Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku
Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, którzy nie mogą odbyć osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni. RPP podkreśla, że rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach.
12 marca – kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju – Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.
Jak podkreśla RPP w komunikacie, na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.
– Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń – czytamy.
RPP prosi o analizę, które z przyjętych przez placówki medyczne ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego. – Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia – dodano.
Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń. Jak powinna taka usługa być wyceniona?
Oprac. AF, źródło: RPP
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W diagnostyce, podczas leczenia, w rehabilitacji - na wszelkich polach leczenia nowotworów głowy i szyi onkolodzy potrzebują wsparcia lekarzy dentystów. – Martwi mnie jednak, że tak niewielu lekarzy dentystów chce się tym zajmować – mówi prof. dr hab...
Przetrwałe zęby trzonowe mleczne, na skutek braku zawiązka zęba przedtrzonowego stałego, stanowią trudne wyzwanie dla każdego dentysty. Stomatolog podejmując decyzję, co dalej z tym zębem zrobić, musi wziąć pod uwagę wiele różnych czynników, w tym m....
Prawdopodobnie masz w domu apteczkę pierwszej pomocy, która zawiera wszystko, czego możesz potrzebować w przypadku niewielkiego urazu bądź innego problemu zdrowotnego. Prawdopodobnie obejmuje bandaże, plastry, maść lub płyn antyseptyczny, leki przeci...
Już tylko do najbliższej niedzieli 16 stycznia można zapewnić sobie dostęp do wykładu "Niezawodna diagnostyka ubytków próchnicowych u dzieci i dorosłych - przegląd wszystkich obecnie stosowanych metod" autorstwa dr. n. med. Macieja Mikołajczyka w wyj...
Naczelna Rada Lekarska podjęła uchwałę, zgodnie z którą lekarze i lekarze dentyści nie będą mogli być wykładowcami w szkoleniach praktycznych dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych i wykonywania procedur medycznych jeśli uczestnikami takich szk...
Torbiel korzeniowa zwana również okołowierzchołkową to jednokomorowy ubytek tkanki kostnej rozwijający się w szczęce lub żuchwie, będący w kontakcie z zębem z martwą miazgą lub z zębem po leczeniu endodontycznym (2). Jest najczęściej diagnozowaną zmi...
Pod koniec maja w czasopiśmie naukowym „Journal of Pediatric Surgery Case Reports” opublikowano opis przypadku młodej pacjentki, u której rozwinęła się zmiana przypominająca tkanki zęba, zawierająca zwapniałe skrzepy krwi. Guz zlokalizowany w pobliżu...
Kiedy korzystający na co dzień ze skanerów wewnątrzustnych lekarz stomatolog wraca do tradycyjnych wycisków? Odpowiada dr n. med. Piotr Okoński, ceniony wykładowca krajowych i międzynarodowych kongresów.Fot. Archiwum...
Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez DentaVox, duża część respondentów uważa, że mobilne gabinety dentystyczne mogą zapewnić zabiegi profilaktyczne i kontrolne na podobnym, a nawet wyższym poziomie niż praktyki stacjonarne. Jednak, zdanie...
- W swojej praktyce przeprowadziłem kilka rozmów z pacjentami w formie porady zdalnej i w sprawach błahych udało się udzielić pierwszej pomocy - mówi dr Dariusz Paluszek, przewodniczący Komisji Stomatologicznej Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie. ...
Już w najbliższy poniedziałek (8 czerwca) o godzinie 20:00 odbędzie się webinar "Teleporady stomatologiczne – wytyczne i zalecenia" organizowany we współpracy portalu Dentonet.pl, firmy Oral-B oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. Poprowadzą ...