Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Ważne umiejętności komunikacyjne

Publikacja:
Ważne umiejętności komunikacyjne

Ważne umiejętności komunikacyjne

Komunikacja to proces dwustronny – dotyczy zarówno osoby, która wysyła komunikat, jak i tej, która go przyjmuje.
Sposób, w jaki przekazujemy komunikaty ma wpływ na sposób, w jaki są one przyjmowane. Dlatego potrzebujemy wiedzy na temat komunikacji.
Proponujemy kilka porad, jak usprawnić ten proces w relacji z pacjentem:

1. Zaufanie ma fundamentalne znaczenie w relacji z pacjentem. Możesz je bardzo szybko zbudować, jeśli zrozumiesz, że każdy człowiek ma dwie podstawowe potrzeby – by być docenionym i zrozumianym. A zatem – zadawaj pacjentowi pytania i czekaj na odpowiedź.
2. Miej świadomość, że komunikacja przebiega na dwóch poziomach – werbalnym i niewerbalnym. Co więcej – najwięcej komunikatów wysyłamy niewerbalnie. Dlatego wiedza na temat „mowy ciała” jest niezbędna. Bardzo ważne jest także zwracanie uwagi na ton głosu, który jest dużo ważniejszy niż wypowiadane słowa.
3. Podczas rozmowy nie zapominaj o uśmiechu, otwartej postawie ciała, dotyku, kontakcie wzrokowym, okazywaniu, że rozumiesz, o czym pacjent do ciebie mówi. To pomoże ci bardzo szybko nawiązać z nim kontakt.
4. Zauważ sposób, w jaki pacjent jest ubrany, jak chodzi, mówi, jaką ma mimikę twarzy i gesty. Spróbuj ustalić, z jakim typem osoby masz do czynienia. Wówczas będziesz mógł (mogła) dostosować swoje wypowiedzi do typu osoby.
5. Komunikuj się w sposób delikatny, ale pewny, zarówno na poziomie werbalnym, jak i niewerbalnym. Utrzymuj kontakt wzrokowy, nadążaj za pacjentem, bądź zwrócony (zwrócona) w jego stronę. Jeśli mówi on tonem spokojnym – ty też takim do niego mów. Podobnie staraj się, by twoja postawa ciała była jego lustrzanym odbiciem.
6. Staraj się klaryfikować wypowiedź pacjenta i dawać mu informację zwrotną, potwierdzaj, że go słuchasz. Reaguj na to, co powiedział. Odpowiadaj na to i podsumowuj wypowiedzi. Jeśli potrzeba – sprawdzaj, czy dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś), o czym mówi i poproś o dodatkowe informacje i potwierdzenie, że je dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś).

Dzięki temu sprawisz, że pacjent poczuje się dobrze przyjęty i będzie chciał ponownie zawitać do gabinetu, gdzie pracujesz.

BZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

estetyka w stomatologii - Dentonet.pl
Estetyka zębów i unikanie krwawienia ważne dla pacjentów Lekarz

Z badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Dental Research” wynika, że w Wielkiej Brytanii część pacjentów jest skłonnych dodatkowo płacić za takie usługi jak skaling i piaskowanie zębów oraz profesjonalne porady dotyczące higieny jamy ustnej, ...

Dentonet - zasady kontaktu mailowego z pacjentem
Dziś ważne spotkanie ws. Platformy P1. Transmisja LIVE u nas Lekarz

W czwartek weszły w życie zapisy ustawy zobowiązujące podmioty medyczne do raportowania wszelkich zdarzeń medycznych na Platformie P1, co ma bezpośredni związek z prowadzeniem dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej. Dawno jednak nie było tak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Asysdent
ASYSDENT – wiedza, umiejętności, integracja, zabawa Asysta

Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...

wizyty u dentysty
Wizyty u dentysty ważne w walce z zapaleniem płuc Lekarz

Badanie przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodło, że regularne kontrole dentystyczne znacznie zmniejszają ryzyko zachorowań na zapalenie płuc – informuje Dental Tribune. Regularne kontrole dentystyczne zmniejszają ryzyko zapalenia płuc...

przegląd stomatologiczny - Dentonet.pl
Badanie jamy ustnej ważne w profilaktyce nowotworów Lekarz

Ryzyko zachorowania na nowotwory można zmniejszyć nawet o połowę, trzeba tylko wykonywać odpowiednie badania i przestrzegać korzystnego dla zdrowia stylu życia – przekonuje prezes Polskiej Unii Onkologii dr Janusz Meder. W Polsce i na świecie stale z...

certyfikacja umiejetnosci
Certyfikacja umiejętności zawodowych lekarzy po nowemu Lekarz

Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Zgodnie z jego zapisami, certyfikacji umiejętności zawodowych dokonywać będą właściwe dla danej umiejętności polskie towarzystwa n...