Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Zakażenia w gabinecie. „Ciężar dowodowy spoczywa na pacjencie”.

Publikacja:
Zakażenia w gabinecie. „Ciężar dowodowy spoczywa na pacjencie”.

Zakażenia w gabinecie. „Ciężar dowodowy spoczywa na pacjencie”.

Na infolinię Rzecznika Praw Obywatelskich zadzwonił pacjent, którego przed wejściem do przychodni poproszono o podpisanie dokumentu dotyczącego zrzeczenia się roszczeń z tytułu ewentualnego zakażenia koronawirusem. Wymaganie przez placówkę takich oświadczeń jest – zdaniem RPO – wątpliwe pod względem prawnym, a w razie zakażenia to pacjent musi udowodnić, że winę za to ponosi lekarz.

Jak czytamy na stronie RPO, przy wejściu do przychodni pacjent został poproszony o podpisanie dokumentu, w którym zrzeka się roszczeń z tytułu ewentualnego zakażenia koronawirusem. Gdy nie chciał go podpisać, został poinformowany, że nie będzie mógł być obsłużony.

RPO przypomina, że podstawa prawna ewentualnych roszczeń pacjentów znajduje się m.in. w kodeksie cywilnym – to przepisy tej ustawy regulują, w jakich sytuacjach pacjent może wystąpić z roszczeniami względem podmiotu leczniczego. – Może on żądać m.in. zadośćuczynienia za wywołanie rozstroju zdrowia, zadośćuczynienia za naruszenie praw pacjenta czy odszkodowania za wyrządzoną szkodę majątkową – poinformowano.

Według RPO, zakażenie koronawirusem pod względem prawnym nie różni się od innych przypadków tzw. zakażeń szpitalnych. – Zatem wydaje się, że nawet podpisanie oświadczenia o zrzeczeniu się roszczeń nie uchroni podmiotu leczniczego przed ewentualną odpowiedzialnością jeżeli udowodnione zostaną przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej. Zgodnie bowiem z art. 203 kodeksu postępowania cywilnego, nawet na etapie postępowania sądowego, sąd może uznać za niedopuszczalne zrzeczenie się lub ograniczenie roszczenia tylko wtedy, gdy okoliczności sprawy wskazują, że wymienione czynności są sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego albo zmierzają do obejścia prawa – dodano.

Bardzo ważny jest jednak fakt, że w sytuacji dochodzenia roszczeń ciężar dowodowy co do zasady spoczywa na pacjencie, zatem to on będzie musiał wykazać, że winę za zakażenie ponosi lekarz lub placówka medyczna. – W orzecznictwie sądowym dotyczącym spraw medycznych dominuje pogląd, że nie wymaga się, aby związek przyczynowy między zachowaniem pracowników placówki medycznej, a szkodą po stronie pacjenta został ustalony w sposób pewny, gdyż w świetle wiedzy medycznej w większości wypadków można mówić tylko o prawdopodobieństwie wysokiego stopnia. Niezależnie od tego, przesłankami, które należy wykazać jest: szkoda (zakażenie), wina (lekarza lub placówki) oraz związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zawinionym działaniem lub zaniechaniem placówki bądź konkretnego lekarza a doznaną przez pacjenta szkodą – podkreślono.

Jak dodano, sprawy medyczne z uwagi na swoją specyfikę są rozpatrywane przez sądy z uwzględnieniem wszystkich indywidualnych okoliczności, występujących w konkretnej sprawie, zarówno po stronie pacjenta (np. stan zdrowia pacjenta, stosowanie się do zaleceń i procedur bądź ewentualne przyczynienie się do zakażenia) oraz po stronie podmiotu leczniczego lub danego lekarza (stosowanie procedur, wyposażenie w środki ochrony i korzystanie z nich).

Jako pewną formę ograniczenia ryzyka związanego z ewentualnymi roszczeniami pacjentów wskazać można na możliwość pobierania od pacjenta specjalnego oświadczenia przed rozpoczęciem udzielania świadczeń zdrowotnych. – Oświadczenie to może zawierać informacje o stopniu ryzyka, z jakim niewątpliwie wiąże się udzielanie świadczeń zdrowotnych w okresie stanu epidemii nawet wówczas, gdy placówka lub lekarz stosuje wszelkie konieczne procedury i środki ochrony indywidualnej – poinformowano.

Według Rzecznika, zawarcie w oświadczeniu treści, iż pacjent zrzeka się wszelkich roszczeń wobec placówki oraz że podpisanie tego oświadczenia stanowi warunek konieczny udzielenia jakichkolwiek świadczeń zdrowotnych może jednak budzić wątpliwości pod względem jego zgodności z prawem cywilnym, a także z prawami pacjenta.

W dyskusji o tym, czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o to, że zaraził się w gabinecie koronawirusem, niektórzy powołują się na sądowe orzecznictwo, które dotyczy zupełnie innej sytuacji. Takie stanowisko przedstawia mec. Ewa Mazur Pawłowska, podkreślając przy tym, że nie można porównywać ryzyka zakażenia koronawirusem do zakażeń WZW czy innych chorób zakaźnych, przenoszonych w sposób inny niż drogą kropelkową.

Oprac. AF, źródło: RPO

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

COVID-19 - Dentonet.pl
Objawy zakażenia SARS-CoV-2 i choroby COVID-19 w jamie ustnej Lekarz

Na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego ukazało się przygotowane przez dr. n. med. Artura Błaszczyszyna z Katedry i Zakładu Chirurgii Stomatologicznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu streszczenie artykułów naukowych dotyc...

Happy Dental1
Wpływ higieny jamy ustnej na ryzyko zakażenia COVID-19 Pacjent

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że codzienna higieny jamy ustnej ma wpływ nie tylko na zdrowie zębów i dziąseł, ale także na kondycję całego organizmu. Właściwa pielęgnacja jamy ustnej to już nie tylko wyszczotkowanie zębów. Dostępne obecnie...

ROZWIŃ WIĘCEJ
relacje z pacjentem
Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły? Asysta

Higienistka stomatologiczna ze Stanów Zjednoczonych Amanda Hill pisze w portalu Dentistry IQ, że wiele osób żyje obecnie w stanie permanentnego poddenerwowania. A gdy osoby takie trafiają do gabinetu higieny, może to mieć wpływ na nasze samopoczucie ...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

HPV
Zakażenia wirusem HPV: mężczyźni 50+ chorują częściej Lekarz

Badanie przeprowadzone z udziałem pacjentów ze Stanów Zjednoczonych dowodzi, że mężczyźni w wieku 51 lat i starsi częściej ulegają zakażeniu wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV). Może to zarazem wiązać się z podwyższonym ryzykiem zachorowania na nowot...

nieodwolywane wizyty
Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać? Lekarz

Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...

bezpieczenstwo w gabinecie
10 sposobów na zachowanie bezpieczeństwa w gabinecie Asysta

Zdrowie i bezpieczeństwo odgrywają kluczową rolę w każdym gabinecie stomatologicznym. Co oczywiste, od podmiotów oferujących opiekę dentystyczną wymaga się zapewnienia zdrowia, bezpieczeństwa i dobrostanu zarówno pacjentom, jak i personelowi, chronią...

Michal Nawrocki
Inwestycja w cyfryzację w gabinecie? Tak, ale... [video] Lekarz

- Każdy lekarz dentysta powinien mieć świadomość możliwości, jakie daje cyfryzacja w stomatologii, ale nie każdy musi w nią w równym stopniu inwestować - mówi dr Michał Nawrocki, stomatolog, wykładowca licznych konferencji. Czy od cyfryzacji w stoma...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...