Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie?

Publikacja:
Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie?

Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie?

Większość polskich stomatologów od przeszło tygodnia, ze znanych wszystkim powodów, zaprzestała przyjmowania pacjentów. Może jednak niektórzy zastanawiają się, czy poddać się temu ogólnonarodowemu „zamrożeniu” relacji, czy też, na ile to możliwe, pozostać w kontakcie ze swoimi pacjentami.

Jeśli sądzą Państwo, że wraz z każdym dniem „przymusowego bezrobocia” tracicie kolejnego pacjenta, który już do Was nie wróci – raczej nie powinniście mieć przesadnych obaw. Zapewniam, znajdą się tacy, którzy o Was często myślą – zwłaszcza ci, którzy właśnie odczuwają dyskretne (póki co) dolegliwości bólowe. Poza tym wychowaliście sobie gromadkę wiernych i świadomych pacjentów, którzy wiedzą, że wizyta u dentysty to coś, z czym się nie dyskutuje.

Niemniej wiemy, że większość pacjentów pojawia się raz na pół roku, inni raz na rok, jeszcze inni ze stałą regularnością: dokładnie wtedy, gdy ich coś zaboli. Z takimi pacjentami trudno być w kontakcie.

Niemniej, odpowiadając na pytanie zadane w tytule, odpowiadam: tak, warto utrzymywać kontakt.

Choćby z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze, Państwa absencja w pracy oznacza uszczuplenie lub zupełny brak dochodów. Żeby wyjść na prostą, po powrocie do pracy będziecie potrzebowali pacjentów, i to bardziej niż do tej pory. Po drugie, jakiś odsetek pacjentów może do Was po opanowaniu epidemii nie wrócić – także z powodów finansowych: co najmniej kilku branżom (np. turystyka, hotelarstwo, gastronomia) grozi zapaść, a wtedy opłacenie raty kredytu okaże się znacznie pilniejsze niż poprawa estetyki uśmiechu.

A jeśli się kontaktować, to jak zrobić to, by nie wyjść na osobę natrętną czy zdesperowaną?

Wykorzystujmy do tego naturalne okazje: za dwa tygodnie będziemy obchodzić Święta Wielkanocne, w tym roku pewnie inne, niekoniecznie gromadzące całe wielopokoleniowe rodziny przy jednym stole. To jedna z najlepszych okazji w roku, by złożyć życzenia, a zarazem o sobie przypomnieć. Nie trzeba przy tym dzwonić do pacjentów, wystarczy droga SMS-owa. Ale, uwaga, jak ognia wystrzegajmy się koszmarnych rymowanek o zajączkach i barankach, napiszmy coś od siebie. Nawet jeśli nie robili Państwo tego wcześniej, wysłanie życzeń zdrowia i pogody ducha do pacjentów, z których wielu ciężko znosi izolację i mierzy się z obawami o przyszłość swoją czy bliskich, nie będzie niczym nienaturalnym czy niestosownym.

Social media… wcześniej nie było na nie czasu? Może teraz jest ku temu okazja, by w nich zaistnieć? Tym bardziej, że wielu Państwa pacjentów już tam od dawna jest, i wcale nie będzie trudno ich tam znaleźć i zaprosić do kontaktu. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę i zakładać bloga, vloga czy strony internetowej – kontakt przez Facebooka czy Instagram i dyskretne przypominanie o swojej obecności (np. przez polubienie lub skomentowanie posta – od czasu do czasu) pozwoli utrzymać kontakt.

I ostatnia rzecz: wcześniej czy później wrócą Państwo do gabinetu – do swojej pracy, swojej pasji, źródła zarobku. Ale czy również do swoich pacjentów? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Czy mając prenumeratę czasopisma stomatologicznego zdarzyło się Państwu kiedyś o niej zapomnieć, gdy czas subskrypcji już minął? No właśnie, gdyby nie telefon z redakcji, może nawet nie zauważylibyście, że kolejny numer nie został do Was wysłany. Państwa pacjent również może nie wrócić – o ile nie dowie się od Was, że gabinet wznosił działalność. Nie trzeba fajerwerków, uroczystego otwierania, wystarczy informacja, że praktyka znów działa i ponownie zaprasza wszystkich pacjentów.

T.H.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

bruksizm - Dentonet.pl
Więcej przypadków bruksizmu w czasie pandemii Lekarz

Stres towarzyszący pandemii koronawirusa w bardzo silnym stopniu odbił się na kondycji zębów Polaków. –  Pandemia sprawiła, że nasze zęby wyglądają jakby w ciągu roku postarzały się nawet o kilka lat – mówi lek. dent. Milena Sawicka w rozmowie z port...

stan epidemii
Od dziś koniec stanu epidemii koronawirusa w Polsce Lekarz

W poniedziałek 16 maja w życie wchodzi rozporządzenie znoszące w Polsce stan epidemii, a jednocześnie wprowadzające do odwołania stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. W uzasadnieniu do rozporządzenia podkreślono,...

ROZWIŃ WIĘCEJ
lekarz
Gdzie się leczyć w czasie Świąt Wielkanocnych? Pacjent

Przed nami okres świąteczny. Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, gdzie szukać pomocy medycznej podczas zbliżających się Świąt Wielkanocnych. W razie nagłego zachorowania można skorzystać z kilku form pomocy. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna Po...

pacjenci nieslyszacy
Dentyści nie wiedzą, jak pracować z pacjentami niesłyszącymi Lekarz

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...

COVID 1
16 maja koniec stanu epidemii - jest projekt rozporządzenia Lekarz

Ministerstwo zdrowia przygotowało projekt rozporządzenia, które z dniem 16 maja znosi stan epidemii, ale jednocześnie ogłasza do odwołania stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Rozporządzenie podtrzymuje również ob...

komunikacja z pacjentem
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami - są rekomendacje Lekarz

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami". Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medyc...

aligner
Wielka Brytania: co dalej z pacjentami Smile Direct Club? Lekarz

Smile Direct Club (SDC) – założona w 2014 roku największa z firm oferujących przez internet clear alignery – zaprzestała swojej działalności, także na Wyspach Brytyjskich. Mimo że przed oferowanym przez nią „leczeniem” – bez wsparcia i kontroli ze st...

lockdown
Zawody medyczne apelują ws. prowadzenia działalności w epidemii Lekarz

Samorządy zawodów medycznych oczekują wprowadzenia skutecznych regulacji prawnych zapewniających wzrost bezpieczeństwa obywateli. - Regulacje takie muszą być kompleksowe i nie powinny cedować z organów władzy publicznej na pracodawców i przedsiębiorc...

Adam Niedzielski - Dentonet.pl
Koniec epidemii koronawirusa w Polsce. Przynajmniej formalnie Lekarz

- Podjąłem decyzję, żeby od 16 maja przekształcić stan epidemii w stan zagrożenia epidemicznego. Prognozy pokazują, że epidemia przechodzi w endemię - poinformował minister zdrowia, Adam Niedzielski. Podczas konferencji prasowej w piątek w Ministerst...

COVID-19 - Dentonet.pl
Adam Niedzielski: wkrótce koniec "stanu epidemii" Lekarz

- Decyzja jest już przekonsultowana - mówił w rozmowie z PAP minister zdrowia Adam Niedzielski, na temat zapowiedzianego na połowę maja zniesienia w Polsce stanu epidemii, wprowadzonego oczywiście w ramach walki z koronawirusem. Stan ten obowiązuje w...