Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Brak komentarzy | Publikacja:
Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza dentystę, przeprowadzony zabieg czy sposób pracy gabinetu to częsty element funkcjonowania każdego zakładu opieki zdrowotnej, także gabinetu stomatologicznego. W wielu przypadkach obowiązek przyjmowania skarg spada na asystentkę stomatologiczną, zwłaszcza jeśli pełni ona również funkcję recepcjonistki. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie i rzeczowo przyjmować skargi od pacjentów.

W przypadku publicznych placówek służby zdrowia sytuacja jest prosta – skarga na lekarza jest składana bezpośrednio do dyrektora zakładu. To on jest bowiem przełożonym pracowników i osobą zobowiązaną do przyjmowania i rozpatrywania skarg. Inaczej wygląda to w przypadku niewielkich, prywatnych placówek służby zdrowia – w większości przypadków obowiązek przyjmowania skarg spada na osoby zajmujące się recepcją oraz przedzabiegową obsługą pacjenta. W gabinetach dentystycznych jest to zazwyczaj asystentka stomatologiczna.

Skarga na lekarza – czego może dotyczyć?

Skarga pacjenta może dotyczyć różnych kwestii: od nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych, przez naruszenie praw pacjenta (np. dotyczące ochrony danych osobowych), aż po choćby spóźnianie się lekarza na umówione zabiegi. Składa się ją w formie ustnej, pisemnej, a także mailowo lub telefonicznie. Każda asystentka stomatologiczna powinna jednać zadbać o to, aby skarga na lekarza czy klinikę została wpisana do protokołu lub specjalnej księgi skarg i zażaleń, a także podpisana przez pacjenta. Ułatwi to późniejsze odniesienie się gabinetu do uwag oraz pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z ich treścią.

Jak przyjmować skargę od pacjenta?

Przyjmowanie skargi od niezadowolonego pacjenta wymaga od asystentki stomatologicznej taktu, opanowania oraz zachowania kultury osobistej bez względu na sytuację. Uwagi, skargi i zażalenia należy przyjmować spokojnie, bez wchodzenia z pacjentem w niepotrzebną dyskusję. Lepiej jest powstrzymać się od prób wyjaśniania konkretnej sytuacji – najbardziej odpowiednią drogą odniesienia się do niej jest odpowiedź na piśmie. Warto przy tym poinformować pacjenta, jaki jest tryb rozpatrywania skargi. Powinien on wiedzieć, w jakim terminie i formie może spodziewać się odpowiedzi oraz kto mu jej udzieli.

Przyjmowanie skargi od pacjenta z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych elementów pracy asystentek stomatologicznych. Jednak nawet w tego typu sytuacjach warto zachować profesjonalizm i kulturę osobistą.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

2019
Jaki to był rok w stomatologii? Filmowe podsumowanie Dentonetu Lekarz

Nie był przełomowy, nie zapisał się w historii w sposób szczególny, ale na pewno warto przypomnieć sobie kilka najważniejszych wydarzeń. Należą do nich z pewnością trzy duże imprezy targowe oraz największa nie tylko w Polsce, ale też tej części Europ...

miswak - Dentonet.pl
Miswak i zielona herbata - kolejny sposób na płytkę nazębną Asysta

Połączone ekstrakty z zielonej herbaty oraz gałązek drzewa arakowego, zwanych miswak, hamują rozwój płytki nazębnej – poinformowali naukowcy z University of Malaya. O ich odkryciu pisze portal Dental Tribune. Miswaki to gałązki pochodzące z drzewa ar...

komisja stomatologiczna NIL - Dentonet.pl
"Gabinety zmuszone będą przyjmować mniej pacjentów" Lekarz

Po posiedzeniu komisji stomatologicznej Naczelnej Rady Lekarskiej opublikowany został komunikat, w którym omówiono najważniejsze w tym momencie dla lekarzy stomatologów kwestie. Jak poinformowano, głównym tematem posiedzenia była kwestia warunków pr...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dentysta - Dentonet.pl
Ilu jest w Polsce dentystów? GUS będzie liczył w inny sposób Lekarz

Jakiś czas temu pisaliśmy o rozbieżnościach dotyczących liczby lekarzy dentystów publikowanych m.in. przez Eurostat oraz Naczelną Izbę Lekarską. Niedawno do samorządu wpłynęło pismo od prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w którym wskazano, że GUS...

Konferencja Mistrzów 6
DSD - najbardziej etyczny sposób "sprzedaży" w stomatologii? Lekarz

Czy Digital Smile Design jest najbardziej etyczną formą "sprzedaży" w gabinecie stomatologicznym? Na to pytanie podczas swojego wykładu w ramach I Konferencji Dentonet Online odpowie dr Bartosz Cerkaski. Zapraszamy! ...

ustawa o zawodzie lekarza - Dentonet.pl
NRL opiniuje zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty Lekarz

Podczas ostatniego posiedzenia prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaopiniowało projekt zmian w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. W pewnych aspektach wychodzi on naprzeciw oczekiwaniom środowiska lekarskiego, zwłaszcza dotyczącym kształc...

polskie testy na koronawirusa - Dentonet.pl
Nowy sposób masowej diagnostyki SARS-CoV-2 Lekarz

Naukowcy z Instytutu Nenckiego PAN opracowali procedury przeprowadzania testów grupowych przy użyciu dostępnych na rynku testów PCR. Dzięki temu jeden test na koronawirusa pozwoli sprawdzić nawet kilkanaście osób, oszczędzając czas i pieniądze. Bada...

nadwrazliwosc zebow
W jaki sposób powstaje ból w obrębie twarzoczaszki? [WYWIAD] Lekarz

- Z fizjologicznego punktu widzenia ból jest przewodzeniem informacji o uszkodzeniu tkanek, do którego doszło w naszym organizmie. Ból w tym przypadku spełnia rolę ostrzegająco-obronną - mówi w rozmowie z Dentonetem dr hab. n. med. Anna Przeklasa-Mus...

Dorota Grzyśka Lidokaina
Jaki środek znieczulający jest najbezpieczniejszy? Lekarz

Lidokaina to związek chemiczny powszechnie stosowany w miejscowych znieczuleniach. Stosuje się ją w różnych dziedzinach medycyny, również w stomatologii. Ze względu na szybkość działania i bezpieczeństwo bez obaw może być aplikowana nawet u najmłodsz...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji