Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej
Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej
– Świadomość i wiedza higienistek w zakresie recesji dziąsłowych pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę – mówi dr n. med. Bartłomiej Górski, jeden z wykładowców tegorocznej konferencji ASYSDENT. Jego wykład dotyczyć będzie roli higienistek w profilaktyce oraz leczeniu recesji dziąsłowych.
Jaką rolę pełnią higienistki w leczeniu recesji dziąsłowych?
Dr n. med. Bartłomiej Górski: Recesje dziąseł są bardzo złożonym tematem. Uważam, że w przypadku higienistek i ich roli w prowadzeniu pacjentów z takim problemem należy położyć nacisk na dwa zagadnienia. Pierwszym jest niewłaściwa higiena jamy ustnej pacjentów, a w konsekwencji – choroby dziąseł i przyzębia prowadzące do utraty tkanek miękkich i twardych. Drugi aspekt to recesje wiążące się z przewlekłym urazem, który pojawić się może u osób przestrzegających zasad higieny jamy ustnej – w tym wypadku przez niewłaściwą technikę szczotkowania lub nieadekwatne akcesoria dochodzi do powstania recesji dziąsłowych.
W pierwszym przypadku zadaniem higienistki jest przede wszystkim klarowne przedstawienie prawidłowej techniki oczyszczania zębów oraz pomoc w doborze szczoteczki do zębów i przyrządów do higieny przestrzeni międzyzębowych oraz innych trudno dostępnych miejsc. Higienistka powinna także motywować pacjenta do regularnych zabiegów higienizacyjnych i kontrolować efekty takiego instruktażu w odpowiednich przedziałach czasu.
W przypadku drugiej grupy pacjentów problemem nie jest motywacja, ale utrwalone złe nawyki dotyczące techniki oczyszczania zębów. W związku z tym ważne jest uświadomienie pacjentom niekorzystnego wpływu takich zabiegów higienicznych na ich przyzębie, odpowiednia korekta i kontrola potwierdzająca zmianę codziennych nawyków higienicznych pacjentów. Jest to bardzo istotne, bo to właśnie ta grupa pacjentów często kwalifikuje się do zabiegów chirurgicznych i prawidłowa technika szczotkowania jest warunkiem zachowania efektów zabiegu
Profilaktyka i faza podtrzymująca po zabiegu – czy to właśnie w tych obszarach higienistki mają możliwość bardzo dużego wpływu na leczenie pacjenta?
– Oczywiście rola higienistek w tym zakresie jest bardzo duża. Wykwalifikowana higienistka udziela pacjentowi wskazań dotyczących postępowania bezpośrednio po zabiegu chirurgicznym, jak również w ciągu najbliższych dni. Jako ważne ogniwo zespołu stomatologicznego higienistka kontroluje przebieg gojenia, usuwa szwy, wykonuje dokumentację fotograficzną, jak również udziela instruktażu higieny jamy ustnej, który w przypadku pacjentów po zabiegach z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej należy odpowiednio zmodyfikować w zależności od indywidualnej oceny pacjenta oraz przeprowadzonej interwencji.
W dalszej części fazy podtrzymującej bardzo istotne jest kontrolowanie stanu higieny pacjenta, jego zdolności i motywacji dotyczących utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej w odpowiednich odstępach czasu. Skuteczna motywacja pacjenta, dostrzeżenie popełnianych przez niego błędów, korekty dotyczące stosowanych szczoteczek czy past do zębów – w zależności od stanu tkanek twardych i miękkich, który wykazuje pewną dynamikę na przestrzeni lat – są bardzo ważne, żeby uzyskać optymalne efekty leczenia.
Podczas konferencji ASYSDENT 2020 wygłosi Pan wykład dotyczący roli higienistek w leczeniu recesji dziąsłowych. Będzie Pan chciał zachęcić higienistki do pewnych działań, a może przestrzec przed błędami?
– Współpraca z higienistką jest dla każdego periodontologa bardzo ważna. Aby była jak najbardziej owocna, wymaga dużej wiedzy oraz świadomości higienistek stomatologicznych. Przekazanie optymalnej wiedzy może przełożyć się na znajomość podstawowych zabiegów z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej oraz schematów postępowania z pacjentem z recesjami dziąseł w zakresie profilaktyki i po zabiegu chirurgicznym w gabinecie higieny stomatologicznej. Świadomość i wiedza higienistek w tym zakresie pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie optymalnej kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę. Celem wykładu będzie więc zachęcenie higienistek do zdobywania wiedzy na temat tej problematyki, co umożliwi im sprawne, pozbawione błędów prowadzenie pacjentów z recesjami dziąsłowymi.
Dr n. med. Bartłomiej Górski ukończył kierunek lekarsko-dentystyczny na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W 2015 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk medycznych w zakresie stomatologii, a w 2016 r. tytuł specjalisty w dziedzinie periodontologii. Od początku pracy zawodowej związany z Zakładem Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Więcej informacji o konferencji ASYSDENT 2020 oraz formularz zakupu biletów można znaleźć na stronie https://asysdent.pl/. Zapraszamy! Sprawdźcie też, co o ubiegłorocznej konferencji ASYSDENT mówiły uczestniczki!
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Najlepsze studia stomatologiczne w Polsce prowadzone są na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie – wynika z rankingu Perspektywy 2025. Najlepsze uczelnie o profilu strice medycznym to ex aequo Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Medyczny w Łod...
Bulimia – jedno z najczęściej występujących zaburzeń odżywiania – niesie ze sobą poważne następstwa zarówno ogólnoustrojowe, jak i stomatologiczne. Ze względu na bezpośredni kontakt struktur jamy ustnej z kwasem żołądkowym, skutki tego schorzenia w o...
Na niektórych wiejskich obszarach stanu Michigan pacjenci czekają na wizytę u higienistki stomatologicznej… od 3 do 5 lat. Jest to efekt niedoboru wykwalifikowanych higienistek w tym regionie Stanów Zjednoczonych. Zaradzić temu chce Northern Michigan...
Cofanie się dziąseł – czyli recesja dziąseł – to problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak nadwrażliwość zębów, próchnica korzeni czy choroby przyzębia. Wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy z jego istnienia aż ...
Praca w zawodach medycznych – również w profesji asystentki i higienistki stomatologicznej – wiąże się z odpowiedzialnością, intensywnym tempem i bliskim kontaktem z pacjentem. To wszystko sprawia, że osoby pracujące w sektorze ochrony zdrowia należą...
26 września o godz. 19:00 odbędzie się organizowany przez firmę GSK webinar "Współczesna ortodoncja z Sensodyne, Parodontax, Corega – przecież to takie proste". Poprowadzi go hig. stom. Mateusz Kulik, który m.in. przedstawi opisy przypadków pacjentów...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Prof. Renata Górska – założycielka Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego – otrzymała nagrodę specjalną w konkursie „Perspektywy Medycyny 2023” za „wkład w edukację medyczną, wykształcenie wielu pokoleń lekarzy dentystów i specjalistów periodonto...
Kieszonki dziąsłowe to przestrzenie między zębami a dziąsłami, które u zdrowych osób mają głębokość od 0,5 mm do 3 mm. Jeżeli jednak na skutek różnych czynników dochodzi do rozwoju stanu zapalnego, kieszenie dziąsłowe pogłębiają się – do 4 mm i więce...
Zaczerwienienie dziąseł, krwawienie – zarówno samoistne, jak i podczas szczotkowania lub nitkowania, obecność pogłębionych kieszonek przyzębnych – m.in. na te objawy powinna zwracać uwagę higienistka stomatologiczna w kontekście diagnostyki zapalenia...
We wtorek 8 listopada o godz. 20:30 odbędzie się webinar „Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej”, który poprowadzi Jarosław Czubak - asystent stomatologiczny, wieloletni współpracownik m.in. specjalistów endodoncji i implantologii....