Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?
Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?
Skarga na lekarza dentystę, przeprowadzony zabieg czy sposób pracy gabinetu to częsty element funkcjonowania każdego zakładu opieki zdrowotnej, także gabinetu stomatologicznego. W wielu przypadkach obowiązek przyjmowania skarg spada na asystentkę stomatologiczną, zwłaszcza jeśli pełni ona również funkcję recepcjonistki. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie i rzeczowo przyjmować skargi od pacjentów.
W przypadku publicznych placówek służby zdrowia sytuacja jest prosta – skarga na lekarza jest składana bezpośrednio do dyrektora zakładu. To on jest bowiem przełożonym pracowników i osobą zobowiązaną do przyjmowania i rozpatrywania skarg. Inaczej wygląda to w przypadku niewielkich, prywatnych placówek służby zdrowia – w większości przypadków obowiązek przyjmowania skarg spada na osoby zajmujące się recepcją oraz przedzabiegową obsługą pacjenta. W gabinetach dentystycznych jest to zazwyczaj asystentka stomatologiczna.
Skarga na lekarza – czego może dotyczyć?
Skarga pacjenta może dotyczyć różnych kwestii: od nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych, przez naruszenie praw pacjenta (np. dotyczące ochrony danych osobowych), aż po choćby spóźnianie się lekarza na umówione zabiegi. Składa się ją w formie ustnej, pisemnej, a także mailowo lub telefonicznie. Każda asystentka stomatologiczna powinna jednać zadbać o to, aby skarga na lekarza czy klinikę została wpisana do protokołu lub specjalnej księgi skarg i zażaleń, a także podpisana przez pacjenta. Ułatwi to późniejsze odniesienie się gabinetu do uwag oraz pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z ich treścią.
Jak przyjmować skargę od pacjenta?
Przyjmowanie skargi od niezadowolonego pacjenta wymaga od asystentki stomatologicznej taktu, opanowania oraz zachowania kultury osobistej bez względu na sytuację. Uwagi, skargi i zażalenia należy przyjmować spokojnie, bez wchodzenia z pacjentem w niepotrzebną dyskusję. Lepiej jest powstrzymać się od prób wyjaśniania konkretnej sytuacji – najbardziej odpowiednią drogą odniesienia się do niej jest odpowiedź na piśmie. Warto przy tym poinformować pacjenta, jaki jest tryb rozpatrywania skargi. Powinien on wiedzieć, w jakim terminie i formie może spodziewać się odpowiedzi oraz kto mu jej udzieli.
Przyjmowanie skargi od pacjenta z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych elementów pracy asystentek stomatologicznych. Jednak nawet w tego typu sytuacjach warto zachować profesjonalizm i kulturę osobistą.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Grupa posłów Suwerennej Polski złożyła wniosek do prokuratora generalnego o wystąpienie ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego, by ten zbadał przepisy regulujące funkcjonowanie izb lekarskich. Zdaniem posłów mają one charakter „represyj...
Badanie przeprowadzone przez Public Health Wales wykazało, że mężczyźni rzadziej niż kobiety są przekonani, że mycie rąk jest konieczne. Co piąty mężczyzna w Walii przyznał, że nie myje rąk po skorzystaniu z toalety. Panowie również częściej niż kobi...
Naukowcy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii skutecznie zmienili rozmiary wirusopodobnej cząsteczki o wielkości zaledwie kilku nanometrów. Udało im się zwiększyć rozmiar jej powłoki, co w przyszłości może prowadzić do wykorzystania cząsteczek do t...
Posłanka Urszula Nowogórska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której prosi o wskazanie, który współczynnik pracy (zależy od niego wysokość minimalnej pensji) należy stosować wobec asystentek i higienistek stomatologicznych zatrudnionych ...
Czy wiesz, jak istotną rolę odgrywają autoklawy laboratoryjne w zapewnianiu bezpieczeństwa i efektywności w badaniach naukowych? Te zaawansowane urządzenia są kluczowym elementem w każdym laboratorium naukowym, umożliwiając sterylizację narzędzi i ma...
Naczelna Izba Lekarska zachęca do wypełnienia ankiety „Lekarz przyszłości” – jej wyniki posłużą do stworzenia modelu pracy polskich medyków i prognozy, jak będzie zmieniał się w przyszłości. Ankietę „Lekarz przyszłości” realizuje Instytut Zarządzani...
Naczelna Izba Lekarska przeprowadziła ankietę wśród dostawców oprogramowania do gabinetów stomatologicznych. Pytano m.in. o możliwość przeniesienia danych do innego systemu, wysyłanie raportów w formie automatycznej, wsparcie techniczne, bezpieczeńst...
Przeprowadzone przez firmę Brush-Baby badania wykazały, że matki nie wiedzą, jak w prawidłowy sposób dbać o zdrowie jamy ustnej u swoich pociech. Mamy nie zdają sobie sprawy, że dziecko w wieku około 6 miesięcy powinno odbyć pierwszą wizytę u dentyst...
Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...
63-letni stomatolog z Rawicza próbował przyjmować pacjentów pod wpływem alkoholu. Jego dziwne zachowanie zauważyła pacjentka, która wezwała policję. Dentysta miał 2,5 promila alkoholu we krwi. Do 63-letniego stomatologa w Rawiczu na wizytę wybrała s...
Bolący ząb to popularny problem, z którym najczęściej trzeba się zmierzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Jednocześnie w wielu przypadkach od razu dochodzi do wystąpienia dużego bólu, który potrafi skutecznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Si...