Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Ważne umiejętności komunikacyjne

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Ważne umiejętności komunikacyjne

Ważne umiejętności komunikacyjne

Komunikacja to proces dwustronny – dotyczy zarówno osoby, która wysyła komunikat, jak i tej, która go przyjmuje.
Sposób, w jaki przekazujemy komunikaty ma wpływ na sposób, w jaki są one przyjmowane. Dlatego potrzebujemy wiedzy na temat komunikacji.
Proponujemy kilka porad, jak usprawnić ten proces w relacji z pacjentem:

1. Zaufanie ma fundamentalne znaczenie w relacji z pacjentem. Możesz je bardzo szybko zbudować, jeśli zrozumiesz, że każdy człowiek ma dwie podstawowe potrzeby – by być docenionym i zrozumianym. A zatem – zadawaj pacjentowi pytania i czekaj na odpowiedź.
2. Miej świadomość, że komunikacja przebiega na dwóch poziomach – werbalnym i niewerbalnym. Co więcej – najwięcej komunikatów wysyłamy niewerbalnie. Dlatego wiedza na temat „mowy ciała” jest niezbędna. Bardzo ważne jest także zwracanie uwagi na ton głosu, który jest dużo ważniejszy niż wypowiadane słowa.
3. Podczas rozmowy nie zapominaj o uśmiechu, otwartej postawie ciała, dotyku, kontakcie wzrokowym, okazywaniu, że rozumiesz, o czym pacjent do ciebie mówi. To pomoże ci bardzo szybko nawiązać z nim kontakt.
4. Zauważ sposób, w jaki pacjent jest ubrany, jak chodzi, mówi, jaką ma mimikę twarzy i gesty. Spróbuj ustalić, z jakim typem osoby masz do czynienia. Wówczas będziesz mógł (mogła) dostosować swoje wypowiedzi do typu osoby.
5. Komunikuj się w sposób delikatny, ale pewny, zarówno na poziomie werbalnym, jak i niewerbalnym. Utrzymuj kontakt wzrokowy, nadążaj za pacjentem, bądź zwrócony (zwrócona) w jego stronę. Jeśli mówi on tonem spokojnym – ty też takim do niego mów. Podobnie staraj się, by twoja postawa ciała była jego lustrzanym odbiciem.
6. Staraj się klaryfikować wypowiedź pacjenta i dawać mu informację zwrotną, potwierdzaj, że go słuchasz. Reaguj na to, co powiedział. Odpowiadaj na to i podsumowuj wypowiedzi. Jeśli potrzeba – sprawdzaj, czy dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś), o czym mówi i poproś o dodatkowe informacje i potwierdzenie, że je dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś).

Dzięki temu sprawisz, że pacjent poczuje się dobrze przyjęty i będzie chciał ponownie zawitać do gabinetu, gdzie pracujesz.

BZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dr Kercz
"Korzyści płynące z dobrego planowania leczenia są ogromne" Lekarz

O I Konferencji Mistrzów Stomatologii, która odbędzie się w Łodzi w dniach 12-14 października 2018 r. rozmawiamy z jej głównym pomysłodawcą – dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem. Skąd pomysł prezentacji dorobku Mistrzów Stomatologii w "e-Dentico" i ...

Kamil Kuczewski
"Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery" - wywiad Lekarz

O tym, jak ważna jest dobra atmosfera w zespole stomatologicznym, jak przekłada się ona na personel i pacjenta rozmawiamy z Kamilem Kuczewskim – wykładowcą, szkoleniowcem, doradcą i trenerem rozwoju praktyk stomatologicznych.Jakie typy relacji można ...

wirus HCV - Dentonet.pl
Wirus HCV – zagrożenie w pracy asystentek i higienistek Asysta

Jednym z głównych zagrożeń w pracy asysty stomatologicznej jest możliwość kontaktu z osobami borykającymi się z chorobami zakaźnymi, w tym z wirusowym zapaleniem wątroby typu C. Praca z takimi pacjentami wymaga od zespołu stomatologicznego zachowania...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dentobus - Dentonet.pl
Dentobusy dalej w drodze - znamy czerwcowe harmonogramy Lekarz

Mazowiecki i zachodniopomorski oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia opublikowały harmonogramy pracy dentobusów w czerwcu.W województwie mazowieckim w czerwcu dentobus zawita do miejscowości Dzierzkówek Nowy, Kuczki-Kolonia, Błaziny Dolne,...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...

1
"Markę kliniki buduje się latami" - rozmowa z Markiem Szymczakiem Lekarz

O budowaniu wizerunku w branży stomatologicznej oraz służących do tego narzędziach rozmawiamy z Markiem Szymczakiem, dyrektorem operacyjnym firmy Stomatologia.314.pl.Pacjenci oczekują pomocy specjalisty godnego zaufania, cieszącego się dobrą opinią. ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres