Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Pacjenci chcą wiedzieć, jak dbasz o ich bezpieczeństwo w gabinecie

Publikacja:
Pacjenci chcą wiedzieć, jak dbasz o ich bezpieczeństwo w gabinecie

Pacjenci chcą wiedzieć, jak dbasz o ich bezpieczeństwo w gabinecie

Najnowsze badanie przeprowadzone przez amerykańską organizację Dental Assisting National Board (DANB) wskazuje, że pacjenci bardzo doceniają kontrolę zakażeń w praktykach stomatologicznych. Jednocześnie wielu z nich chciałoby uzyskać więcej informacji na temat stosowanych procedur bezpieczeństwa.

Choć od początku pandemii COVID-19 minęło już ponad pięć lat, nie oznacza to, że pacjenci obecnie mniej obawiają się o swoje bezpieczeństwo podczas leczenia stomatologicznego.

Z badania przeprowadzonego wśród 1000 osób wynika, że aż 98% ankietowanych uważa, iż instrumentarium i całe praktyki powinny być dokładnie dezynfekowane pomiędzy wizytami pacjentów. Chociaż 57% respondentów wyraża obawy dotyczące bakterii i wirusów w gabinecie, dobrą wiadomością jest, że 76% czuje się komfortowo, odwiedzając dentystę, a 94% ufa swojemu stomatologowi w kwestii właściwej sterylizacji narzędzi.

Czy pacjenci wiedzą o Twoich protokołach bezpieczeństwa?

Dla zespołów stomatologicznych wiedza o procedurach chroniących personel i pacjentów przed zakażeniami jest oczywista. Ale czy pacjenci są tego świadomi? Niekoniecznie – tylko co czwarty pacjent (28%) deklaruje, że personel gabinetu informował go, w jaki sposób przebiega sterylizacja i kontrola zakażeń. Jednocześnie więcej niż połowa ankietowanych (52%) chciałaby porozmawiać na ten temat ze swoim zespołem stomatologicznym.

Czy Ty udzielasz swoim pacjentom informacji w tym zakresie? Jeśli nie, tracisz szansę nie tylko na omówienie dla nich ważnego tematu, ale także na potencjalne korzyści marketingowe dla gabinetu.

Jak informować pacjentów o procedurach bezpieczeństwa i higieny?

Poza rozmową istnieje kilka prostych sposobów, które mogą skutecznie odpowiadać na potrzeby pacjentów w tym zakresie.

Pokaz procedur w obecności pacjenta – np. prawidłowe mycie rąk, zakładanie i zdejmowanie rękawiczek oraz masek przed pacjentem.

Oznakowanie gabinetu – w salach zabiegowych można umieścić tabliczki z informacją, np. „Ten gabinet został zdezynfekowany dla Twojego bezpieczeństwa!”.

Prezentacja kwalifikacji personelu – w recepcji warto wyeksponować certyfikaty uzyskane przez higienistki i asystentki stomatologiczne w zakresie kontroli zakażeń i zgodności z obowiązującymi przepisami.

Podstrona na stronie internetowej gabinetu – informacje o standardach higieny i sterylizacji warto zamieścić także online; dodatkowo należy przeszkolić personel, by potrafił krótko i jasno wyjaśnić pacjentom stosowane środki bezpieczeństwa.

Chociaż zespoły stomatologiczne codziennie stosują procedury i środki ostrożności, pacjenci mogą nie być w pełni świadomi całego zakresu działań. Docenią każdą inicjatywę w zakresie komunikacji i informacji o bezpieczeństwie, jakie im zapewniacie. Transparentność w tym obszarze to także sposób na wyróżnienie praktyki na tle konkurencji.

Dezynfekcja unitu stomatologicznego wymaga specyficznego podejścia ze strony członków zespołu pracującego w gabinecie. Innych preparatów należy bowiem używać do dezynfekcji tapicerowanej części fotelowej, innych – do dezynfekcji części technicznych, a jeszcze innych – do systemów ssących. Mówi o tym dr n. med. Małgorzata Bartoszcze-Tomaszewska, specjalistka chirurgii stomatologicznej, wieloletni pracownik Katedry Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zajmująca się również periodontologią i stomatologią estetyczną, członek Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Laserowej, pasjonatka profilaktyki stomatologicznej.

Źródła: https://www.dentistryiq.com/

https://www.danb.org/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

napoje energetyczne
Energetyki tylko dla dorosłych? Posłowie chcą zmian Lekarz

Grupa posłów PiS i niezrzeszonych przygotowała projekt nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, zgodnie z którą wprowadzony miałby zostać całkowity zakaz sprzedaży napojów energetycznych dzieciom i młodzieży poniżej 18. roku życia. O szkodliwości po...

USA
Bezpieczeństwo w gabinecie, zwolnienie i kara dla dentystów Lekarz

W wyniku dochodzenia prowadzonego przez Departament Pracy USA właściciele praktyki dentystycznej w Teksasie muszą zapłacić 15 700 dolarów zaległego wynagrodzenia pracownicom, które zostały bezprawnie zwolnione za podniesienie kwestii bezpieczeństwa w...

bezpieczenstwo lekarzy
Bezpieczeństwo medyków – postulaty NIL do minister zdrowia Lekarz

Ściganie gróźb karalnych wobec personelu medycznego z urzędu, zastrzeżenie danych osobowych lekarzy i innych zawodów medycznych w rejestrach publicznych, opracowanie ogólnopolskiej procedury zgłaszania agresji i szybkiego reagowania służb – to tylko ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
kontrola sanepidu w gabinecie
Kontrola Sanepidu w gabinecie. Co trzeba wiedzieć? Lekarz

Na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego opublikowano wskazówki dla przedsiębiorców i usługodawców podlegających kontroli sanitarnej – zaliczają się do nich m.in. lekarze dentyści. GIS przypomina, kto może przeprowadzać kontrolę i czego można się...

medycyna
NIL i RPP chcą razem chronić pacjentów przed szarlatanerią Lekarz

Łukasz Jankowski – prezes Naczelnej Rady Lekarskiej – spotkał się z Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem. Obie instytucje chcą bliżej współpracować w dwóch istotnych kwestiach: walce z tzw. szarlatanami oraz uporządkowaniu kwestii nadzo...

udostepnianie danych
Obywatele UE nie chcą udostępniać danych medycznych Lekarz

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Europejską Organizację Konsumentów, wielu mieszkańców państw Unii Europejskiej jest co najmniej sceptycznych w kwestii udostępniania swoich danych medycznych. Obywatele UE są bardziej ostrożni w dawaniu wglą...

NIL Konferencja
Bezpieczeństwo leczenia - projekt ustawy samorządu lekarskiego Lekarz

W samorządzie lekarskim powstał projekt ustawy o bezpieczeństwie leczenia. Oparty jest na trzech filarach - szybkiej ścieżce kompensacji w przypadku zdarzeń niepożądanych i powikłań, rejestrze zdarzeń niepożądanych umożliwiającym analizy i wyciąganie...

Karolina Kopciewicz Kozicka Zwiazek news
Związek Zawodowy Higienistek: edukacja, prawo, bezpieczeństwo Asysta

Dbałość o odpowiedni poziom edukacji higienistek stomatologicznych i bezpieczeństwo wykonywanego zawodu, uczestniczenie w tworzeniu aktów prawnych dotyczących profesji higienistki, troska o zdrowie psychiczne przedstawicielek zawodu – to tylko część ...