Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Walka z agresywnymi pacjentami

Brak komentarzy | Publikacja:
Walka z agresywnymi pacjentami

Walka z agresywnymi pacjentami

Na temat agresji wśród pacjentów wypowiada się Zbigniew Brzezin, rzecznik praw lekarza Naczelnej Izby Lekarskiej na łamach „Medexpressu”.

Z wypowiedzi tej wynika, że problem agresji wśród pacjentów narasta, jednakże nie jest to związane jedynie z tą grupą społeczną, ale ogólną sytuacją w całym społeczeństwie (na którą to nakłada się również niewydolność w systemie ochrony zdrowia i np. konieczność czekania w kolejkach). Okazuje się, że długość kolejek jest nierozerwalnie związana z narastaniem agresji – im są one większe, tym emocje u pacjentów stają się coraz bardziej napięte.

Wybuchy negatywnych emocji najbardziej dotykają lekarzy z ratownictwa medycznego. W tym przypadku niejednokrotnie zdarzają się pacjenci, którzy są pod wpływem środków odurzających (a te potęgują agresję). Jednocześnie – to właśnie SOR-y oblegają długie kolejki. Co ciekawe – kolejki te często są generowane przez osoby, które zamiast do szpitala wybierają SOR (a zatem korzystają z tej formy pomocy medycznej w sposób nieuzasadniony).

Być może nie wszyscy wiedzą, ale (o ile nie ma sytuacji zagrożenia życia) ogólny zapis ustawy o zawodzie lekarza generalnie zezwala, by takiemu pacjentowi odmówiono leczenia. Jest to podyktowane także szczególnym rodzajem relacji, jaka zachodzi pomiędzy lekarzem a pacjentem – wymaga ona zaufania, bez którego dość trudno osiągnąć oczekiwany efekt terapeutyczny. Co więcej – lekarz, który udziela pierwszej pomocy (poza miejscem wykonywania swojej pracy) jest tarktowany jak funkcjonariusz społeczny. A zatem – obrażanie go wiąże się z dodatkowymi konsekwencjami prawnymi dla pacjenta.

Obecnie prowadzonych jest szereg szkoleń, które uczą prawidłowego postępowania z agresywnymi pacjentami. Lekarze mogą korzystać także ze wsparcia rzecznika praw lekarza, który jest swego rodzaju ich adwokatem (działa przy Naczelnej Radzie Lekarskiej). M.in. odpowiada on za przeprowadzanie akcji, które mają na celu przywrócenie zaufania społeczeństwa do lekarzy. Jeśli pacjenci są niezadowoleni z funkcjonowania systemu ochrony zdrowia – automatycznie powoduje to spadek zaufania do nich. Co ciekawe – większość lekarzy (aż 70%) nie jest obecnie zadowolona z wykonywanego przez siebie zawodu, co z pewnością ma wpływ na relacje z pacjentami.

Ważnym zadaniem rzecznika praw lekarza jest także pomoc lekarzom w poruszaniu się w przepisach prawnych, co do których nie zawsze mają oni odpowiednią orientację (np. nie znają wszystkich narzuconych im przez NFZ przepisów prawnych).

BZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szpitale zakaźne - Dentonet.pl
Walka z pandemią koronawirusa: 540 decyzji dla szpitali Lekarz

Wojewodowie i ministerstwo zdrowia wydali już ponad 540 decyzji administracyjnych dotyczących szpitali w związku z realizacją strategii walki z pandemią na jesień. Dzięki temu powstają trzy poziomy zabezpieczenia szpitalnego. – Strategia związana z...

Zła higiena jamy ustnej to trudniejsza walka z SARS-CoV-2 Lekarz

Badanie przeprowadzone przez japońskich naukowców wykazało, że niedostateczna higiena jamy ustnej może być przyczyną wydłużonego czasu usuwania wirusa SARS-CoV-2 z organizmu pacjenta. Autorzy zaobserwowali, że u pacjentów zaniedbujących higienę jamy ...

słodycze - Dentonet.pl
Wielka Brytania: walka z cukrem w diecie dzieci Lekarz

Action on Sugar, Action on Salt oraz 47 innych brytyjskich organizacji propagujących zdrowy tryb życia wzywa premiera Borisa Johnsona do wdrożenia wszystkich zaległych zaleceń w rządowym planie walki z otyłością u dzieci. Nie bez znaczenia jest także...

ROZWIŃ WIĘCEJ
lekarz dentysta - Dentonet.pl
Doraźna opieka dentystyczna nad pacjentami podczas pandemii Lekarz

Ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-19 sprawiło, że w wielu państwach zaprzestano rutynowych wizyt, ograniczając przyjęcia pacjentów do przypadków, które wymagają pilnej interwencji lekarza stomatologa. Temat ten na łamach prestiżowego czasopisma „The ...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie? Lekarz

Większość polskich stomatologów od przeszło tygodnia, ze znanych wszystkim powodów, zaprzestała przyjmowania pacjentów. Może jednak niektórzy zastanawiają się, czy poddać się temu ogólnonarodowemu „zamrożeniu” relacji, czy też, na ile to możliwe, poz...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji