Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Wywiad chorobowy w formie ankietowej

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Wywiad chorobowy w formie ankietowej

Wywiad chorobowy w formie ankietowej

Dokumentacja medyczna stanowi kopalnię wiedzy o pacjencie – zarówno w aspekcie osobowym, jak i medycznym.

Dane osobowe pozwalają zidentyfikować konkretną osobę, zaś medyczne dotyczą stanu zdrowia pacjenta i odnoszą się nie tylko do jego aktualnej sytuacji, ale także przeszłej i przyszłej – diagnostyka i plan leczenia. Zawierają one także informacje dotyczące stylu życia pacjenta, np. jego nawyków żywieniowych czy nałogów. Oczywiście dokumentacja taka jest objęta klauzulą poufności, którą określają przepisy prawa (udostępnianie dokumentacji medycznej osobom do tego nieupoważnionym podlega grzywnie, karze ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat dwóch). A zatem należy bezwzględnie pamiętać o zachowaniu dyskrecji. Informacje, które otrzymujemy od pacjenta, nie mogą być (za wyjątkiem sytuacji nakazu prawnego) przekazywane osobom nieupoważnionym.

Wskazaną metodą przeprowadzenia wywiadu chorobowego w gabinecie stomatologicznym jest wykorzystanie formy ankietowej.

W porównaniu do formy ustnej pozwala ona zdobyć więcej informacji ważnych dla diagnostyki i zapewnienia pacjentowi właściwego bezpieczeństwa podczas leczenia. Stanowi ona także niezwykle przydatne źródło informacji o sposobach dotychczasowego leczenia, przebytych zabiegach i znieczuleniach oraz o stopniu świadomości pacjenta co do jego stanu zdrowia. Forma ankietowa skłania pacjenta do podjęcia refleksji nad swoim zdrowiem, zapewnia czas potrzebny na udzielenie przemyślanej, precyzyjnej odpowiedzi. Ponadto łatwiej jest odpowiadać na pytania dotyczące problemów postrzeganych jako intymne w formie pisemnej niż ustnej. Zajęcie uwagi pacjenta wypełnieniem ankiety pomaga również rozładować stres związany z procedurami medycznymi. Wywiad w formie ankietowej może być przeprowadzony jeszcze w poczekalni. Rola asysty przy przeprowadzaniu takiego wywiadu jest nieoceniona. Przede wszystkim należy do niej wyjaśnienie pacjentowi wszelkich zagadnień i terminologii medycznej, która nie jest dla niego zrozumiała (należy się dostosować do możliwości intelektualnych i wiedzy pacjenta).

Konieczne jest, by asysta najpierw sama zapoznała się z rodzajem pytań zawartych w formie ankietowej, by w razie potrzeby móc objaśnić jej zawartość pacjentowi (używając zrozumiałej dla niego terminologii).
Ponadto dobrze jest okazać pacjentowi życzliwość i wyrozumiałość, aby w razie potrzeby nie krępował się porozmawiać na temat swoich wątpliwości lub zadawać pytania podczas przeprowadzania wywiadu. Jeśli pacjent nie zaufa asyście, która postrzegana jest jako członek zespołu medycznego, i nie będzie czuł się dobrze w jej towarzystwie, później mu będzie znacznie trudniej zaufać lekarzowi. Ponadto asysta powinna mieć przygotowane argumenty, by w razie potrzeby przekonać pacjenta co do słuszności i zasadności przeprowadzania takiego wywiadu. Gabinety stomatologiczne zwykle nie są postrzegane jako gabinety lekarskie, dlatego pacjenci mogą negować potrzebę tak szczegółowego badania podmiotowego.
Z pewnością jednak proponowanie takiej formy wywiadu chorobowego buduje pozytywny wizerunek gabinetu – świadczy o jego wysokim poziomie fachowości. To z kolei wpływa na wzrost zaufania pacjenta do lekarza i poczucie jego bezpieczeństwa.
Przy prowadzeniu dokumentacji medycznej należy bezwzględnie pamiętać o pozyskaniu i archiwizowaniu zgody pacjenta lub jego prawnych opiekunów na przeprowadzenie planowanego leczenia (zwłaszcza jeśli chodzi o zabiegi o podwyższonym stopniu ryzyka). Pacjent powinien również podpisać oświadczenie, że został zapoznany z ewentualnymi powikłaniami, które mogą wystąpić w trakcie lub po zabiegu.  

Więcej na ten temat w najnowszym wydaniu dwumiesięcznika "AsysDent"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

zgoda małoletniego pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
RPP o prawie małoletniego pacjenta do wyrażenia zgody na leczenie Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w przypadku pacjentów małoletnich po ukończeniu 16. roku życia wymagana jest podwójna zgoda na leczenie – zarówno małoletniego pacjenta, jak i jego rodzica (przedstawiciela ustawowego). Jak czytamy w komunikacie...

zakażenie koronawirusem w gabinecie - Dentonet.pl
Zakażenia w gabinecie. "Ciężar dowodowy spoczywa na pacjencie". Lekarz

Na infolinię Rzecznika Praw Obywatelskich zadzwonił pacjent, którego przed wejściem do przychodni poproszono o podpisanie dokumentu dotyczącego zrzeczenia się roszczeń z tytułu ewentualnego zakażenia koronawirusem. Wymaganie przez placówkę takich ośw...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji medycznej w okresie pandemii Lekarz

Jak informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych, przepisy pozwalają na udostępnianie dokumentacji medycznej drogą elektroniczną – zarówno pacjentom, jak i przedstawicielom ustawowym czy osobom upoważnionym. Osoby, które w czasie pandemii chcą więc uzysk...

ochrona danych pacjentów - Dentonet.pl
Ochrona danych osobowych w gabinecie stomatologicznym Lekarz

28 stycznia obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Przy tej okazji przypominamy, w jaki sposób należy chronić dane pacjentów w gabinecie stomatologicznym.Do maja 2018 r. gabinety stomatologiczne obowiązywała w zakresie ochrony danych osobowych pa...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres