Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Publikacja:
Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, którzy nie mogą odbyć osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni. RPP podkreśla, że rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach.

12 marca – kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju – Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

Jak podkreśla RPP w komunikacie, na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.

– Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń – czytamy.

RPP prosi o analizę, które z przyjętych przez placówki medyczne ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego. – Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia – dodano.

Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń. Jak powinna taka usługa być wyceniona?

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zęby sportowców - Dentonet.pl
Sport to zdrowie... jamy ustnej? Nie w każdym przypadku Lekarz

Wzajemny wpływ zdrowia jamy ustnej na zdrowie ogólne od dawna nie budzi kontrowersji w środowisku medycznym. Wiele wskazuje jednak na to, że zależność ta pozostaje mało znana m.in. w świecie sportu. Badania przeprowadzone z udziałem sportowców dowodz...

Maciej Mikolajczyk
Jak diagnozować próchnicę u pacjentów w każdym wieku? Lekarz

Już tylko do najbliższej niedzieli 16 stycznia można zapewnić sobie dostęp do wykładu "Niezawodna diagnostyka ubytków próchnicowych u dzieci i dorosłych - przegląd wszystkich obecnie stosowanych metod" autorstwa dr. n. med. Macieja Mikołajczyka w wyj...

ROZWIŃ WIĘCEJ
torbiel
Torbiel korzeniowa oczami chirurga – opis przypadku Lekarz

Torbiel korzeniowa zwana również okołowierzchołkową to jednokomorowy ubytek tkanki kostnej rozwijający się w szczęce lub żuchwie, będący w kontakcie z zębem z martwą miazgą lub z zębem po leczeniu endodontycznym (2). Jest najczęściej diagnozowaną zmi...

zmiana zebopochodna
Zębopodobna zmiana naczyniowa na policzku 12-latki [opis przypadku] Lekarz

Pod koniec maja w czasopiśmie naukowym „Journal of Pediatric Surgery Case Reports” opublikowano opis przypadku młodej pacjentki, u której rozwinęła się zmiana przypominająca tkanki zęba, zawierająca zwapniałe skrzepy krwi. Guz zlokalizowany w pobliżu...

Wojciech Golusiński - Dentonet.pl
Dentysta – partner na każdym etapie leczenia nowotworów Lekarz

W diagnostyce, podczas leczenia, w rehabilitacji - na wszelkich polach leczenia nowotworów głowy i szyi onkolodzy potrzebują wsparcia lekarzy dentystów. – Martwi mnie jednak, że tak niewielu lekarzy dentystów chce się tym zajmować – mówi prof. dr hab...

dentobus - Dentonet.pl
Stomatologia mobilna – chwalona, ale nie w każdym aspekcie Lekarz

Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez DentaVox, duża część respondentów uważa, że mobilne gabinety dentystyczne mogą zapewnić zabiegi profilaktyczne i kontrolne na podobnym, a nawet wyższym poziomie niż praktyki stacjonarne. Jednak, zdanie...

apteczka stomatologiczna
Apteczka dentystyczna w każdym domu! Pacjent

Prawdopodobnie masz w domu apteczkę pierwszej pomocy, która zawiera wszystko, czego możesz potrzebować w przypadku niewielkiego urazu bądź innego problemu zdrowotnego. Prawdopodobnie obejmuje bandaże, plastry, maść lub płyn antyseptyczny, leki przeci...

chora kobieta o bol brzucha w salonie 1
Jak postępować w przypadku bolesnego miesiączkowania? Pacjent

Bolesne miesiączkowanie jest dolegliwością, na którą często skarżą się młode dziewczęta, których układ rozrodczy jest jeszcze w fazie rozwoju. Dolegliwości są wówczas charakterystyczne dla pierwszych miesiączek i z czasem stają się mniej dokuczliwe. ...

Glimbax tytulowe
Zapalenie jamy ustnej w trakcie antybiotykoterapii - opis przypadku Lekarz

Zmiany patologiczne o charakterze owrzodzeń i nadżerek, pojawiające się na błonie śluzowej jamy ustnej, są częstą przyczyną dolegliwości bólowych, sprawiają trudności w przyjmowaniu pokarmów oraz stanowią problem w utrzymaniu prawidłowej higieny jamy...

szkolenia
Dentysta wykładowcą nie na każdym szkoleniu praktycznym Lekarz

Naczelna Rada Lekarska podjęła uchwałę, zgodnie z którą lekarze i lekarze dentyści nie będą mogli być wykładowcami w szkoleniach praktycznych dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych i wykonywania procedur medycznych jeśli uczestnikami takich szk...