Koszmar w gabinecie stomatologicznym – wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Koszmar w gabinecie stomatologicznym – wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Wstrząs anafilaktyczny u pacjenta może doprowadzić nawet do zgonu. Dlatego gabinet stomatologiczny, gdzie pacjentom podaje się dużo leków, musi być przygotowany na szybką reakcję. Z Marcinem Gizickim, ratownikiem medycznym który był niejednokrotnie wzywany do gabinetów stomatologicznych – rozmawia red. Piotr Łukaszewicz.
Wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Szkolicie lekarzy dentystów z pierwszej pomocy w gabinecie stomatologicznym, ale główny nacisk kładziecie na wstrząs anafilaktyczny. Dlaczego?
Marcin Gizicki: Wstrząs anafilaktyczny to konkretny koszmar, jaki może przydarzyć się każdemu stomatologowi podczas pracy z pacjentem. Pracujemy z lekami, znieczuleniami, coraz większa grupa ludzi jest uczulona. Natomiast anafilaksja może doprowadzić nawet do śmierci pacjenta.
Co dzieje się z pacjentem w trakcie wstrząsu?
MG: Spada ciśnienie, na skutek silnego obrzęku zamykają się drogi oddechowe. Trzeba szybko reagować.
Dlaczego dochodzi do takich wstrząsów? Podczas wywiadu z pacjentem lekarze dopytują o uczulenia.
MG: Trzeba pamiętać, że anafilaksja może wystąpić u osób, które w ogóle się tego nie spodziewają. Może to dotyczyć osób, które są absolutnie przekonane, że nie są na nic uczulone. Tymczasem zachodzi pierwszy kontakt pacjenta z danym lekiem i uruchamia się cały mechanizm.
Jak powinna wyglądać akcja ratunkowa?
MG: Dentysta jest lekarzem i obowiązuje go posiadanie zestawu przeciwwstrząsowego i rozpoczęcie profesjonalnych działań ratunkowych. Kluczem jest podaż adrenaliny – działa silnie przeciwobrzękowo, pilnuje ciśnienia krwi. Wydłuża czas przeżycia pacjenta do dotarcia pogotowia. W czasie akcji jest dużo do zrobienia, ale jeśli zrobimy to dobrze – ponad 90% wstrząsów jest do uratowania.
Połóż pacjenta płasko, unieś nogi – czyli jak reagować w przypadku wstrząsu anafilaktycznego? Zobacz na naszym filmie.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...