Trudni pacjenci w gabinecie
Trudni pacjenci w gabinecie
1. Na pewno największą grupę osób, z którymi trudno nawiązać relację, są osoby, które boją się leczenia. Są wówczas zdenerwowane i trudno z nimi rozmawiać na poziomie logicznych, racjonalnych argumentów, gdyż są bardziej skupione na przeżywaniu emocji niż na rozumowym podejściu do sprawy.
2. Kolejna grupa to pacjenci agresywni, co może wynikać z ich aktualnego nastroju emocjonalnego, ale też z usposobienia lub zaburzeń psychicznych.
3. Niewątpliwie nie jest łatwo współpracować z osobami pod wpływem alkoholu lub narkotyków, jak również z osobami, które aktualnie nie są pod wpływem środków odurzających, ale generalnie są uzależnione.
4. W sytuacji, gdy pacjent nie otrzymuje informacji, która jest mu potrzebna, np. asystentka nie potrafi udzielić mu odpowiedzi na zadane pytanie – pacjent może okazać irytację.
5. W obecnych czasach pewien problem stanowią również pacjenci, którzy dokształcają się medycznie za pomocą Dr. Google czyli korzystają z Internetu. Nie zawsze są to sprawdzone źródła, jednakże osoby takie są przekonane, że są lepiej poinformowane z zakresu wiedzy medycznej niż personel gabinetu, a nawet – że sami wiedzą , jak powinno się ich leczyć.
6. Nierealistyczne lub roszczeniowe nastawienie – to pacjenci, którzy oczekują niemożliwych do zrealizowania efektów leczenia lub też chcieliby najwyższej jakości leczenia za nieadekwatnie niską cenę. Są bardzo podejrzliwi, brakuje im zaufania, podważają kompetencje lekarza i personelu medycznego.
Jak na nich reagować? Przede wszystkim nie można dać wyprowadzić się z równowagi, reagować z uśmiechem i spokojem, ale jednocześnie być stanowczym i asertywnym (czyli potrafić obronić swoje stanowisko przy jednoczesnym uszanowaniu potrzeb pacjenta). Na pewno bycie dobrze poinformowanym i przygotowanym na wszelkie podchwytliwe pytania jest bardzo wskazane.
Zachęcamy także do przeczytania:
"Oko w oko z asertywnością"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...
Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...
Walia to najmniej zamożny kraj Wielkiej Brytanii. Wyższe niż średnio bezrobocie, relatywnie słabe perspektywy i niemały odsetek mieszkańców emigrujących do dobrze prosperujących wielkich miast Zjednoczonego Królestwa. Do tych problemów dochodzi kolej...
W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania ś...
Strajki i protesty nie są niczym zaskakującym ani wyjątkowym w państwach demokratycznych. Na ulice wychodzą zwykle ci, którym nie udało się znaleźć innych metod rozwiązania zaistniałych problemów. Do nietypowego protestu doszło w ostatnią niedzielę n...
Przychodnia dentystyczna w Fulwell (północny-wschód Anglii) ogłosiła za pośrednictwem Facebooka, że wycofuje się ze współpracy z NHS i przekształca w pełni prywatną praktykę. Na Facebooku Silver & Charlton Dental napisano, że zapewnienie pacjento...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym. Bezpłatna infolinia dla...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...
Pandemia COVID-19 skutecznie zatrzymała tzw. turystykę stomatologiczną, ale biorąc pod uwagę bardzo wysokie ceny w brytyjskich prywatnych gabinetach dentystycznych, należy spodziewać się jej odrodzenia. Z badania BDA wynika, że zdecydowana większość ...
Mimo dynamicznego rozwoju współczesnej stomatologii (w tym także endodoncji), wielu pacjentów niezmiennie zachowuje złe doświadczenia z przeszłości lub wyobrażenia o przebiegu leczenia nieodpowiadające rzeczywistości współczesnych gabinetów dentystyc...