warto zrobić zdjęcie jamy ustnej pacjenta przed podjęciem leczenia czy przeprowadzeniem zabiegów estetycznych oraz już po ich zakończeniu, a następnie pokazać je pacjentowi. To swoiste spojrzenie z boku może uświadomić mu, jak wyglądały jego zęby przedtem, a jak wyglądają teraz i spowodować, że będzie dbał o higienę jamy ustnej, aby nigdy nie dopuścić już do takich zaniedbań.

2. Leczenie kosztuje

Nie oszukujmy się – wydanie kilku tysięcy złotych na ewentualne leczenie implantologiczne nie należy do przyjemności. Trzeba więc uświadomić pacjenta, że lepiej, a również taniej, jest zapobiegać niż leczyć. Oczywiście nie wolno przyjąć tonu straszenia pacjenta ewentualnymi wydatkami, ale w lekkiej, żartobliwej formie powiedzieć mu, że kilka szczoteczek i roczny zapas pasty do zębów kosztują mniej niż implant czy licówka.

3. Bądź profesjonalistką

Każdy pacjent przychodzący do gabinetu stomatologicznego oczekuje profesjonalizmu od całego personelu. Profesjonalizm przejawia się nie tylko w przeprowadzonym leczeniu, ale również formie i zakresie przekazywanej pacjentom wiedzy. Motywacją do zachowania prawidłowej higieny jamy ustnej mogą być więc rzeczowe, sprawdzone wiadomości dotyczące skutków ewentualnych zaniedbań. Wiadomości te należy przekazywać pacjentom z uwzględnieniem ich ogólnego stanu, np. kobietom w ciąży uświadamiać, że próchnica może wpływać na niską masę urodzeniową dziecka, a osobom po przebytym zawale – że chore zęby odbijają się również na kondycji serca.

4. Gadżety dla najmłodszych

W myśl powiedzenia, że „czym skorupka za młodu nasiąknie…” szczególną uwagę należy przykładać do higieny jamy ustnej u dzieci. W zmotywowaniu ich do regularnego, prawidłowego mycia zębów mogą pomóc kolorowe gadżety, takie jak naklejki, książeczki, notesiki, szczoteczki do zębów przystosowane do ich wieku, próbki smakowych past do zębów. Dzięki temu higiena jamy ustnej będzie im kojarzyła się z wesołą i przyjemną zabawą, więc wzrośnie prawdopodobieństwo, że będą o niej pamiętać.

Praca z pacjentem w praktyce stomatologicznej to nie tylko praca przy unicie. To także praca dotycząca edukacji pacjentów oraz ich motywacji – aby nie bali się leczenia, rozumieli jego potrzebę i korzyści z tego wynikające. – Lekarz dentysta pracuje z pacjentem na trzech polach. To ciało, umysł i rzeczywistość – mówi Kamil Kuczewski, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Elzbieta Dembowska videonews PTP
Rola higieny jamy ustnej w profilaktyce i leczeniu chorób dziąseł Asysta

– Higiena jamy ustnej ma fundamentalne znaczenie dla zachowania zdrowia dziąseł, a także dla procesu leczenia wszystkich stadiów zapalenia przyzębia. Jest to baza, od której możemy startować z pacjentem w konstruowaniu złożonych planów leczenia. Jeśl...

Katarzyna Ostrowska
Instruktaż higieny jamy ustnej – na co zwrócić uwagę? Asysta

Na co higienistka powinna zwrócić największą uwagę w instruktażu higieny jamy ustnej? – Najważniejszym aspektem jest kwestia uświadomienia pacjentowi, jaki jest jego prawdziwy poziom higieny jamy ustnej, czyli gdzie są obszary najczęściej pomijane, g...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej
Inflacja: Polacy oszczędzają na produktach do higieny jamy ustnej Lekarz

Produkty przeznaczone do higieny jamy ustnej zdrożały w sklepach średnio o 6,5% rok do roku. Najbardziej poszły w górę ceny płynów do płukania, bo o ponad 11%. Na drugim miejscu znalazły się pasty do zębów – wzrost o przeszło 7%. Szczoteczki podrożał...

higiena jamy ustnej4
Luki w nawykach higieny jamy ustnej Amerykanów Asysta

Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w ostatnim czasie przez sieć klinik stomatologicznych Risas Dental and Braces, wielu mieszkańców Stanów Zjednoczonych nie chodzi regularnie do dentysty i nie dość dobrze dba o codzienną higienę jamy u...

szczoteczki miedzyzebowe
Szczoteczki międzyzębowe niezbędne do higieny jamy ustnej Asysta

Prof. Denis Bourgeois – profesor stomatologii na Uniwersytecie w Lyonie, ekspert WHO ds. zdrowia jamy ustnej, jeden z pionierów badań dotyczących profilaktyki chorób jamy ustnej – po raz kolejny podkreślił, że szczoteczki międzyzębowe są niezbędnym a...

Joanna Juszczyk
Holistyczne podejście do higieny jamy ustnej – czym jest? Asysta

Indywidualny instruktaż higieny to tylko część holistycznej opieki nad zdrowiem jamy ustnej u każdego pacjenta. – Prowadząc wywiad na początku wizyty higienizacyjnej musimy spojrzeć na pacjenta całościowo, np. z jakimi chorobami się zmaga i jakie lek...

Philips webinar
Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej [webinar] Asysta

Firma Philips Sonicare zaprasza na webinar "Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej", który odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia o godz. 20:30. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Jolanta Bartoszuk - higienistka stomatologiczna z wiel...

Anna Makowka
Najczęstsze błędy w instruktażu higieny jamy ustnej Asysta

Pobieżne przekazywanie pacjentowi informacji, stosowanie zbyt specjalistycznej nomenklatury, nieuwzględnianie czynników ekonomicznych przy rekomendowaniu pacjentowi konkretnych produktów – to najczęstsze błędy popełniane przez higienistki stomatologi...

Dominika Jordan
Motywacja pacjenta do higieny jamy ustnej. Jak robić to dobrze? Asysta

Motywowanie pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej to jedno z głównych zadań profilaktycznych w codziennej pracy higienistek stomatologicznych. – Motywację należy traktować jako bodziec do tego, by pacjent przekształcił ją w długotrwały nawyk –...