Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

Odpowiednie kwalifikacje zawodowe, szczególna więź zaufania między lekarzem a pacjentem, tajemnica zawodowa czy zastosowanie etyki zawodowej to kwestie regulowane Konstytucją RP. Jest jednak w praktyce stomatologa jeszcze jeden rodzaj zaufania – pomiędzy personelem, który ze sobą współpracuje. Jakie znaczenie ma zaufanie w budowaniu i zarządzaniu zespołem stomatologicznym oraz jak wpływa na sukces komercyjny gabinetu wyjaśniają Patrycja Rabińska oraz Marta Wojciechowska, konsultantki firmy doradczej CMC Group.

Kiedy pacjent przekracza próg, za którym czeka go fotel dentystyczny, chce mieć pewność, że czeka na niego również zespół profesjonalistów.

– Lubię to uczucie, gdy wiem, że znalazłam się w dobrych rękach. To mnie uspokaja. Źle czuję się w miejscu, gdzie w powietrzu wisi napięcie, gdy stomatolog i jego współpracownicy nie dogadują się. Mam wtedy ochotę wstać i wyjść, bo obawiam się, że odbije się to na moich zębach oraz portfelu – napisała respondentka w jednej z anonimowych ankiet przeprowadzonych przez CMC Group w lutym tego roku.

Podobne odczucia ma większość pacjentów placówek stomatologicznych. Nierzadko zestresowani samą wizytą nie potrzebują dodatkowego ładunku złych emocji powodowanych nieodpowiednią atmosferą w zespole.

Na czym polega zarzadzanie zaufaniem?
Zarządzanie zaufaniem to stosunkowo nowa tendencja w naukach o zarządzaniu, oparta na ocenie wiarygodności samego siebie, współpracowników, kontrahentów i klientów.

– Zarządzanie oparte na zaufaniu, to nic innego jak zobowiązanie do wzajemnego, szczerego wspierania się w pełnieniu swojej roli oraz realizacji zadań na rzecz organizacji, dla której wszyscy razem pracują – mówi Patrycja Rabińska, coach i doradca biznesowy CMC Group.
Uczciwość, lojalność i prawdomówność stanowią tu fundamentalne wartości.

Niezależnie, czy mówimy o dużej klinice czy o kilkuosobowym zespole – zaufanie jest podstawą kultury organizacyjnej. To wyznacznik jakości nie do podrobienia. Jeżeli pacjenci od progu widzą krzywe spojrzenia rzucane sobie przez personel, większość z nich myśli wtedy: „to niepoważne, więcej tu nie przyjdę”. By do takich sytuacji nie dopuścić, zarówno lekarze stomatolodzy, jak i personel muszą umieć na sobie polegać. Kto komu ma więc zaufać? Szef współpracownikom, czy może odwrotnie? Jakie korzyści i dla kogo płyną z takiej relacji?

Wespół w zespół
– O prawdziwym zaufaniu możemy mówić w sytuacji, kiedy jedna strona zaufa drugiej pod pewnym względem, nawet wtedy, gdy występuje niepewność, nieprzewidywalność oraz ryzyko. Cechy bardzo typowe dla usług stomatologicznych – tłumaczy Marta Wojciechowska, coach i psycholog motywacyjny CMC Group. Zaufanie zawsze musi być obustronne: szef–współpracownicy.

– Wyobraźmy sobie zespół, który świetnie ze sobą współpracuje, który szczerze i otwarcie mówi o wyzwaniach i problemach. Zespół, który przychodzi do szefa z każdym innowacyjnym pomysłem, chce eksperymentować z nowymi rozwiązaniami, przejawia prawdziwe zaangażowanie. Taka postawa przekłada się na funkcjonowanie gabinetu, wysoką satysfakcję pacjentów, minimalizuje rotację w zespole, a to z kolei wpływa bezpośrednio na wynik finansowy danej praktyki – wyjaśnia Marta Wojciechowska. – Takie zachowanie personelu jest jednak możliwe wyłącznie, jeśli zostanie obdarzony zaufaniem i opieką. Będzie to podstawą do jego samodzielności i odwagi działania, bez której rozwój praktyki będzie ubogi – dodaje Wojciechowska.

Jednak, jak to zwykle bywa, jeśli chce się stworzyć coś wartościowego, potrzeba na to czasu. Nie wystarczy pomyśleć: „Chcę mieć dobry, zaufany zespół”. Budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest procesem rozłożonym w czasie. Często zanim cel zostanie osiągnięty, trzeba przejść proces tzw. docierania się, przełknąć kilka porażek, rozstań, a nawet łez. Budowa organizacji opartej na zaufaniu wymaga też zaangażowania całego zespołu, bez wyjątków. Dodatkowo jest to proces bardzo dynamiczny, który zmienia się wraz z rozwojem relacji współpracowników. Początki bywają trudne, zwłaszcza w gabinecie stomatologicznym, gdzie często na barkach jednego lekarza spoczywa odpowiedzialność za funkcjonowanie całego gabinetu, kwestie formalne, organizacyjne, a przede wszystkim za zdrowie i relacje z pacjentami, którzy mają to do siebie, że zmieniają czas wizyt lub chcą umawiać wizyty natychmiastowe, co jest zupełnie naturalne.

Czym zaowocuje ten długotrwały proces tworzenia zespołu opartego na zasadzie zaufania? Przede wszystkim trwałą, wartościową relacją, a także identyfikacją wszystkich pracowników z marką. A także wysoką jakością usług i instytucją, która uczciwie pracuje na prawdziwy sukces.

 

Źródło: CMC Group

CMC Group jest firmą specjalizującą się w coachingu, mentoringu oraz consultingu sektora medycznego. Misją CMC Group jest wspieranie prywatnych praktyk lekarskich, w tym przede wszystkim gabinetów stomatologicznych, projektowanie rozwiązań, które powodują osiąganie wysokich wyników biznesowych. Filozofia firmy polega na przekonaniu, że siła i sukces organizacji oparte są na indywidualnych talentach, dlatego rolą CMC Group jest wsparcie w odkrywaniu naturalnego potencjału każdego członka zespołu po to, aby wspólnie jako zespół osiągał ponadprzeciętne rezultaty.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

profilaktyka zakażeń - Dentonet.pl
"Edukacja personelu kluczem profilaktyki chorób zakaźnych" Asysta

– Edukacja personelu medycznego, który będzie dalej przekazywał swą wiedzę pacjentom, jest jednym z kluczowych elementów profilaktyki chorób zakaźnych, nie tylko pochodzenia wirusowego – mówi dr. hab. n. med. Tomasz Dzieciątkowski, wykładowca Konfere...

Współpraca dentysty z technikiem kluczem do sukcesu leczenia [webinar] Lekarz

Już w najbliższy wtorek (23 czerwca) zapraszamy na webinar "Tworzymy uśmiechy - stwórzmy też dialog – rozmowa lekarza protetyka z technikiem dentystycznym. Jak efektywnie współpracować na linii dentysta – technik dentystyczny" organizowany przez firm...

koronawirus - Dentonet.pl
Kwarantanna dla lekarza i pozostałego personelu gabinetu? Lekarz

Czy personel gabinetu stomatologicznego oraz pacjenci, którzy zostali przyjęci po pacjencie w tym samym dniu, u którego wykryto wirusa SARC-CoV-2, zostaną skierowani na kwarantannę? Takie pytanie przedstawiła Komisja Stomatologiczna Okręgowej Rady Le...

ROZWIŃ WIĘCEJ
"Marka lekarza dentysty pomaga zdobyć zaufanie pacjentów" Lekarz

Wypracowana przez lekarza dentystę marka bardzo pomaga zdobyć zaufanie pacjentów – mówi Anna Kuśnierczak – lekarz stomatolog, dyplomowany lekarz medycyny estetycznej, znana również jako Stomatolog Dobra Rada. Już w najbliższą sobotę (16 maja) o godz....

Kompetentna asysta to podstawa sprawnie funkcjonującego gabinetu Asysta

- Od pierwszej edycji ASYSDENTU z motywem przewodnim „Dawniej pomoc, dziś asysta” zmieniło się bardzo wiele. Panie zaczęły postrzegać siebie nie jako „pomoc do wszystkiego”, ale osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu stomatologicznego...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres