Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, którzy nie mogą odbyć osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni. RPP podkreśla, że rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach.

12 marca – kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju – Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

Jak podkreśla RPP w komunikacie, na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.

– Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń – czytamy.

RPP prosi o analizę, które z przyjętych przez placówki medyczne ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego. – Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia – dodano.

Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń. Jak powinna taka usługa być wyceniona?

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

ceny usług stomatologicznych - Dentonet.pl
Ceny usług stomatologicznych nadal rosną Lekarz

W sierpniu 2020 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 0,4% w stosunku do lipca 2020 r. – podał Główny Urząd Statystyczny. W skali roku wzrost cen w gabinetach wynosi aż 14,5% i jest największy w całym sektorze ochrony zdrowia. Jak poinformował G...

dentysta na NFZ - Dentonet.pl
Gmina Inowłódz bez pomocy stomatologicznej na NFZ Lekarz

Inowłódz w województwie łódzkim to jedyna gmina w powiecie tomaszowskim pozbawiona bezpłatnego dostępu do leczenia stomatologicznego – nie ma tam ani jednego gabinetu stomatologicznego współpracującego z NFZ-em. Posłanka Anita Sowińska zwróciła się w...

stomatologia - Dentonet.pl
"Wzrost nakładów na finansowanie stomatologii jest fikcją" Lekarz

Posłanka Monika Wielichowska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o działania zmierzające do realnej poprawy stanu publicznej stomatologii w Polsce. – Wzrost nakładów na finansowanie stomatologii jest fikcją. Stomatolodzy alarmu...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Janusz Cieszyński - Dentonet.pl
Rezygnacja wiceministra zdrowia Janusza Cieszyńskiego Lekarz

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński poinformował, że rezygnuje ze stanowiska. Funkcję pełnił od 2018 r.   – Dziś ostatni z moich 944 dni pracy w ministerstwie zdrowia. Decyzja kilkukrotnie już odkładana, ale dzięki temu też dobrze przemyślana – n...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres