Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Wywiad chorobowy w formie ankietowej

Brak komentarzy | Publikacja:
Wywiad chorobowy w formie ankietowej

Wywiad chorobowy w formie ankietowej

Dokumentacja medyczna stanowi kopalnię wiedzy o pacjencie – zarówno w aspekcie osobowym, jak i medycznym.

Dane osobowe pozwalają zidentyfikować konkretną osobę, zaś medyczne dotyczą stanu zdrowia pacjenta i odnoszą się nie tylko do jego aktualnej sytuacji, ale także przeszłej i przyszłej – diagnostyka i plan leczenia. Zawierają one także informacje dotyczące stylu życia pacjenta, np. jego nawyków żywieniowych czy nałogów. Oczywiście dokumentacja taka jest objęta klauzulą poufności, którą określają przepisy prawa (udostępnianie dokumentacji medycznej osobom do tego nieupoważnionym podlega grzywnie, karze ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat dwóch). A zatem należy bezwzględnie pamiętać o zachowaniu dyskrecji. Informacje, które otrzymujemy od pacjenta, nie mogą być (za wyjątkiem sytuacji nakazu prawnego) przekazywane osobom nieupoważnionym.

Wskazaną metodą przeprowadzenia wywiadu chorobowego w gabinecie stomatologicznym jest wykorzystanie formy ankietowej.

W porównaniu do formy ustnej pozwala ona zdobyć więcej informacji ważnych dla diagnostyki i zapewnienia pacjentowi właściwego bezpieczeństwa podczas leczenia. Stanowi ona także niezwykle przydatne źródło informacji o sposobach dotychczasowego leczenia, przebytych zabiegach i znieczuleniach oraz o stopniu świadomości pacjenta co do jego stanu zdrowia. Forma ankietowa skłania pacjenta do podjęcia refleksji nad swoim zdrowiem, zapewnia czas potrzebny na udzielenie przemyślanej, precyzyjnej odpowiedzi. Ponadto łatwiej jest odpowiadać na pytania dotyczące problemów postrzeganych jako intymne w formie pisemnej niż ustnej. Zajęcie uwagi pacjenta wypełnieniem ankiety pomaga również rozładować stres związany z procedurami medycznymi. Wywiad w formie ankietowej może być przeprowadzony jeszcze w poczekalni. Rola asysty przy przeprowadzaniu takiego wywiadu jest nieoceniona. Przede wszystkim należy do niej wyjaśnienie pacjentowi wszelkich zagadnień i terminologii medycznej, która nie jest dla niego zrozumiała (należy się dostosować do możliwości intelektualnych i wiedzy pacjenta).

Konieczne jest, by asysta najpierw sama zapoznała się z rodzajem pytań zawartych w formie ankietowej, by w razie potrzeby móc objaśnić jej zawartość pacjentowi (używając zrozumiałej dla niego terminologii).
Ponadto dobrze jest okazać pacjentowi życzliwość i wyrozumiałość, aby w razie potrzeby nie krępował się porozmawiać na temat swoich wątpliwości lub zadawać pytania podczas przeprowadzania wywiadu. Jeśli pacjent nie zaufa asyście, która postrzegana jest jako członek zespołu medycznego, i nie będzie czuł się dobrze w jej towarzystwie, później mu będzie znacznie trudniej zaufać lekarzowi. Ponadto asysta powinna mieć przygotowane argumenty, by w razie potrzeby przekonać pacjenta co do słuszności i zasadności przeprowadzania takiego wywiadu. Gabinety stomatologiczne zwykle nie są postrzegane jako gabinety lekarskie, dlatego pacjenci mogą negować potrzebę tak szczegółowego badania podmiotowego.
Z pewnością jednak proponowanie takiej formy wywiadu chorobowego buduje pozytywny wizerunek gabinetu – świadczy o jego wysokim poziomie fachowości. To z kolei wpływa na wzrost zaufania pacjenta do lekarza i poczucie jego bezpieczeństwa.
Przy prowadzeniu dokumentacji medycznej należy bezwzględnie pamiętać o pozyskaniu i archiwizowaniu zgody pacjenta lub jego prawnych opiekunów na przeprowadzenie planowanego leczenia (zwłaszcza jeśli chodzi o zabiegi o podwyższonym stopniu ryzyka). Pacjent powinien również podpisać oświadczenie, że został zapoznany z ewentualnymi powikłaniami, które mogą wystąpić w trakcie lub po zabiegu.  

Więcej na ten temat w najnowszym wydaniu dwumiesięcznika "AsysDent"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

implant 1527310 960 720
"Zawsze są pacjenci, którzy nie mogą czekać" [WYWIAD] Lekarz

O prowadzeniu praktyki stomatologicznej w pierwszych dniach epidemii SARS-CoV-2 z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem rozmawia Tomasz Hankiewicz. Panie Doktorze, trawestując tytuł powieści Gabriela G. Marqueza, jak wygląda stomatologia w czasach zara...

Kamil Kuczewski
"Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery" - wywiad Lekarz

O tym, jak ważna jest dobra atmosfera w zespole stomatologicznym, jak przekłada się ona na personel i pacjenta rozmawiamy z Kamilem Kuczewskim – wykładowcą, szkoleniowcem, doradcą i trenerem rozwoju praktyk stomatologicznych.Jakie typy relacji można ...

elektroniczne PWZ - Dentonet.pl
Prawo Wykonywania Zawodu w formie elektronicznej? Lekarz

Naczelna Izba Lekarska uważa, że proponowane przez rząd wprowadzenie Prawa Wykonywania Zawodu w formie zapisu elektronicznego do aplikacji mTożsamość powinno być fakultatywne. 4 czerwca podczas telekonferencji przedstawiciele ministerstwa zdrowia i ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia - Dentonet.pl
UMED Łódź: „drzwi otwarte” tylko w formie on-line Lekarz

15 marca rozpoczną się tradycyjne „drzwi otwarte” Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. W tym roku – ze względu na pandemię koronawirusa – wszystkie wydarzenia odbędą się on-line. – Choć nie możemy gościć Was jak co roku w murach Centrum Kliniczno-Dydak...

Dentonet - zapobieganie zakażeniom krzyżowym
Drobnoustroje w gabinecie - wywiad z Dorotą Grzyśką [video] Asysta

- Temat zakażeń w gabinecie stomatologicznych należy do "nielubianych", bo każdy wychodzi z założenia, że są to oczywiste zagadnienia i edukacja jest niepotrzebna. Tymczasem często zapominamy o pewnych procedurach - mówi w rozmowie z Dentonetem dypl....

Mariusz Oboda
Mariusz Oboda na rynku od 30 lat [WYWIAD] Lekarz

Blisko 30 lat na rynku stomatologicznym funkcjonuje najbardziej rozpoznawalny w kraju trener rozwoju praktyk stomatologicznych w Polsce - Mariusz Oboda. Rozmawiamy o tym, czym zajmuje się firma Oboda Group, ale też rynkowej konkurencji. ...

nadwrazliwosc zebow
W jaki sposób powstaje ból w obrębie twarzoczaszki? [WYWIAD] Lekarz

- Z fizjologicznego punktu widzenia ból jest przewodzeniem informacji o uszkodzeniu tkanek, do którego doszło w naszym organizmie. Ból w tym przypadku spełnia rolę ostrzegająco-obronną - mówi w rozmowie z Dentonetem dr hab. n. med. Anna Przeklasa-Mus...

BDO - Dentonet.pl
Sprawozdanie BDO do 15 marca - tylko w formie elektronicznej Lekarz

Do 15 marca 2021 r. podmioty wykonujące działalność leczniczą zobowiązane są złożyć sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami za 2020 r. Obowiązująca jest forma elektroniczna poprzez platformę BDO. Przypomnijmy – roczne sprawo...

asystentka 850x566
"Kompetentna asystentka to ważna część zespołu" - wywiad Asysta

O tym, jak wygląda rzeczywistość zawodowa asystentek stomatologicznych i dlaczego tak ważne jest podnoszenie przez asystę kompetencji zawodowych rozmawiamy z Sabiną Krzosą – asystentką stomatologiczną z ośmioletnim doświadczeniem, prowadzącą kursy dl...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji