Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Trudni pacjenci w gabinecie

Publikacja:
Trudni pacjenci w gabinecie

Trudni pacjenci w gabinecie

1. Na pewno największą grupę osób, z którymi trudno nawiązać relację, są osoby, które boją się leczenia. Są wówczas zdenerwowane i trudno z nimi rozmawiać na poziomie logicznych, racjonalnych argumentów, gdyż są bardziej skupione na przeżywaniu emocji niż na rozumowym podejściu do sprawy.
2. Kolejna grupa to pacjenci agresywni, co może wynikać z ich aktualnego nastroju emocjonalnego, ale też z usposobienia lub zaburzeń psychicznych.
3. Niewątpliwie nie jest łatwo współpracować z osobami pod wpływem alkoholu lub narkotyków, jak również z osobami, które aktualnie nie są pod wpływem środków odurzających, ale generalnie są uzależnione.
4. W sytuacji, gdy pacjent nie otrzymuje informacji, która jest mu potrzebna, np. asystentka nie potrafi udzielić mu odpowiedzi na zadane pytanie – pacjent może okazać irytację.
5. W obecnych czasach pewien problem stanowią również pacjenci, którzy dokształcają się medycznie za pomocą Dr. Google czyli korzystają z Internetu. Nie zawsze są to sprawdzone źródła, jednakże osoby takie są przekonane, że są lepiej poinformowane z zakresu wiedzy medycznej niż personel gabinetu, a nawet – że sami wiedzą , jak powinno się ich leczyć.
6. Nierealistyczne lub roszczeniowe nastawienie – to pacjenci, którzy oczekują niemożliwych do zrealizowania efektów leczenia lub też chcieliby najwyższej jakości leczenia za nieadekwatnie niską cenę. Są bardzo podejrzliwi, brakuje im zaufania, podważają kompetencje lekarza i personelu medycznego.

Jak na nich reagować? Przede wszystkim nie można dać wyprowadzić się z równowagi, reagować z uśmiechem i spokojem, ale jednocześnie być stanowczym i asertywnym (czyli potrafić obronić swoje stanowisko przy jednoczesnym uszanowaniu potrzeb pacjenta). Na pewno bycie dobrze poinformowanym i przygotowanym na wszelkie podchwytliwe pytania jest bardzo wskazane.


Zachęcamy także do przeczytania:

"Oko w oko z asertywnością"
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pomoc NHS - Dentonet.pl
BBC: pacjenci stomatologiczni NHS wciąż w opałach Lekarz

W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...

marihuana
USA: pacjenci „na haju” już u co drugiego dentysty Lekarz

Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...

stomatologia13
Walia: pacjenci stomatologiczni „leczą się” sami Lekarz

Walia to najmniej zamożny kraj Wielkiej Brytanii. Wyższe niż średnio bezrobocie, relatywnie słabe perspektywy i niemały odsetek mieszkańców emigrujących do dobrze prosperujących wielkich miast Zjednoczonego Królestwa. Do tych problemów dochodzi kolej...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zdarzenia niepozadane
Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci? Lekarz

W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania ś...

stomatologia
UK: nieleczeni pacjenci wyszli na ulice z protestem Lekarz

Strajki i protesty nie są niczym zaskakującym ani wyjątkowym w państwach demokratycznych. Na ulice wychodzą zwykle ci, którym nie udało się znaleźć innych metod rozwiązania zaistniałych problemów. Do nietypowego protestu doszło w ostatnią niedzielę n...

Facebook
Wiadomość na FB: gabinet bez kontraktu, pacjenci bez dentysty Lekarz

Przychodnia dentystyczna w Fulwell (północny-wschód Anglii) ogłosiła za pośrednictwem Facebooka, że wycofuje się ze współpracy z NHS i przekształca w pełni prywatną praktykę. Na Facebooku Silver & Charlton Dental napisano, że zapewnienie pacjento...

stomatologia15
RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym. Bezpłatna infolinia dla...

pacjenci z Ukrainy
RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy? Lekarz

Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...

stomatologia24
RPP: na co skarżyli się pacjenci gabinetów stomatologicznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...

leczenie dentystyczne
Wielka Brytania: pacjenci, nie leczcie się za granicą! Lekarz

Pandemia COVID-19 skutecznie zatrzymała tzw. turystykę stomatologiczną, ale biorąc pod uwagę bardzo wysokie ceny w brytyjskich prywatnych gabinetach dentystycznych, należy spodziewać się jej odrodzenia. Z badania BDA wynika, że zdecydowana większość ...

endodoncja
Co zrobiliby pacjenci, aby uniknąć leczenia kanałowego? Lekarz

Mimo dynamicznego rozwoju współczesnej stomatologii (w tym także endodoncji), wielu pacjentów niezmiennie zachowuje złe doświadczenia z przeszłości lub wyobrażenia o przebiegu leczenia nieodpowiadające rzeczywistości współczesnych gabinetów dentystyc...