Rzecznik Praw Dziecka o opiece stomatologicznej dla dzieci
Rzecznik Praw Dziecka o opiece stomatologicznej dla dzieci
Rzecznik Praw Dziecka ponownie zabrał głos w sprawie opieki stomatologicznej dzieci. Tym razem zaapelował do resortu zdrowia o włączenie do koszyka świadczeń gwarantowanych procedur, które umożliwią lekarzowi dentyście prawidłowe postępowanie w przypadku zwichnięć zębów i złamań wyrostków zębodołowych, przedwczesnej utraty uzębienia mlecznego, procedury profilaktycznej u dziecka w 3. roku życia oraz profilaktyczno-leczniczego lakierowania zębów mlecznych.
W wystąpieniu generalnym do Konstantego Radziwiłła Marek Michalak odniósł się do propozycji zawartych w projekcie ministra zdrowia z 9 maja br. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego. – Resort uwzględnił w projektowanej regulacji część świadczeń, o których wprowadzenie do koszyka zabiegał Rzecznik Praw Dziecka, ale nie warto rozważyć jeszcze inne – zauważył Marek Michalak.
Rzecznik wskazał przede wszystkim na procedury stosowane w przypadku zwichnięć zębów czy utraty mleczaków, ale także procedury profilaktyczne. – Leczenie urazów zębów oraz profilaktyka i wczesne leczenie ortodontyczne znajdują się programie specjalizacji w dziedzinie stomatologii dziecięcej i należą do obowiązków takiego specjalisty. Warto też wskazać, że próchnica zębów mlecznych i jej skutki – przedwczesna utrata zębów – jest główną przyczyną nabytych wad zgryzu w Polsce i w konsekwencji ponoszenia kosztów leczenia ortodontycznego. Jednocześnie nie można pominąć opinii specjalistów w sprawie obowiązywania w koszyku świadczeń dla dzieci i młodzieży procedury unieruchomienia zębów szyną drucianą, która nie powinna być stosowana ze względu na uraz mechaniczny gojących się tkanek i tworzenie traktu infekcyjnego. Natomiast brak świadczenia profilaktycznego dla dziecka w 3. roku życia uniemożliwia prowadzenie w sposób ciągły wczesnej profilaktyki zapobiegającej rozwojowi próchnicy. Wszystkie dotychczasowe badania pokazują, że w okresie 2 lat, czyli od 3. do 5. roku życia dziecka, liczba zębów z próchnicą wzrasta ponad dwukrotnie. Dodatkową wartością świadczenia jest możliwość adaptacji dziecka do środowiska stomatologicznego. Niekonieczne są natomiast 3 świadczenia profilaktyczne w odstępie 3 miesięcy od 6. do 12. miesiąca życia dziecka – stwierdził Rzecznik Praw Dziecka.
Rzecznik Praw Dziecka po raz kolejny interweniuje
To kolejne wystąpienie Rzecznika w sprawie opieki stomatologicznej dzieci i młodzieży w Polsce. O uzupełnienie koszyka świadczeń stomatologicznych o określone procedury diagnostyczne, zabiegi profilaktyczne i lecznicze Rzecznik Praw Dziecka zabiega w resorcie zdrowia od kilku lat. Jeden z postulatów – o zabezpieczenie profilaktyczne bruzd lakiem szczelinowym – za każdy ząb do ukończenia 8. roku życia został uwzględniony w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 19 sierpnia 2015 r.
W lutym br. Marek Michalak apelował o możliwości wykonywania przez lekarzy dentystów zdjęcia pantomograficznego, większej liczby zdjęć radiologicznych zębowych w przypadku leczenia endodontycznego, badania podstawowego dziecka po urazie zęba oraz badań kontrolnych w okresie do 6 miesięcy od urazu oraz wykonywania repozycji i unieruchomienia zwichniętego zęba lub grupy zębów oraz zęba ze złamanym korzeniem – włącznie z prostym umocowaniem do zębów sąsiednich, utrzymywacza przestrzeni i protezy dziecięcej częściowej w przypadku przedwczesnej utraty zębów mlecznych w okresie uzębienia mlecznego i mieszanego bez współistniejącej wady zgryzu.
Rozwija się endodoncja, implantologia, chirurgia. Zmieniają się metody diagnostyki. A w jaki sposób zmienia się stomatologia dziecięca ? O to pytamy dr. n. med. Michała Sobczaka, prezesa Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej.
AF
Fot. Wetmount, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Rada ministrów przyjęła projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta przedłożony przez ministra zdrowia. Ustawa ma wprowadzić m.in. akredytacje podmiotów medycznych udzielających świadczeń publicznych, rejestrowanie i monit...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
Blij Gebit, co oznacza „Szczęśliwe zęby”, to gabinet higieny jamy ustnej w mieście Bergen Op Zoom, w którym przyjmowani są tylko najmłodsi pacjenci. Na pomysł stworzenia takiej palcówki wpadła higienistka stomatologiczna Stefanie Verdaasdonk, która p...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Ministerstwo zdrowia odpowiedziało na interpelację poseł Anny Dąbrowskiej-Banaszek, która pytała, jaka jest możliwość wprowadzenia nielimitowanych porad stomatologicznych dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia. Przypomnijmy - w połowie październik...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
Naczelna Rada Lekarska zapoznała się z rządowym projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Zdaniem samorządu, projekt nie realizuje zamierzeń w zakresie poprawy jakości w ochronie zdrowia, nie spełnia też oczekiwań pac...
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...