Jak nie wkurzać swojego szefa?
Jak nie wkurzać swojego szefa?
Niedawno pisaliśmy o tym, co denerwuje pacjentów w zachowaniu asystentek. Dziś zwrócimy uwagę na to, co może być źle widziane przez stomatologów.
Nieznajomość procedur oraz instrumentarium
Nikt nie jest chodzącą encyklopedią i to oczywiste, że można czegoś nie wiedzieć. W tym punkcie chodzi jednak o nieznajomość podstaw – narzędzi, środków medycznych czy zasad postępowania, dezynfekcji itp. To zrozumiałe, że asystentka, która jest dopiero przyuczana do zawodu, może nie wiedzieć wszystkiego i może nie pamiętać pewnych procedur. Gorzej, jeśli brakiem wiedzy wykazuje się osoba z kilkuletnim doświadczeniem w zawodzie i z odpowiednim wykształceniem. To trochę tak, jakby informatyk nie potrafił obsługiwać komputera. Chcąc znaleźć lub utrzymać pracę w zawodzie, trzeba dbać o wiedzę i znajomość procedur medycznych.
Brak chęci nauki i rozwoju
Szef wysyła Cię na szkolenie, a Ty kręcisz nosem? Ciągła edukacja w zawodzie asystentki jest bardzo ważną sprawą. Wiedza zdobyta w szkole może nie wystarczyć, aby fachowo wykonywać swoją pracę. Tym, czego może wymagać pracodawca, jest rozwój wiedzy oraz tak zwanych umiejętności miękkich. Jeśli stomatolog, z którym pracujesz, wprowadza nowe metody leczenia lub wyposaża gabinet w nowy sprzęt, warto poszerzyć swoją wiedzę, aby nadążyć za nim. Inwestycja w szkolenie, rozwijające np. umiejętności komunikacyjne, również jest opłacalna. To pomoże nie tylko w pracy z pacjentem, ale również kontakcie z pracodawcą. Jeśli szef nie wysyła Cię na szkolenia, może warto mu to kiedyś zaproponować?
Zły kontakt z pacjentem
Jeśli asysta ma być wizytówką gabinetu stomatologicznego, to oczywiście powinna przede wszystkim dobrze traktować pacjenta. Dobre wrażenie zaczyna się od pierwszego kontaktu – czy to telefonicznego, czy w momencie kiedy pacjent wejdzie do gabinetu. Tu ma znaczenie wygląd, sposób rozmowy, takt. W trakcie zabiegu liczy się delikatność wobec pacjenta, a więc to, czy swoim zachowaniem nie sprawiasz mu dodatkowego i niepotrzebnego bólu. Nawet jeśli masz zły humor, pacjent nie jest temu winien.
Niedokładność
Zawód asystentki jest zawodem odpowiedzialnym. Od tego, jak wykonujesz swoje zadania, zależy bezpieczeństwo i zdrowie pacjenta. Dlatego dbaj o dokładne czyszczenie i dezynfekcję narzędzi oraz sprzętu stomatologicznego. Sprawdzaj też sprzęt przed zabiegiem – czy działa, czy są wszystkie niezbędne preparaty i narzędzia. Zawsze też pamiętaj o własnej higienie w pracy, a więc o dokładnym myciu rąk, noszeniu rękawiczek, fartucha itp. Równie ważną rzeczą, choć może nie tak oczywistą, są włosy – jeśli masz długie, niech zawsze będą związane i ukryte pod czepkiem.
Niesłuchanie lekarza
W trakcie zabiegu stomatolog jest szefem, a Twoim zadaniem jest pomaganie mu w pracy i ułatwianie jej. Jeśli dentysta prosi Cię o zrobienie lub poprawienie czegoś – niezwłocznie zareaguj. Jednak skoro masz być prawdziwą pomocą, ucz się takiej współpracy, aby podawać mu to, czego potrzebuje, zanim Ci o tym powie. Oczywiście to wymaga doświadczenia i zgrania się, a także uważnej obserwacji tego, co dzieje się w trakcie zabiegu.
Nawet jeśli dopiero zaczynasz pracę, pytaj stomatologa, z którym będziesz pracować, jakie ma wobec Ciebie oczekiwania oraz jaki ma styl pracy. Ewentualne uwagi rozważajcie po zabiegu. I tu niezwykle ważna jest jedna rzecz: zapamiętuj, co pracodawca do Ciebie mówi, możesz nawet zapisywać jego uwagi i oczekiwania lub poprosić go o ustalenie zakresu obowiązków. Dzięki temu unikniecie sytuacji konfliktowych.
Oczywiście te punkty nie dotyczą wszystkich asystentek. Coraz częściej osoby pracujące w tym zawodzie są świadome tego, jak ważna jest ich praca. Jednak jeśli odnajdujesz się w którymś punktów, być może jest to sygnał do zmiany. Możesz również porozmawiać ze swoim pracodawcą i poprosić go o uwagi na temat tego, co możesz poprawić w swojej pracy. Nie po to, żeby się przygnębić, ale po to, żeby Twoja praca była przyjemniejsza, bardziej efektywna oraz bezpieczniejsza dla pacjenta.
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Leczeniem stomatologicznym (czytaj: przede wszystkim wykonywaniem ekstrakcji) przez długie wieki zajmowali się m.in. kowale i duchowni, ale już kilkaset lat temu wyodrębnił się zawód lekarza dentysty we współczesnym rozumieniu tego słowa (np. Pierre ...
Koferdam cieszy się coraz większą popularnością. Obecnie na polskim rynku wielu producentów oferuje koferdam w różnych rodzajach. Na wzrost jego popularności ma wpływ między innymi coraz większa ilość warsztatów i szkoleń, na których prowadzący używa...
Klątwa wiedzy - czy ten termin jest dla Ciebie znajomy? Pewne rzeczy, które wydają się oczywiste, umykają nam w codziennej pracy. Webinar „Metamorfoza uśmiechu. Posłuchaj głosu swojego pacjenta” pomoże Tobie i Twojemu pacjentowi spojrzeć na noszenie...