Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Strona internetowa gabinetu konsultowana z prawnikiem?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Strona internetowa gabinetu konsultowana z prawnikiem?

Strona internetowa gabinetu konsultowana z prawnikiem?

Zakaz reklamowania usług medycznych obowiązuje nie tylko w krajach Unii Europejskiej, lecz również w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzone w 1977 zapisy prawne uniemożliwiają tworzenie treści, które mogłyby wpłynąć na decyzję pacjenta i nakłonić go do skorzystania z usług konkretnego lekarza. Zakaz promowania usług medycznych dotyczy zarówno tradycyjnych nośników reklamy – takich jak reklama gazetowa czy reklama zewnętrzna – jak i reklamy internetowej, w tym również stron internetowych.

Do przekazów o czysto reklamowym charakterze amerykańskie prawo zalicza oferowanie systemu promocji, a także wszelkiego rodzaju przekazy zapewniające o wysokiej jakości świadczeń czy wyjątkowym profesjonalizmie pracowników. Karą za przekroczenie zakazu reklamy może być nagana, zawieszenie licencji lub nawet pozbawienie prawa wykonywania zawodu.

Jednak w ostatnich latach coraz częściej się zdarza, że kwestia nieuczciwej reklamy pojawia się w pozwach pacjentów niezadowolonych z efektów leczenia. Pacjenci ci najczęściej argumentują, iż zostali wprowadzeni w błąd przez teksty zamieszczone na stronach gabinetów – np. sugerujące, że dany lekarz „jest wybitnym specjalistą w swojej dziedzinie”, mimo iż nie ukończył on stosownej specjalizacji lub że posługuje się on „najnowocześniejszymi metodami leczenia”, mimo iż są to procedury standardowe i powszechne.

Tego typu spraw przybywa w Stanach lawinowo i prawie wszystkie z nich kończą się wyrokiem niekorzystnym dla lekarzy. Sądy bardzo surowo traktują załamanie zakazu i najczęściej wymierzają pozwanym dodatkową grzywnę, a nierzadko występują o czasowy zakaz wykonywania zawodu.

Co ciekawe – nie tylko pacjenci „dyscyplinują” łamiących prawo lekarzy, czynią to również ich koledzy po fachu. Rok temu głośnym echem odbił się proces, w którym grupa dentystów praktykujących w Cincinnati oskarżyła właściciela świetnie prosperującej kliniki o niezgodne z przepisami reklamowanie swych usług i stosowanie metod nieuczciwej konkurencji. Dentyści proces wygrali, a świetnie prosperująca klinika została zmuszona do zapłaty horrendalnie wysokiego odszkodowania, kończąc w ten sposób dalszą działalność.

Zdaniem Dawida Harlowa, adwokata specjalizującego się w prawie medycznym, jakiekolwiek działania mające przyciągnąć do gabinetu nowych pacjentów powinny być konsultowane z doświadczonym prawnikiem. Zasada ta powinna dotyczyć zwłaszcza stron internetowych, ponieważ to one zawierają najwięcej przekazów reklamowych niezgodnych z obowiązującym w USA prawem, a jednocześnie posiadają największy zasięg oddziaływania.

– Dopóki przepisy dotyczące reklamowania usług medycznych nie zostaną złagodzone, lepiej dmuchać na gorące – przekonuje Harlow. – Tym bardziej, że działania profilaktyczne są o wiele tańsze, niż ponoszenie skutków swojej niefrasobliwości i kto jak kto, ale lekarze powinni to wiedzieć.

 

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

rynek stomatologiczny - Dentonet.pl
Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy Lekarz

25 listopada w siedzibie KRRiT nadawcy telewizyjni oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali przygotowane wspólnie porozumienie dotyczące sposobu reklamowania suplementów diety. W reklamach nie będzie można m.in. wykorzysty...

słodzone napoje - Dentonet.pl
Business Insider: Singapur zakaże reklamy słodzonych napojów Lekarz

Singapur będzie pierwszym na świecie państwem, które wprowadzi zakaz reklamowania napojów o wysokiej zawartości cukru. Nowe przepisy mają wejść w życie już w przyszłym roku – informuje Business Insider.Rząd Singapuru zdecydował się na wprowadzenie ta...

branża stomatologiczna - Dentonet.pl
Tylko co trzeci Polak chodzi do dentysty na NFZ Lekarz

Tylko co trzeci Polak korzysta z usług stomatologicznych refundowanych w ramach NFZ. Większość wybiera usługi prywatnych gabinetów, głównie ze względu na wyższą jakość usług. To tym bardziej istotne, że Polacy poszukują nie tylko podstawowego leczeni...

ROZWIŃ WIĘCEJ
krople do zębów
KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd Lekarz

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama telewizyjna barwiących kropli do zębów dla dzieci nie jest zgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki reklamowej, zaś użyte w niej sformułowania mogły wprowadzać w błąd.Od pewnego czasu w telewizji emitowa...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...

Millenials gabinet stomatologiczny
"Millenialsi" w gabinecie? Komunikuj, angażuj, bądź szczery! Lekarz

Roszczeniowy, kapryśny, egocentryczny – to stereotypowy przedstawiciel pokolenia Y, czyli osób, które urodziły się w latach 1980 - 2000. Dziś millenialsi – bo tak wymiennie nazywamy to pokolenie, to liczna grupa naszych bardzo świadomych pacjentów. J...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres